• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Tipo 1.4 T-jet 120kM 2018r.

Adrid

Nowy użytkownik
Samochód
Fiat, Tipo, 1.4 T-jet 120kM
Marka samochodu
Fiat Tipo HB
Budżet/ile litrów
200/5
Silnik
1.4 T-jet 120kM
Data produkcji
2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Norma Fiata 9.55535-S2, Acea C3
Jaki olej masz obecnie
Selenie KPE 5w40 Multiair
Witam,
Posiadam od nowości Fiat Tipo z 2018r. z silnikiem 1.4 T-jet 120kM. Od zbliża mi się trzeci przegląd po 45k km. Pozostałe dwa przeglądy tj. po 15 i 30k km robiłem w ASO i lali do auta olej Selenia. Jednak zastanawiam się nad zmianą oleju. Chodzi mi po głowie Motul 8100 X-clean. Co racja silnik w tym momencie jest suchutki, nigdzie nie leje się. W ciągu ostatnich 13k km dolalem do silnika ok. 350-400 ml oleju bo brakowało. Proszę o radę czy lać dalej selenie - jeśli tak to czy iść do ASO czy mechanika bo w przypadku Motula to tylko mechanik wchodzi w grę.
Pozdrawiam
 
Nie wiem jak z gwarancją, jeżeli nadal obowiązuje to tylko Selenia. Jeżeli nie to możesz lać co chcesz chociaż Selenia to dobre oleje i jeżeli nie przeszkadza ci cena, to możesz ją spokojnie dalej lać.

Motule będzie ok jeżeli chcesz zmienić z Selenii, możesz też rozważyć Orlen MaxExpert 5W-40 C3. Wyjdzie taniej niż Motul, a wcale nie gorzej.

Gdzie wymienisz olej to już Twoja sprawa, w ASO też ci naleją Motula, jedyny problem to jak pisałem na początku gwarancja. Sprawdź ceny Selenii jeżeli się na nią zdecydujesz bo w ASO może być tańsza niż na wolnym rynku.
 
Jeździsz po mieście czy trasy? Moim zdaniem w tym silniku interwał to maksymalnie 10tyś km.

Wchodzi tam nieco ponad 3l oleju, więc będzie się on stosunkowo szybko degradował.

Selenia to dobry olej i polecał bym pozostanie na nim. Mogę polecić jeszcze: Aral 0W40 C3 oraz Castrol 0W40 C3. Oba oleje mają dobry stosunek ceny do jakości oraz spełniają normę Fiata, więc można je stosować podczas gwarancji.

Można też zainteresować się olejem Petronas Syntium 3000 AV 5W40. Petronas to również producent Selenii, więc podejrzewam, że będą to oleje w jakiś sposób do siebie zbliżone.
 
Last edited:
Hej,

do pracy mam jakieś 30km głównie drogami szybkiego ruchu, więc może z 5-6km z tego będzie w mieście. Gwarancja się już skończyła rok temu bo była dwuletnia :p O ASO myślę bo jak na razie jestem zadowolony z ich pracy. Jedynie przeraża mnie kwota przeglądu gdyż wpadają wszystkie filtry jeszcze i płyn hamulcowy i kwota sięga 1000 PLN :(
 
Olej zdecydowanie będzie osiągał temperaturę roboczą podczas pracy, więc powinien spokojnie te 10tyś km wtrzymać. Pomimo to proponuję nie przeciągać interwałów. Zamiast ASO pojechałbym do dobrego mechanika, jest to zdecydowanie tańsza opcja ;) Ewentualnie kupić we własnym zakresie olej i filtry i zlecić im samą wymianę.
 
Ok - a to pytanie z innej beczki. Nie jest to tak, że części w ASO są najtańsze ? Bo ktoś kiedyś mi powiedział że takie małe elementy do samochodu najbardziej opłaca się kupować właśnie w ASO :) Ale to tylko zaslyszane info xd czyli odpowiedź na tą chwilę jest taka że Selenie lać dalej jeśli nie ma z nią problemów xd
 
Selenia to dobry olej i polecał bym pozostanie na nim. Mogę polecić jeszcze: Aral 0W40 C3 oraz Castrol 0W40 C3. Oba oleje mają dobry stosunek ceny do jakości oraz spełniają normę Fiata, więc można je stosować podczas gwarancji.
Tylko Selenia ma aprobaty Fiata. Aral i Castrol spełniają normy, ale to nie wystarczy do utrzymania gwarancji. W teorii to gwarant musiałby udowodnić, że olej zaszkodził, ale jak olej nie ma oficjalnej aprobaty to nie będzie miał wielkiego problemu przed sądem, bo raczej żaden sąd nie będzie się zastanawiał czy się parametry oleju zgadzają.

Części w ASO to zależy. W sumie wszystko trzeba by sprawdzić. Jak miałem Fiata daaaawno temu to niektóre rzeczy były tańsze, inne kosztowały majątek w ASO i grosze poza.
 
Z Selenią jest tego typu historia, że Petronas traktuje ją chyba wyłącznie jako produkt OEM dla FCA. Strona Selenii była aktualizowana ostatni raz w 2017 r. Karty charakterystyki które na niej wiszą też mają daty co najmniej 2 letnie. Z drugiej strony gdy FL Selenia trafiła do Petronasa te ponad 10 lat temu, to zatrzymano zakłady produkcyjne we Włoszech. Rosjanie u siebie na forum badali i Selenie K P.E., jak i Petronasa Syntium AV i wnioskując na podstawie ich badań, to poziomy dodatków, lepkości, a także zawartość siarki w ropie wskazują, że nie jest to ten sam produkt nalewany do różnych opakowań. W związku z tym, że obecnie Selenia jest relatywnie droga ale i niszowa, to wydaje się bardzo bezpiecznym wyborem, może nie dla portfela ale dla silnika i uchronienia się przed "domowymi blendowniami" ... :)
 
Witam,
Posiadam od nowości Fiat Tipo z 2018r. z silnikiem 1.4 T-jet 120kM. Od zbliża mi się trzeci przegląd po 45k km. Pozostałe dwa przeglądy tj. po 15 i 30k km robiłem w ASO i lali do auta olej Selenia. Jednak zastanawiam się nad zmianą oleju. Chodzi mi po głowie Motul 8100 X-clean. Co racja silnik w tym momencie jest suchutki, nigdzie nie leje się. W ciągu ostatnich 13k km dolalem do silnika ok. 350-400 ml oleju bo brakowało. Proszę o radę czy lać dalej selenie - jeśli tak to czy iść do ASO czy mechanika bo w przypadku Motula to tylko mechanik wchodzi w grę.
Pozdrawiam
Silniki 1,4 Tjet to bardzo udane konstrukcje, zarówno pod względem osiągów i trwałości. Jeździłem Fiatem Bravo 10 lat, także mogę udzielić Ci praktycznych porad.
Selenia K 5w40 C3 jest dobrym olejem, ale interwały trzeba skrócić max. do 10000 tys km.

Przejechałem na tym silniku ponad 120000 tys km, przetestowałem różne oleje silnikowe m.in Motul 5w40 C3 X clean, Amsoil 5w40 C3, Millers 5w40 EE nano, Millers 5w40 XF C3, Selenia K 5w40 full saps i oczywiście Selenia Kpe C3.
Nie wykonywałem analizy olejowej, ale moim zdaniem najlepiej silnik pracował na Selenii i Millers 5w40 Xf.

Napisałeś, że dolałeś 400ml, to sporo, ponieważ te silniki praktycznie nie pobierają oleju. Zobacz, czy przypadkiem nie cieknie chłodniczka oleju, częsta przypadłość tych silników.

Przed wymianą oleju zastosuj płukanke do silnika, np. Archoil 2820, Millers Flush lub Liqui Moly. Powinno pomóc oczyścić komorę silnika.

Zmień olej w skrzyni biegów ( co 30000 tys), ponieważ skrzynie M32 nie należą do trwałych.
Zalej tylko i wyłącznie Tutela Matryx 75w85, jest to olej dedykowany do tej skrzyni.
Wykonaj przegląd kolektora wydechowego i kolektora turbiny, ponieważ często pękają.
 
Fiat od 11 lat nie stosuje skrzyń M32. Zastąpiły je w roku 2010 skrzynie C635, jednak zalecałbym wymianę oleju również w niej co około 60tyś km.
 
Fiat od 11 lat nie stosuje skrzyń M32. Zastąpiły je w roku 2010 skrzynie C635, jednak zalecałbym wymianę oleju również w niej co około 60tyś km.
Małe sprostowanie, nie zwróciłem uwagi na rocznik samochodu, racja skrzynie C635 zostały montowane po roku 2012 pomoć są mniej awaryjne. Kolektory wydechowe również zostały poprawione pod względem trwałości. ( nacięcia na kolektorze). Turbosprężarka VL37 została zastąpiona VL 39, ale nadal podatna na pęknięcia.
 
Czyli mówicie aby skorzystać jeszcze z oferty ASO ?? Czy popytać się ile by kosztowały filtry i kupić u nich a wymienić gdzie indziej ? Bo jak pisałem wyżej kwota za wymianę wszystkiego to 1000 Pln
 
Jak masz możliwość wymień sam. Jak napisał @SACZI w ASO tylko olej i filtr oleju.
 
@Adrid, to już od ciebie zależy.
Zapytaj o cenę w aso i w niezależnych warsztatach. Czasem naprawdę można można pozytywnie rozczarować cenami w aso (a czasem nie).
Ja w maju pewnie będę płyn w aso wymieniał.
 
@Adrid żeby dać Ci pogląd, to ja w zaufanym warsztacie za wymianę wszystkich filtrów i oleju płacę ca. 60-70zł. Filtry i olej dowożę sam, tak samo sam robię płukankę przed, a autem wjeżdżam na podnośnik na umówioną godzinę. Oczywiście "przegląd" jeśli jest wykonywany zgodnie ze sztuką też ma prawo kosztować ale w dalszym ciągu oszczędności obsługi poza ASO są niepodważalne. To że są wyjątki, to niczym nie świadczy. Są też patologiczne wyjątki w drugą stronę, jak roboczogodzina 1000zł brutto w jednym z warszawskich ASO BMW.
 
Tylko Selenia ma aprobaty Fiata. Aral i Castrol spełniają normy, ale to nie wystarczy do utrzymania gwarancji. W teorii to gwarant musiałby udowodnić, że olej zaszkodził, ale jak olej nie ma oficjalnej aprobaty to nie będzie miał wielkiego problemu przed sądem, bo raczej żaden sąd nie będzie się zastanawiał czy się parametry oleju zgadzają.

Części w ASO to zależy. W sumie wszystko trzeba by sprawdzić. Jak miałem Fiata daaaawno temu to niektóre rzeczy były tańsze, inne kosztowały majątek w ASO i grosze poza.
Dlaczego Twoim zdaniem spełnienie norm nie ma wpływu na gwarancję? Dodam, iż wymieniona przeze mnie dwójka posiada aprobatę Fiata (w sensie na prawdę spełnia normę, a nie tylko deklaruje "Meets Fiat 93555-S2")
 
A skąd wiesz, że ma aprobatę? Serio, ciekaw jeste bo wydawało mi się, że Fiat nie udziela aprobat olejom innym niż swoje.
 
Back
Top