• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Panda II 1.2 8v 60KM

SoulRoe

Użytkownik
Lokalizacja
zachodniopomorskie
Samochód
Parę złomków...
Marka samochodu
Fiat Panda II
Budżet/ile litrów
200 - 2,8l
Styl jazdy
Silnik
1.2 8v 60KM
Data produkcji
2004
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SELENIA 20K
Jaki olej masz obecnie
Motul 6100 Synergie+ 10W-40
Cześć :)

Silnik zalewany olejem Motul 6100 Synergie+10W-40 do chwili obecnej, wymiany co 10tys km, przebieg 105tys, polecicie coś lepszego, czy zostać przy tym oleju?
Producent w instrukcji zaleca SELENIA 20K (nawet nie wiem co to za olej). Dopuszczalne jest 5W-30 przy -20*C...ale raczej to nie u nas :)
Ewentualnie czy do tego Motula warto dodać AR9100, czy to przerost formy nad treścią będzie? Osobiście chciałbym coś lepszego niż olej HC...ale nie wiem czy te silniki taki olej polubią :)
 
No właśnie o coś takiego mi chodziło, żeby tym olejem przepłukać ten syf po starym Motulu, po powrocie z dłuższej trasy go zlać i wlać już docelowy ten co ma być...płukanka to była zwykła Liqui-Moly Engine Flush, to nie wiem, czy to agresywna czy nie :) Może przesadziłem z tymi wymianami...ale bałem się stosować tylko samych płukanek i lać rzadszy olej na niesprawdzony silnik :( Chce sprawdzić czy tego 10W-40 coś po dłuższej trasie wsiorbie czy nie...jak wsiorbie 10W-40 to 5W-30 wsiorbie tym bardziej mnie się zdaje? Póki co stan oleju się nie zmienił, nic nie kopci, olej przezroczysty (jak na 10W-40). Teraz robię trasę Szczecin-Poznań i z powrotem na dniach..to zobaczę jak będzie. nIe bijcie..dopiero się ucze :D
 
Dla mnie bez sensu kolejne zalanie było 10w40 nie poprzedzone plukanka, dojezdzic interwal i zapakowac tam tlusciocha typu Helix Hx 8, Eurola SL, Platinuma Classic bądź Elfa NF
 
@jerseyAdmin dzięki za rady, jak zrobię trasę to zaleję już właściwym olejem, po czyszczeniu.
 
Last edited by a moderator:
Zrobiłem trasę ponad 600km i póki co olej czysty na bagnecie i ubytków także zero od momentu zalania świeżego, wiem, że to jeszcze zbyt mało, ale mimo to postanowiłem zaryzykować i po kolejnej płukance do Pandy pójdzie taki zestaw na kolejne 10kkm.
IMG_20200721_153154328.jpg
 
Zrobiłem trasę ponad 600km i póki co olej czysty na bagnecie i ubytków także zero od momentu zalania świeżego, wiem, że to jeszcze zbyt mało, ale mimo to postanowiłem zaryzykować i po kolejnej płukance do Pandy pójdzie taki zestaw na kolejne 10kkm.
View attachment 3041
Tak z czystej ciekawości - nie szkoda forsy na taki zestaw do Pandy 1.2? Jak dla mnie to kompletne wyrzucanie pieniędzy w błoto, miałem do czynienia z tym silnikiem i tam dosłownie jakikolwiek olej można wlać. Te auta zwykle latają głównie po mieście więc lepiej często, niż drogo wymieniać. Archoil + Lotos i już byłoby aż nadto, a prawie stówka w kieszeni.
 
Myślę, że to sprawa indywidualna kto i na co chce.wydawac swoje pieniądze. Jeden wyda na olej, inny na znaczki, albo kosmetyki do samochodu.

Ja też mam prosty konstrukcyjnie silnik, który nawet 15W40 nie pogardzi. To znaczy, że na takim oleju mam jeździć, żeby zaoszczędzić 100zl?

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
Panowie, nie ma tragedii :) Zrobiłem wczoraj płukanie silnika, zlałem stary olej i na krótki interwał zalałem go Shell HX7-mką, chodzi cicho i miarowo. Zrobię na nim 2-3kkm i następnie kolejna płukanka i następnie zaleje świeżym.
Po przejechaniu póki co +/-70km olej na bagnecie jest czysty, czyli aż takiego syfu chyba tam nie ma...może tylko trochę pod deklem się odłożyło? Zobaczymy jak będzie za te 2-3kkm :)
Tak przy okazji zauważyłem, że Shell wypuszcza dwie wersje tego oleju, na jednej bańce jest wersja z Shell PurePlus Technology, a na drugiej z Active Cleansing Technology :) To jakiś chwyt marketingowy, czy to dwie różne wersje tego oleju?

Można było od razu lać Shell HX7 5W40, cena bardzo zbliżona. Ale to zawsze zdążysz zrobić. Mam pod opieką Punto II z silnikiem 1.2 60 KM, przebieg 138 000 km i aktualnie został zalany Orlen Platinum Classic 5W40. Silnik pracuje znakomicie. Te silniki są mało wymagające. Jeżdżą na każdym oleju. Znajomy naście lat temu w nowym Punto używał przez kilka wymian oleju Orlen Platinum 0W30 i nie było żadnych problemów. Zimą silnik odpalał rewelacyjnie, a i latem ten olej też dawał radę.

Co do olejów Shell HX 7 to obie wersje olejów powinny być jednakowe. Teraz Shell promuje oleje oparte na czystej bazie olejowej uzyskanej z gazu ziemnego i nazywa je Pure Plus Technology. Olej bazowy uzyskany za pomocą Technologii Shell PurePlus jest wzbogacany o specjalną formułę aktywnych dodatków czyszczących Technologię Aktywnego Oczyszczania (Active Cleansing Technology). Przypuszczam, że wybiórczo Shell promuje obie wykorzystywane w produkcji olejów technologie.
 
Zrobiłem już ponad 1,5kkm na HX7 i efekt taki, że olej już zrobił się ciemno brązowy, dlatego wziąłem się z a zrobienie porządku, bo nie mogłem na to patrzeć. W silnik na 25 minut poszła butelka Tec2000 Engine Flush, to co płukaniu zlałem z silnika wołało o pomstę do nieba. Olej czarny jak smoła, jakby to był przynajmniej jakiś wolnossący diesel z przelotem 700kkm+. Zostawiłem auto na kanale na 40 minut, żeby wszystko sobie wykapało na spokojnie. Silnik się wyciszył znacznie już w trakcie samego płukania, wcześniej przy dobijaniu do 100km/h potrafił strasznie wyć nim dociągnął do setki, teraz tego efektu nie ma. W silnik po płukaniu poszedł zestaw AMSOIL OE SAE 5W-40 + AR9100, a do baku kolejna dawka AR6900-P Maxx do płukania układu wtryskowego. Silniczek chodzi gładko i cicho...teraz zrobię na tym zestawie pełny interwał i zobaczymy jak będzie. Spalanie też spadło, wcześniej nie mogłem zejść poniżej 5,4l/100km przy włączonej klimie, a teraz przy 110km/h lecę ze spalaniem 4.1-4.7l :)
 
Co polecicie na zalanie tego syfu, jak skończę interwał Amsoil'a 5W-40 + AR9100, żeby to doprowadzić do normalności?
IMG_20200808_114133226_HDR.jpg

Jakiś olej z wysokimi właściwościami czyszczącymi, bo faktycznie nie ma sensu walić tak drogich olejów jak AMSOIL w takie bagno :(
 
Krotkie interwały + plukanki.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Czyli teraz ile na tym Amsoil'u z AR9100 zrobić maksymalnie? Później zalać to jakimś Oilem +30, czy jakiś konkretny zestaw polecisz @Zielony34 ?

Czy np. Eurol Super Lite 5W-40 będzie dobry na krótkie interwały, czy lać zwykłego naszego Orlena 5W-40 i zmieniać co 5kkm?
 
Teraz bym poszedł w nawet tańsze HC i zmiana co 5000km poprzedzona płukanką. ALE również fajnie byłoby zastosować płukankę długodystansową z archoila + na przykład Lotos 10W40.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Czyli jednak zejść z 5W-40 z powrotem na 10W-40 i do tego płukanka AR9200 i też na 5kkm?
 
Zostań na 5w-40, może być Eurol, Orlen, Lotos, w zasadzie bez znaczenia, który tańszy. 10w-40 kosztuje praktycznie tyle samo, więc nie widzę sensu stosowania takiego.
 
AR9200 to nie płukanka....tylko dodatek. Długodystanasową AR2300 zalać + zwykły tani HC 5w40 i przy zlewaniu poprawić zwykłą 2820 i tak kilka razy, ale ten proces potrwa trochę. Silnik bierze olej?
 
Płukanka archoila dobrze współpracuje z baza mi mineralnymi. Tylko z tego powodu polecam Ci 10W40.

Docelowo przejście na 5W40. Możesz zamiast 10W40 zastosować na przykład Specola 5W40 na HC. Ale ja bym poszedł w Lotosa 10W40 i polatał w trasę, bo taki setup musi pracować.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Ok, pomyliłem się faktycznie z AR9200, chodziło oczywiście o AR2300, dziękuję za sprostowanie @cytrynowiec :)
Silnik nie bierze oleju (na szczęście), ani na 10W-40 ani na 5W-40 póki co ubytków nie zauważyłem żadnych, co prawda zrobiłem na nich łącznie jakieś 2,5kkm, więc to niewiele, żeby powiedzieć ile weźmie w całym interwale, sprawdzę to jak zrobię te 5kkm do następnej wymiany.
Czyli teraz robie max 5kkm na tym Amsoil'u 5W-40 +AR9100, poganiam to płukanką AR 2820przez 15 minutek i zalewam HC'kiem z A2300 na kolejne 5kk, dobrze rozumiem?
 
Spoko ;) Tak bym zrobił, ale kontroluj stan oleju i jego klarowność bo jak się ona skończy zmieniałbym olej. Syfu w silniku sporo a filtr oleju jeden więc chodzi o to żeby ten cały ambaras nie szedł bypassem jak filtr będzie pełny ;)
AR2820 potrzymaj pod 1h z lekko podwyższonymi obrotami co jakiś czas - lepsze działanie na takie przypadki.
 
Back
Top