• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Focus mk3 - 1.6 TDCI (T3DA T3DB) / 1.6 BlueHDi 115 (BHX (DV6FCU)) - dwie różne specyfikacje.

technikibart

Nowy użytkownik
Samochód
Ford Focus mk3 - 1.6 tdci T3DA/T3DB 115km
Marka samochodu
Ford Focus mk3 - 1.6 TDCI
Budżet/ile litrów
170 /4-5litrów
Styl jazdy
Silnik
T3DA/T3DB
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
N/A
Jakiego oleju wymaga instrukcja
FORD WSS-M2C913C
Jaki olej masz obecnie
MOTUL SPECIFIC 913D 5W30 A5/B5 SYNTHETIC 5
Focus mk3 - silnik 1.6 TDCi (T3DA T3DB) 1560ccm 115KM/85kW / DPF -EURO5 - producent zaleca lać olej o specyfikacji FORD ACEA A5/B5 - WSS-M2C913D - FORD WSS-M2C913C, z reguły FULL SAPS
Peugeot / Citroen 1.6 BlueHDi 115 (BHX (DV6FCU)) 1560ccm 115KM/85kW / DPF -EURO5 - producent zaleca do niego olej wg ACEA: C2 - Dopuszczenie przez producenta: PSA B71 2290 z reguły LOW SAPS

Do czego się stosować jeżeli ten sam silnik posiada dwie różne specyfikacje?
568.gif

Kto jest mądrzejszy, producent auta czy producent silnika?
001.gif


Opis dla oleju zgodnie z PSA B71 2290
W 100% syntetyczny - najwyższych parametrów - paliwooszczędny olej silnikowy specjalnie opracowany do silników samochodów grupy PSA wymagających oleju oficjalnie dopuszczonego do używania zgodnie z wymaganiami PSA B71 2290. Specyfikacja ta wymaga ochrony silników w których mogą występować problemy z detonacyjnym spalaniem (LSPI Low-Speed Pre-Ignition). Przeznaczony do silników benzynowych i Diesla (HDI wyposażonych lub nie w DPF, FAP) a szczególnie do najnowszych (od r.m 2017) silników benzynowych turbodoładowanych z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Dodam że jeżdżę głównie po mieście, dzienne odcinki od 3 do 10km w zależności od sytuacji.
 
Last edited:
Solution
@technikibart bardzo dobry wybór. Jeździłem na ESP i ESP LV, teraz będę zalewał znowu Texaco, bo został mi zapas po ostatniej wymianie i od kolejnego serwisu wracam do ESP LV, już chyba definitywnie. Silnik głośniejszy nie będzie, a przy częstych rozruchach 0W30 jest jak najbardziej sensowną opcją.
Powiedział bym nawet, że przy takiej typowo miejskiej eksploatacji, zastanowił bym się nawet nad olejami 0W30 z normą 950A Forda, którym lepkościami już bardzo blisko do SAE20, ale to ewentualnie temat do rozważenia na dalsze eksperymenty. Jeżeli nie lubisz eksperymentować, tylko szukałeś dobrego oleju, to Mobil1 ESP i ESP LV to produkty już z bardzo wysokiej półki, które możesz stosować do obydwu samochodów.
Do czego się stosować jeżeli ten sam silnik posiada dwie różne specyfikacje?
568.gif

Kto jest mądrzejszy, producent auta czy producent silnika?
001.gif
Silnik może i ten sam, ale w Peugeocie masz AdBlue, a w fordzie pewnie go nie masz.
I to powoduje, że PSA wymaga oleju "lowSaps".
Pozostałe własności olejów są (prawie) identyczne, tj C2 i A5/B5.
 
Zgadza się, DPF jest suchy.

EDIT
Nie ma żadnej potrzeby cytowania posta poprzedzającego, gdy piszesz bezpośrednio pod nim.
 
Last edited by a moderator:
Możesz stosować do obydwu samochodów oleje z normą 2290, to są te same silniki.

Możesz lać Totala Ineo ECS dedykowanego dla tych silników przez PSA, możesz Castrola Magnatec C2 5W30, bardzo fajnie pracują silniki na tym oleju. Bardzo dobrym olejem pod 2290 jest też Mobil1 ESP 5W30.
Pomijając znowu normy producentów, zarówno A5/B5, jak i C2 spełnia np. Mobil1 ESP LV 0W30.
Kilku użytkowników forum, do HDI leje Shella Helix Ultra ECT 0W30 i chwalą sobie pracę silnika na tym oleju.
Z tańszych, również bardzo dobrych olejów masz np. naszego Orlena Max Expert XD 5W30, Lotosa Synthetic C2+C3 5W30, Eurola Fluence FE 5W30. Równie dobrze, do obydwu możesz lać Motula X-Clean EFE 5W30.
 
Cześć, Wydaje mi się że bardzo fajną propozycją jest Shella Helix Ultra ECT 0W30 oraz Mobil1 ESP LV 0W30<-- a który właśnie mam dostępny od ręki, czy stosując 0W30 nie będzie troszkę głośniejszy latem? Który z tych dwóch wymienionych będzie lepszą alternatywą dla silnika oraz DPF? Mam jeszcze dostęp do Mobil1 ESP 5W30, jednak dałeś mi taki duży wybór ze sam nie wiem co teraz począć. :)
 
Last edited:
Mobil1 ESP 5w30 będzie takim "złotym środkiem".
Jak byś chciał taniej i pewnie, to rzuć okiem na Orlena Max Expert XD.
Shell również jest bdb olejem.
Generalnie masz duży wybór, a to Ci pięknie miesza w głowie ;) :)
 
W konsekwencji zdecydowałem się na Mobil1 ESP LV 0W30. Z uwagi na częste postoje ( żłobek, przedszkole, praca, dom) a tym bardziej zimą do systemu START/STOP będzie super alternatywą. :) Dziękuje za cenne sugestie i życzę udanego weekendu.

Pozdrawiam - Krzysztof
 
@technikibart bardzo dobry wybór. Jeździłem na ESP i ESP LV, teraz będę zalewał znowu Texaco, bo został mi zapas po ostatniej wymianie i od kolejnego serwisu wracam do ESP LV, już chyba definitywnie. Silnik głośniejszy nie będzie, a przy częstych rozruchach 0W30 jest jak najbardziej sensowną opcją.
Powiedział bym nawet, że przy takiej typowo miejskiej eksploatacji, zastanowił bym się nawet nad olejami 0W30 z normą 950A Forda, którym lepkościami już bardzo blisko do SAE20, ale to ewentualnie temat do rozważenia na dalsze eksperymenty. Jeżeli nie lubisz eksperymentować, tylko szukałeś dobrego oleju, to Mobil1 ESP i ESP LV to produkty już z bardzo wysokiej półki, które możesz stosować do obydwu samochodów.
 
Solution
@ES_OILS - patrząc na specyfikacje, bardzo podobne właściwości fizykochemiczne.
Tylko pytanie czy formuła jest tak samo opracowana?
W dziedzinie olejów samochodowych słabo jestem zorientowany.
 
Mobil1 to flagowa seria Exxona, Super 3000 to półka niżej.
M1 to autorskie rozwiązania Exxona, tak pod względem baz, jak i pakietu dodatków, nowoczesne i zaawansowane oleje.
Super to standardowe oleje, robione pod konkretne normy, na standardowych przepisach.

Porównując motoryzacyjnie, Super 3000 to takie A6, ESP to RS6 :p
 
Właśnie chodzi mi o to, że pod nowszą normę jaką jest WSS-M2C950A, Mobil dedykuje olej z półki niżej, więc czymś te normy teoretycznie muszą się różnić, bo co by przeszkadzało stosować topowy Mobil 1.
 
Nic nie przeszkadza stosować topowego Mobil1, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby do silnika wymagającego 950A, zalać ESP LV 0W30. Mobil dedykuje Super3000 bo to olej robiony pod konkretny przepis, pod konkretną normę Forda, która też jest w pewien sposób specyficzna ze względu na bardzo niskie lepkości KV40 i KV100, praktycznie z pogranicza SAE20. Zobacz, że norma 950A jest na tyle specyficzna, że praktycznie wszystkie oleje posiadające aprobatę, nie spełniają niczego więcej niż ACEA C2 i WSS M2C-950A. Tak samo jak w przypadku PSA B71 2312, też większość olei jeżeli jest, to stricte pod tą normę, albo bardziej stricte pod konkretną serię silników, w tym przypadku masz EcoBlue Forda i e-HDI PSA.
W takim przypadku, żaden koncern nie będzie wypuszczał swojej topowej serii produktów, żeby spełnić wymagania tylko pod jedną, konkretną normę, mogąc spełniać wymogi w dużo większym zakresie, niejednokrotnie dużo bardziej wymagających norm. Do takich specyficznych norm jak 950A, którą ciężko pogodzić z innymi, klepie się po prostu oleje pod konkretny przepis, bo mają spełnić tylko tą konkretną normę.
 
czymś te normy teoretycznie muszą się różnić
One nie różnią sie teoretycznie, tylko praktycznie.
Dobrze zwróciłeś uwagę, że oleje pod niektóre normy nie są produkowane w najwyższych seriach.
Znaczyć to musi tylko tyle, że wymagania stawiane olejom nie są najwyższe.
Można je spełnić tańszym kosztem i tak robią to producenci.
 
Dobry przykład - normy Renault. Castrole pod RN0720 i RN17 to najniższa seria GTX.
 
Cześć Wam,

Wracam do mojego wątku ponieważ potrzebuje waszej porady oraz opinii.
Z uwagi na to że turbawkę wymieniam na dniach bo szczelność straciła, zalecana jest wymiana oleju, cyklicznie to wymieniałem w maju no ale to jest nie istotne. Następna sprawa to robię eco off i moc będę podnosił, może nie wiele więcej niż te 20PS dojdzie.
Niemniej jednak prosiłbym o poradę na dzień dzisiejszy, co będzie godne do polecenia w związku z powyższym?
Zastanawiam się nad poniższą propozyccja.

MILLERS OILS TRIDENT PROFESSIONAL C2/C3 5W30 5L.
Pozdrawiam
 
Last edited:
Jakieś problemy z Mobile ESP? Jeżeli nie to możesz na nim zostać, to dobry olej. Jak koniecznie chcesz zmienić, to Millers będzie ok chociaż przy takim oleju to już lepiej byś wyszedł biorąc Orlena XD. Cena niższa a w butelce to samo.
 
Pytam czy może jest jakaś lepsza alternatywa w podobnej cenie lub tańsza. Wymieniłem olej w styczniu na m1 ESP LV, poszło uszczelnienie na chłodniczce oleju i niestety dostało się troszkę płynu chłodniczego do oleju przy wymianie uszczelnienia. Podniósł się stan, odciągnąłem troszkę strzykawką alby kontrolować poziom i dodatkowo sprawdziłem czy zabarwił się na zielono ale nie wygląda źle. Na dzień dzisiejszy mam DPF/EGR OFF i moc podniesioną. Możesz coś polecić dla takiej konfiguracji, czy jednak zostać przy tym oleju? :) Chce wymienić olej bo wole dmuchać na zimne.
 

Attachments

  • IMG_0450.jpeg
    IMG_0450.jpeg
    368,8 KB · Odwiedzin: 20
Last edited:
Jeśli masz uprzedzenia do Orlena, to wg mnie już ciekawszą opcją, zamiast wspomnianego Millersa jest Fuchs Titan GT1 Flex 23.
 
Fuchs Titan GT1 Flex 23, Motul EFE C2/C3, Orlen Platinum Max Expert XD to praktycznie to samo, brał bym co tańsze. Chociaż Fuchs Titan GT1 Flex 23 ma SP, więc sypnęli Mg, trochę więcej Bor a ucięli Mo.
 
Last edited:
Back
Top