• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat 126p (Maluch)

kobzacz

Użytkownik
Samochód
-
Marka samochodu
Fiat 126p
Budżet/ile litrów
100zł/2.5l
Silnik
650E
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SAE 10W30 lub 20W40, API SD
Temat tego, niegdyś bardzo popularnego w Polsce autka, wypływał już w niektórych wątkach, ale żaden nie był poświęcony stricte Maluchowi. Jaki olej polecacie do chłodzonego powietrzem silnika Fiata 126 i dlaczego?

1) Jaka lepkość będzie odpowiednia (książka serwisowa zaleca 10W-30 lub 20W40, w tabeli zamienników jest nawet 10W-60 a fabryka lała 15W-40)
2) Lepsza baza mineralna (ze względu na uszczelki) czy HC/GTL a może PAO/estry?
3) Jak się ma wysokie TBN i silne właściwości myjące do ew. wypłukania zanieczyszczeń z odśrodkowego filtra oleju? Czy interwały wymiany przy takim filtrze powinny być krótsze niż zalecane 10000km/1rok?
4) Czy warto szukać olejów z dużą zawartością ZDDP, czy są już może nowocześniejsze dodatki chroniące krzywki wałka i płaskie szklanki popychaczy?

Dotychczas lałem do Malucha takie same oleje jak do reszty aut rodzinnej floty i były to najczęściej HC 5W-30 i 5W-40. Ostatnio przeszedłem na Valvoline VR1 10W-60, wcześniej testowałem też Maxlife 10W-40. Polecono mi olej Amsoil Z-Rod 20W-50 ale nie wiem, czy taki zakres lepkości nie będzie krokiem wstecz w stosunku do wspomnianego VR1? No i w/w olej jest dość drogi, to niby nie problem, ale auto robi bardzo małe przebiegi roczne (koło 1000km), więc szkoda mi trochę wywalać kasy na płynne złoto, które i tak po roku zleję. Myślałem też nad olejami 15W-50: mineralnym Fuchs Titan Trans HD lub HC Motul 4100. Czy może niepotrzebnie kombinuję i mogę dalej bezpiecznie lać to co do innych aut rodzinnej floty, np. Specol Gold 5W-40?
 
Lotos 10W40 i będzie super.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
To ja trochę podkręcę dyskusje. Polecacie 10W40 Lotosa. W instrukcji jest napisane API SG (najnowsza instrukcja jaką znalazłem). Jak to się ma do tego że polecacie Lotosa z API SL? Dodatkowo kilka storn wcześniej pokazałem wyciąg z książki do naprawy gdzie jak byk jest napisane 10W-30 lub 20W-40 (w zależności od temp. zewnętrznej). To według niektórych tu wypowiedzi można zrobić odstępstwo na jakości oleju o 4 normy jakościowe i z 20W-40 na 10W-40) ale zejść na 5W zamiast 10W to już herezja. To że w fabryce lali badziewny olej to wszyscy wiedzą.
Dodam że w 96 roku pojawiła się norma dla samochodów API SJ gdzie teoretycznie powinna być używana przy ostatnich 126p. A by zamotać jeszcze bardzie w przytoczonej instrukcji jest olej zagraniczny BP Energol Visco-Static 10W-40.

To moje mieszanie to po to by poszerzyć swoją i innych wiedzę a nie w celach prześmiewczych. Jakie są dopuszczalne odstępstwa od norm nazwijmy to "fabrycznych" (Przy standardowym 126p)? Forum to nauczyło mnie że 10w-40 to nie jest lek na całe zło.
 
Last edited:
A jakie masz przeciwwskazania, aby stosować olej o lepszym poziomie API? Co się ma niby stać od oleju o lepszej klasie? Szczególnie w silniku o poziomie skomplikowania pomiędzy cepem ręcznym, a moto pompą?

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Nie wiem. Po to jestem tu na forum by się dowiedzieć. Stąd moje pytania.

A jak to jest odnośnie 10W a 5W bo z tego co wyczytałem to różnica w zasadzie może być jedynie taka że łatwiej zapali przy mrozach. Ale przyzwoity olej znaleść łatwiej 5W-30 niż 10W-30. (Mam wrażenie że 5W-30 to najczęściej występujący obecnie olej).

I kolejne pytanie instrukcja Fiata 126p nie określa normy ACEA czy to znaczy że mogę zalać zarówno Cx jak i Ax (x - dowolna cyfra z normy).
 
Last edited:
Kolega wyżej wszystko wyjaśnił. Zresztą o kompatybilności API powstało bardzo dużo w prasie i internecie. Śmiało możesz zastosować nawet SN +.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Chyba się rozpędziłeś z tym SN+. Starsze silniki wymagają większej dawki ZDDP z chociaz by na inne metody utwardzania wałka rozrządu niż we współczesnych samochodach
 
Chętnie poczytam o przeciwwskazaniach zastosowania SN+. Masz jakieś informacje o tym?

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Chociażby tu
Screenshot_20200924-092249_Drive.jpg
 
Akurat SL jest ostatnią w pełni kompatybilną wstecz, SN miało już gwiazdkę "spełnia wymogi testu silników"
Więc SL do Malucha jest 👍

Pozdrawiam,
 
Mamy tutaj silnik użytkowany okazyjnie. Pomijając jednak ten aspekt, SN, bez + można stosować. Nie mamy też konkretnych informacji, a broszura jest raczej ogólnikowa. Druga sprawa, że API jest kompatybilne wstecz.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Tak , ale tak ze cztery litery wstecz ;)
SL jak najbardziej ok. 15w40 już mają sl i na okazyjne użytkowanie malucha to lepszego nie potrzeba
 
No no zaraz do malucha zacznie być polecany olej z API SP :D
Stare tłuste 10w40 typu Total 7000, Lotos 10w40/Platinum Classic, Eurol Turbosyn .
 
Podsumujmy dyskusje o API i silniku Fiata 126p:
API SL jak najbardziej jest dopuszczalne jak ktoś się uprze to i SN bez plusa. Rozumiem że chodzi tu o znaczne ograniczenie związków wapnia a to związane jest z występowaniem zjawiska LSPI w nowych konstrukcyjnie silnikach. Co jednak dla starych konstrukcji nie jest zdrowe. Dobrze to podsumowałem?

Teraz może porozmawiajmy o ACEA. Czy to ma jakieś znaczenie którą normę przyjmie olej do tego pojazdu? ACEA przyjmuje A1 do A5 i C1 do C5. Czy to ma jakiekolwiek znaczenie dla tego silnika. Czy popiołowość czemuś służy w takim starym nie wysilonym silniku?
 
Olej z ASO do malucha eleganta to VS Europa 15W40 API SG. Bez ACEA.

Podsumowując to zastosuj 10/15W40 API SL ACEA A3.
 
Lotos/ Orlen 10W40 i nie ma co kombinować.
 
SN jak najbardziej można bezpiecznie zastosować .

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Z racji swoich dawnych doświadczeń z 126P polecam do niego oleje SAE 10W50. Przy dużej temperaturze silnik ten potrafi się przegrzewać. Poza tym nie jest to silnik ciasno pasowany, a więc żadne oleje xW30 nie są mu potrzebne. Pamiętam, że bynajmniej u mnie ten silnik jeździł najlepiej na Valvoline 15W50 oraz na Castrolu 10W60. Z występujących dziś na rynku olejów bym polecił:
Specol Extraspec Sport 10W50, Total Quartz Racing 10W50 .
 
Back
Top