• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Panda II 1.2 8v 60KM

SoulRoe

Użytkownik
Lokalizacja
zachodniopomorskie
Samochód
Parę złomków...
Marka samochodu
Fiat Panda II
Budżet/ile litrów
200 - 2,8l
Styl jazdy
Silnik
1.2 8v 60KM
Data produkcji
2004
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SELENIA 20K
Jaki olej masz obecnie
Motul 6100 Synergie+ 10W-40
Cześć :)

Silnik zalewany olejem Motul 6100 Synergie+10W-40 do chwili obecnej, wymiany co 10tys km, przebieg 105tys, polecicie coś lepszego, czy zostać przy tym oleju?
Producent w instrukcji zaleca SELENIA 20K (nawet nie wiem co to za olej). Dopuszczalne jest 5W-30 przy -20*C...ale raczej to nie u nas :)
Ewentualnie czy do tego Motula warto dodać AR9100, czy to przerost formy nad treścią będzie? Osobiście chciałbym coś lepszego niż olej HC...ale nie wiem czy te silniki taki olej polubią :)
 
Lotos syntetik 5w40 puki jeszcze jest dostepny.
Powinien na nim dobrze pracować .
 
Wg mnie możesz zostać na Motulu. To dobre oleje. Sam silnik natomiast jest z gatunku "byle miał olej" więc wg mnie nie ma co przesadzać. Możesz przejść na Lotosa - będzie taniej i jakość będzie podobna, mamy nawet analizę Lotosa 10W-40, wyszło że to bardzo fajny olej jak na taką klasę lepkości.

Selenia 20K to typowy olej do silników z przełomu wieków - dość nowoczesny jak na tamte czasy, zresztą wszystkie Selenie są dobre. Tylko drogie jak na olej lany po gwarancji.

Dodatki to sprawa indywidualna. Oleje ich nie potrzebują, ale jeżeli ktoś chce wlać, to raczej nie ma przeciwwskazań.
 
Samochód pochodzi z DE, 3 lipca sprowadziłem go do nas i dopiero rejestruje. Tam cały czas był serwisowany w Bosch'u do przebiegu 99626km i lali tam właśnie Motul'a 10W-40. Ogólnie nie wiem, która to norma Fiata mówi o olejach do tego silnika - to silnik o oznaczeniu 188A4000, czy to norma Fiat 9.55535-s2, czy jakaś inna? Motul to dobry olej tak jak @jerseyAdmin napisałeś, tylko czy 10W-40 to optimum jakie mogę stosować, czy mogę ryzykować z 5W-40 o nic się nie bojąc i czy jest w ogóle sens to zmieniać? Bardziej chodzi mi o pory roku jesień/zima u nas.
 
Auto było użytkowane na krótkich odcinkach i niestety pod deklem jest sporo nagaru, dlatego niezbędne będzie zastosowanie wielokrotne płukanki i skrócenie interwału wymiany oleju. Co byście polecili zalać na interwał 2-3kkm pod kolejną płukankę? Myślę o tańszych olejach niż Motul. Czy np. Shell Helix HX7 10W-40 byłby dobry? Tak myślę, żeby zrobić dwie, trzy takie płukanki na jakimś oleju co dobrze wyczyści silnik, zanim ostatecznie zaleje go tym Motulem już na normalny interwał 10kkm. Jest sporo nagaru na wałku pod pokrywą...dlatego muszę go porządnie przepłukać, a nie chce jedynie męczyć go samymi płukankami typu Liqui-Moly Engine Flash, czy Tec-2000, bo to niewiele da, wole płukać olejem i zastosować dodatkowo płukankę przed kolejną wymianą.
 
Ja mam Punto I 1.1 8v 54KM SPI, ponieważ mam mega tani dostęp to leję olej OE VAG 5W-30 Longlife III, bardzo ładnie motorek pracuje na tej lepkości. Po przejściu z 10W-40 silnik wyraźnie lżej odpala, ciszej pracuje i łatwiej wkręca się na obroty.
 
Wg instrukcji 5W-30 jest dopuszczalny, także raczej nic się dziać nie powinno, ale 5W-30 to już bardziej woda niż olej (takim zalewam Grand Scenic'a w dieslu) i trochę bałbym się teraz to lać do Pandy, szczególnie, że pod deklem trzeba najpierw zrobić porządek z nagarem, po krótkich przebiegach i przedłużanych interwałach wymiany. Obstawiam, ze poprzednik z Niemiec wymieniał ten olej zgodnie z instrukcja, czyli co 20k :( Myślałem bardziej o 5W-40, bo mniejsza szansa na zerwanie filmu olejowego przy wkręcaniu tego malucha na obroty rzędu 4k...względem 5W-30, mnie się wydaje?
 
@SoulRoe, jak silnik jest w stanie agonalnym, to żaden olej go nie "wyleczy".
W przeciwnym przypadku, lej co zalecają w instrukcji i się nie obawiaj.
5w40 powinno być ok, ale po powrocie do domu dokładniej przejrzę zalecenia.

Ps no i 5w30 to wbrew opiniom nie jest "woda"!
 
Źle Ci się wydaje, na krótkie odcinki 5w30 to dobry wybór.
Z 5w40 możesz zalac Eurola Super Lite, Shella Helixa HX 8, Platinum Classic do tego plukanka i w drogę .
 
@SACZI Nie jest w stanie agonalnym, ale pod deklem jest sporo nagaru, bo Niemiec wymieniał olej co 20k a miesięcznie robił ~600km po mieście, rocznie wychodziło jakieś niecałe 7k..stąd więc takie coś. Zalewany był Motulem do tej pory, ale musze zrobić porządek z tym syfem najpierw, nim zacznę lać coś normalnego już na stałe :) Najlepiej by było zarąbać ze dwa Tec-2000 i pomęczyć go z 30 minut na wolnych..ale boje się od razu startować z takim czymś...dlatego póki zapodam płukankę Liqui-Moly na 15 minut zleje to co tam jest i pójdzie tam Shell Helix HX7 na 2-3kkm..zobacze czy coś poczyści do następnej wymiany. Jak nie to poleci Tec i na czysty silnik jakić 5W-30 lub 5W-40, który polecacie :) Szkoda silnika..ma dopiero 105k..a cała buda jest jak z salonu...dlatego walczę :)
 
Ja następnym razem zaleję 0W-30 do Punto ;) Do kręcenia się wkoło komina 5W-30 to najlepszy wybór. Moje Punto ma 125 000 km przebiegu, silnik suchy i nie zaobserwowałem ubytku oleju. Też miałem nagar po 10W-40, ale myślę że 5W-30 dobrze silniczek umyje :)
 
Wypłukać auto 2820 AR - to dobry i sprawdzony produkt, do tego 5w40 full saps - poszedł bym w tłuściocha ze sporym poziomem wapnia, który jest detergentem i odpowiada za czystość w silniku. Obserwował częściej bagnet i jak olej traci klarowność zmieniał częściej olej. Powtarzałbym taką procedurę za każdym razem i tyle. Ani to męcznenie silnika (bo jakie? nic nie nadwyręża) a pozbędziesz się w większym stopniu tego co zalega w silniku.
 
Zalecane oleje w instrukcji to selenia 20k 10W40 i selenia performer 5W30 w zimnym klimacie. Performer to A5/B5
 
Zalej tanim 5w40
Np Orlen classic 5w40, i tak jak koledzy mówią obserwuj kolor oleju i zmieniaj częściej.
 
Panowie, nie ma tragedii :) Zrobiłem wczoraj płukanie silnika, zlałem stary olej i na krótki interwał zalałem go Shell HX7-mką, chodzi cicho i miarowo. Zrobię na nim 2-3kkm i następnie kolejna płukanka i następnie zaleje świeżym.
Po przejechaniu póki co +/-70km olej na bagnecie jest czysty, czyli aż takiego syfu chyba tam nie ma...może tylko trochę pod deklem się odłożyło? Zobaczymy jak będzie za te 2-3kkm :)
Tak przy okazji zauważyłem, że Shell wypuszcza dwie wersje tego oleju, na jednej bańce jest wersja z Shell PurePlus Technology, a na drugiej z Active Cleansing Technology :) To jakiś chwyt marketingowy, czy to dwie różne wersje tego oleju?
 

Attachments

  • shell_hx7_pure.png
    shell_hx7_pure.png
    643 KB · Odwiedzin: 398
  • shell_hx7_ver2.png
    shell_hx7_ver2.png
    380,3 KB · Odwiedzin: 243
Po przejechaniu póki co +/-70km olej na bagnecie jest czysty, czyli aż takiego syfu chyba tam nie ma...może tylko trochę pod deklem się odłożyło?
Nawet 1000km to za mało, żeby coś powiedzieć. Zalewanie oleju na 2-3 tysiące nic Ci nie da po płukance dedykowanej. Jest ciepło, przejeździj spokojnie interwał, ewentualnie skracając go do 7-8 tysięcy i wybierz coś docelowego ponownie robiąc płukankę tak 15-20 minut.
 
Wg mnie to też bez sensu, w ogóle zalewanie olejów na te 2-3 tysiące "do czyszczenia" trąci trochę szamaństwem :) chyba że chce się wypłukać resztki jakiejś agresywnej chemii czyszczącej. To już lepiej było po płukance wlać olej czyszczący, zlać i od razu zalać docelowy. Chyba nawet taniej by wyszło.

Teraz popieram @Zielony34 - dojeździj na tym Shellu do 7-8 tysięcy i wtedy wymień na docelowy olej.
 
Back
Top