• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Fiat Tipo 2.0 16V Sport 1993 r. silnik 836A3000

T1 Chess

Nowy użytkownik
Samochód
Fiat Tipo 2.0 16V 1993; Daihatsu Terios 1,3 16V 4WD 2003,
Marka samochodu
Fiat Tipo Sport SEDICIVALVOLE
Budżet/ile litrów
ok. 250 zł / 5,75l (wg instrukcji)
Styl jazdy
Silnik
836A3000 2.016V
Data produkcji
1993
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
UNI 20153 powyżej API-SG CCMC-G4
Jaki olej masz obecnie
GM 10w40 ACEA A3/B4 API SL/CF
Witam Wszystkich.

Niedawno odkryłem to forum.

Moje auto to Fiat Tipo 2.0 16V Sport 1993 r. silnik 836A3000 przebieg blisko 210 tys.
Jeżdżę nim od ponad 20 lat.
Podczas wieloletniego użytkowania stosowany był:
Fuchs 10w40
Castrol 10w40
Castrol Magnatec
Castrol Edge
Valvoline Maxlife10w40
Valvoline VR1 Racing 10w60
Valvoline VR1 Racing 5w50
znowu Maxlife 10w40
Wymiana oleju zawsze co 5 tys. km albo co roku.

Od kilku lat auto użytkowane tylko"rekreacyjnie" w ciepłe i bezdeszczowe dni, głównie latem.

Obecnie auto zalane jest olejem GM 10w40 ACEA A3/B4 API SL/CF.
Proszę o poradę czy to dobry wybór, biorąc pod uwagę tabelę z instrukcji obsługi:


Inkedolej_LI.jpg



Wszelkie sugestie mile widziane. Zależy mi na utrzymaniu silnika w jak najlepszej formie.

Pozdrawiam.
 
GM to bardzo budżetowo. Jak chcesz przeznaczyć 250zł to może coś takiego jak Liqui Moly MoS2 10W40. 6L to jakieś 200zł.
 
Poprę LM MoS2 10W-40. Bardzo dobry olej do starszych silników. Delikatnie czyści, dobrze chroni - fajny olej. Budżetowo możesz zostać przy tym co masz.
 
Zastanawiałem się chwile, ale fakt, nic lepszego do głowy mi nie przychodzi jak LM 10W40.

Valvoline VR1 Racing 10w60
Valvoline VR1 Racing 5w50
Co do wyższej lepkości to też nie można za bardzo podbijać. Nie jeździsz na torze, nie masz dopuszczonej wyższej lepkości w manualu. Chociaż z tych lepkości dwie fajne propozycje przychodza mi do głowy.
 
A dlaczego by nie wlać naszego Lotosa TC 5W40? Będzie w podobnej cenie co GM, a na pewno nie zrobi źle silnikowi. Moim zdaniem czasami zbyt przesadnie utrzymany się zaleceń producenta, szczególnie, że te zostały wydane 30 lat temu
 
Choćby dlatego, że w przypadku "kuku", nikt z forum tak ochoczo nie zaoferuje pokrycia kosztów, jak namawia do odejścia od zaleceń ...
 
Pozostaje uderzyć do centrali Fiata i poprosić o opinie.
 
Tez bym chętnie zobaczył. Pewnie jeszcze 3 drzwiowe jak wersja sport. Lubię te stare Fiaty. Miałem kiedyś starą Cromę 2.0 turbo.
 
Dziękuję za informacje. Oleju Liqui Moly nikt wcześniej mi nie polecał.
Rozważę bardzo poważnie,
Obejrzałem filmiki o LM Mos2 w internecie.

U lokalnego (autoryzowanego) dealera LM 10W40 MoS2 kosztuje 219zł /5l i 54 zł /1l.
Trochę ponad budżet...

Obecny olej GM wlano tydzień temu. W warsztacie powiedzieli mi, że w sobotę nigdzie nie można było dostać Maxlife. Kupili GM bo ma API SL/CF a inne dostępne na miejscu były "gorsze". Dowiedziałem się przy odbiorze jak dostałem puste bańki i rachunek z hurtowni.
Stąd pytanie o ten olej.

Auto moje to Tipo 3d:
Tipo T1.jpg


Blacharka jeszcze w porządku. Są oczywiście ślady używania, jakieś mikrowgniotki widoczne z bliska, małe ryski i odpryski od kamyków na masce - ale rdzy nie ma.

Był kiedyś epizod "sportowy" wtedy silnik zalewany był olejem VR1 Racing 10w60 i 5w50 - wymiany były bardzo częste.

Teraz gdy części zamienne nie są już łatwo dostępne zależy mi na utrzymaniu kondycji silnika. Boję się zerwania filmu olejowego i tego konsekwencji.
 
Last edited:
Boję się zerwania filmu olejowego i tego konsekwencji.
Spokojnie. Nie będziesz przeciągał interwałów przy jednocześnie ostrym traktowaniu, to nie będzie konsekwencji.
 
Skąd wytrzasłeś tego rodzynka?
Auto 2.0 a w silniku prawie 6l oleju. To się nazywa dbanie o olej.
Cena: 200zł o jacie kręce. Ja ten olej kiedyś na promocji w Kauflandzie w DE kupiłem po 20€. Kupiłem chyba z 5 butelek.
 
przy okazji dosyć tanich jest Total 7000.
Możemy chyba śmiało polecić przy tym Lotosa 10W40.

Auto 2.0 a w silniku prawie 6l oleju
Norma w moim przypadku, F4R i po porządnej płukance i dłuższym zlewaniu do wiadra potrafi wejść prawie 6L.

Stosowanie płukanki uważam za obowiązkowe.
 
@Zielony34 no silniki w Reniach tak mają i bardzo dobrze. Ostatnio wymieniałem olej w Volvo ( silnik 2.0 diesel z Renault ) po płukance weszło do max. 5,8l. Kolega klekał i sprawdzał czy korek dobrze zakręcony bo tyle to nigdy nie wchodziło.
 
no silniki w Reniach tak mają i bardzo dobrze.
Stara szkoła. Tam na prawdę miska ma ogrom pojemności. Myślę nad zmianą samochodu, ale chyba skończy się na tym samym, ale z dopiskiem "T" ;)
 
Back
Top