• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat 126p (Maluch)

kobzacz

Użytkownik
Samochód
-
Marka samochodu
Fiat 126p
Budżet/ile litrów
100zł/2.5l
Silnik
650E
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SAE 10W30 lub 20W40, API SD
Temat tego, niegdyś bardzo popularnego w Polsce autka, wypływał już w niektórych wątkach, ale żaden nie był poświęcony stricte Maluchowi. Jaki olej polecacie do chłodzonego powietrzem silnika Fiata 126 i dlaczego?

1) Jaka lepkość będzie odpowiednia (książka serwisowa zaleca 10W-30 lub 20W40, w tabeli zamienników jest nawet 10W-60 a fabryka lała 15W-40)
2) Lepsza baza mineralna (ze względu na uszczelki) czy HC/GTL a może PAO/estry?
3) Jak się ma wysokie TBN i silne właściwości myjące do ew. wypłukania zanieczyszczeń z odśrodkowego filtra oleju? Czy interwały wymiany przy takim filtrze powinny być krótsze niż zalecane 10000km/1rok?
4) Czy warto szukać olejów z dużą zawartością ZDDP, czy są już może nowocześniejsze dodatki chroniące krzywki wałka i płaskie szklanki popychaczy?

Dotychczas lałem do Malucha takie same oleje jak do reszty aut rodzinnej floty i były to najczęściej HC 5W-30 i 5W-40. Ostatnio przeszedłem na Valvoline VR1 10W-60, wcześniej testowałem też Maxlife 10W-40. Polecono mi olej Amsoil Z-Rod 20W-50 ale nie wiem, czy taki zakres lepkości nie będzie krokiem wstecz w stosunku do wspomnianego VR1? No i w/w olej jest dość drogi, to niby nie problem, ale auto robi bardzo małe przebiegi roczne (koło 1000km), więc szkoda mi trochę wywalać kasy na płynne złoto, które i tak po roku zleję. Myślałem też nad olejami 15W-50: mineralnym Fuchs Titan Trans HD lub HC Motul 4100. Czy może niepotrzebnie kombinuję i mogę dalej bezpiecznie lać to co do innych aut rodzinnej floty, np. Specol Gold 5W-40?
 
W tamtych czasach był selektol 20W30, dziś pozostało jedynie wspomnienie :), gdybym miał taki problem jak twój to zalałbym tam jakiś ogrodowy olej 10W30 lub olej do starszych samochodów z dopiskiem classic,
jest np. taki specol spec selekt 20W40 w klasie API: SD lub Selektor Specjal, API:SD; 20W40 ze stajni lotos. Kombinowanie z nowszymi olejami może przynieść jakieś nieoczekiwane skutki także lepiej nie. Oba oleje dostaniesz w w przedziale 60-70 zł za 5L.
 
Ale po co mam lać Selektol, skoro jakość tego oleju jest bardzo niska a auta nim zalewane przejeżdżały do naprawy głównej ok. 100000km? Instrukcja zalecała takie oleje jakie były wówczas dostępne, ale postęp w tribologii od tamtych lat jest niesamowity i czemu miałbym z niego nie skorzystać?

Co do kombinowania z nowymi olejami, to kombinuje tak od 10 lat, kiedy kupiłem to auto i dotychczas nie miałem żadnych problemów, pomimo że wcześniej auto jeździło przez 22 lata na mineralnym 15W-40 (historię olejów które zalewałem przedstawiłem w pierwszym poście).
 

Jeśli szukasz dużo ZDDP to jest tu jeden z tańszych faworytów haha .
Oczywiście post for fun :D 😄🤓
 
Ja się tak zastanawiam, czy przez te wszystkie lata ktoś nie wymyślił jakiejś wkładki filtra z siatki, czy coś w tym stylu? Szukałeś czegoś takiego?

Co do samego oleju, to nie ma sensu kurczowo się trzymać tego, co lała fabryka, bo tylko to mieli, więc tylko to lali. Fiaty 125 miały problem na ówczesnych olejach zrobić 100 tysiecy, czasem trzeba było się za remont zabierać dużo wcześniej.

Myślę, że linia budżetowa współczesnych olejów będzie dla Maluszka i tak rewelacją. 10W40 Totala jest fajnym wyborem, 5W40 Lotos Synthetic Plus, lub Orlen Classic Synthetic również będą spoko. Czy jest sens stosowania 10W50, lub 5W50 nie wiem. Silnik chłodzony powietrzem, więc jakieś uzasadnienie to może mieć. Chociaż niekoniecznie.

Nie ma znaczenia dla uszczelek PAO\HC\minerał. Wszystkie oleje zawierają specjalne dodatki ochronne.

Spróbowałbym płukanki na pewno.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
Ja się tak zastanawiam, czy przez te wszystkie lata ktoś nie wymyślił jakiejś wkładki filtra z siatki, czy coś w tym stylu? Szukałeś czegoś takiego?
Filtra z siatki nie ma, ale można kupić zestaw z wyprowadzeniem pod normalny, pełnoprzepływowy filtr zewnętrzny i/lub chłodnicę oleju. Przy moich niewielkich przebiegach i spokojnym sposobie eksploatacji to chyba nie ma sensu, bo i tak wymieniając olej co roku zrobię na nim góra 2000km.
 
Nie ma znaczenia dla uszczelek PAO\HC\minerał. Wszystkie oleje zawierają specjalne dodatki ochronne.

Spróbowałbym płukanki na pewno.

Przepraszam za post pod postem, ale nie mogę edytować poprzedniego.

Skoro wszystkie oleje zawierają dodatki chroniące uszczelki, to czym się różnią takie produkty jak Valvoline Maxlife czy PMO Max Mileage, gdzie ochrona uszczelnień jest dodatkowo podkreślana w opisie?

Płukankę robiłem przechodząc po zakupie z minerala na olej HC.
 
W 1995 roku do eleganta zalecany, zalewany w aso VS chyba właśnie 15W40 . Miałem żółtego nówkę sztukę
 
to czym się różnią takie produkty jak Valvoline Maxlife czy PMO Max Mileage
Kwestia ilości dodatków i stopnia zmiękczania jak i zwiększania objętości uszczelnień. Produkty HighMileage sa reklamowane jako zawierające wiecej tego typu atrakcji w sobie.
 
W 1995 roku do eleganta zalecany, zalewany w aso VS chyba właśnie 15W40 . Miałem żółtego nówkę sztukę
Tak było, ale nie oszukujmy się, olej VS 15W-40 to olej może i wystarczający ale na pewno nie najlepszy jaki można wlać do tego silnika. Generalnie ciężko o syntetyk w lepkości 15W-40 a i 10W-40 rzadko są syntetyczne (ew. dość dobrze wypada z opisu Shell Rimula R6 M - na bazie GTL).

Szukam oleju możliwie dobrego. Teraz jeżdżę na Valvoline VR1 10W-60 i jeśli miałbym zmieniać to na coś lepszego lub porównywalnego a nie Selektol Specjal i VS Max.
Proponowany był Valvoline AllClimate 20W-50; czy poza temperaturą zapłonu jest on w czymś lepszy od VR1?
Zastanawiam się też nad następującymi olejami:
- Eurol Harley 20W-60 (mineralny)
- Penrite HPR30 20W-60 (mineralny)
- Fuchs Titan Trans HD 15W-50 (mineralny)
- Motul 4100 Power 15W-50 (HC)
- Shell Rimula R6 M (GTL, najwyższe TBN jakie widziałem = 15.9)
- PMO Max Mileage 10W-40 (HC/PAO?)

Mogę zalać te najdroższe, czyli
- Motul 300V 20W-60
- Amsoil Z-Rod 20W-50,
tylko pytanie co będę z tego miał (poza większym ubytkiem w portfelu ;-) ).
 
Ale po co do malucha lac 20w40/50/60?
Tak zalewasz go bardzo dobrym olejem 10w60.
Ja na twoim miejscu nie zmieniał oleju na inny.
 
Ale skoro rozważasz 10W40, to dlaczego nie chcesz zalać 5W40? Zwykly Lotos 5W40 też się nada. Czy jest sens kombinować olejowo przy 2k przebiegu rocznego? Nie sądzę.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
Ale skoro rozważasz 10W40, to dlaczego nie chcesz zalać 5W40? Zwykly Lotos 5W40 też się nada. Czy jest sens kombinować olejowo przy 2k przebiegu rocznego? Nie sądzę.
Tak jak pisałem na początku, lałem już do tego auta 5W-40 a raz nawet 5W-30, więc wiem że się da i zasadniczo nic złego się z silnikiem nie dzieje. 5W-40 pasuje mi o tyle, że pozostałe auta w rodzinie na takim jeżdżą i łatwiej mi zunifikować oleje. Szukam po prostu tego, co będzie najlepsze dla silnika, na żadną możliwość się nie zamykam.

Teoretycznie lepkość 5W jest już poza zakresem zalecanym przez producenta i ogólnie do starych (konstrukcyjnie) silników oraz chłodzonych powietrzem zaleca się wyższą lepkość zimową. Pytanie jakie są korzyści z zawężania zakresu lepkości (np. 20W-50 zamiast 5W-50). Pytałem już o to w innym wątku i wyszło, że oleje z węższym zakresem mają mniej polimerów poprawiających lepkość, przez co są stabilniejsze w dłuższym okresie czasu, ale przy moich przebiegach to chyba bez znaczenia?
 
Ja tam się nie znam ale gdybym miał malucha to nie wolał bym oleju 5Wxx. To już klasyk. A oleje do klasyków to 15/20W. I tyle zalecacie trzymać się zalecen z instrukcji. A tu co za nie konsekwencja :) .
W opisach olejów clasic car jest nawet napisane dlaczego nie powinno się stosować niskich lepkości zimowych tylko może chodzić tu o starsze auta ja maluch
 
@soszo A mógłbyś wkleić link do takiego opisu, bo właśnie się zastanawiam czemu nie stosować niskich lepkości zimowych. Silnik w Maluchu jest bardzo stary jako konstrukcja, bo pochodzi jeszcze z Fiata 500, produkowanego od 1957.
 
też dobra opcja. Myślę, że wspomniany Elf jest dobrym wyborem.

Ja tam się nie znam ale gdybym miał malucha to nie wolał bym oleju 5Wxx. To już klasyk. A oleje do klasyków to 15/20W. I tyle zalecacie trzymać się zalecen z instrukcji. A tu co za nie konsekwencja :) .
a czym się różni 5W od 15W? co może zepsuć niższa lepkość zimnego startu? Nie demonizujmy. Czytałem kiedyś, że Fiaty 125p po przejściu na 5W40 nie wymagają remontu co 100 tysięcy, a konstrukcja silnika była przestarzała już w dniu premiery. Co ma wnieść lepszego mineralny olej 15W40? Więcej osadów i gorszą pompowalność?
 
Tyle że Fiat 125 jest chłodzony cieczą a Maluch powietrzem. Inne zakresy temperatur roboczych, inna rozszerzalność cieplna części, i inne pasowania. Gdyby już z czymś porównywać, to silnikowi z Malucha najbliżej do chłodzonego powietrzem motocykla.

Sent from my SM-J320FN using Tapatalk
 
Back
Top