• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ford Mondeo MK4 2.0 TDCI 143KM - Valvoline zamiast Formuła F - źle/dobrze?

LukaszWojtun

Użytkownik
Samochód
Ford Mondeo MK4 2.0 DTCI 143KM
Marka samochodu
Ford
Budżet/ile litrów
200-250zł (6L)
Styl jazdy
Silnik
2.0 TDCI 143KM (DW10)
Data produkcji
2009
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Ford WSS-M2C913-C
Jaki olej masz obecnie
Valvoline SynPower FE 5W30
Cześć,

swojego Forda użytkuję 1,5 roku i do tej porty przejechał licznikowo 164k km. Do tej porty wymiany oleju w książce serwisowej wskazują na wymianę w interwałach co +/- 20k km czyli dość sporo - Olej Ford Formuła F 5W30. U mnie zaraz po zakupie wymieniony olej po 8k km (również Formuła F) - według ostatniego wpisu w książce. Tydzień temu olej wymieniony po niecałych 11k km - Valvoline SynPower FE 5W30.

Post dotyczy raczej tematyki doboru oleju ponieważ przed wymianą chciałem zasięgnąć trochę wiedzy i skupiłem się na grupach Forda, gdzie każdy wskazywał, iż Formuła robiona jest przez Castrola i że niby nie jest to olej o najlepszych właściwościach czyszczących. Lubię dbać o swoje samochody, wiec zapytałem co zamiast Formuły.

Idąc za poradami zalałem olej polecony mi na grupach - Valvoline SynPower FE 5w30 - jako, że użytkownicy pisali, iż po 2-3k zauważyli lepszą kulturę pracy swojego silnika po takiej zmianie.

Znów na grupie FB "Jaki olej silnikowy wybrać do samochodu? | Porady | Dyskusje | Wsparcie" Valvoline został mocno skrytykowany, że to ogólnie "ścieki" bo to HC. Polecili Ravenol, LM czy Millersa. No i trochę mocno zmieszany jestem czy zrobiłem dobrze, czy źle.

Czy Valvo SynPower FE ma jakąkolwiek przewagę nad Formułą F? Czy to zmiana na plus, minus czy jakkolwiek bez różnicy?

Pojawiają się wpisy, że w niektórych samochodach po zamianie na Valvo obracały się panewki i zacierały silniki...

Z góry dzięki za Wasze opinie bo już mam myśli, żeby ten olej spuścić i zalać coś normalnego... ;)
 
Takie porównywanie parametrów jest zwodnicze.
Raz, że pływają (są niestabilne), dwa, nie mają większego znaczenia dla silnika.
Na które więc parametry zwracać głównie uwagę podczas porównania różnych marek?

Kilka dni już staram się uzupełniać wiedzę w tym zakresie i tak naprawdę brakuje mi konkretnego poradnika. Głównie zwraca się wszędzie uwagę na Indeks lepkości, TBN oraz lepkość dla 40 jak i 100 stopni.

Wiem, że oleje posiadają szereg innych parametrów, ale nawet w kartach na stronie producentów podają same podstawowe. Gdzie np. znaleźć informację o bazie olejowej?
 
Na forach "laicko" Valvoline ma kiepska opinie, w branzy to jeden z istotniejszych graczy na rynku.
Valvoline jest globalnym graczem ale z tego co wiem to obecnie w Europie nie posiada nawet swojego zakładu produkcyjnego i zleca praktycznie całą produkcję innym, głównie producentom w Holandii. Z tego co wiem to kilka lat temu musiał kompletnie pozmieniac receptury aby dostosować się do tego co robią inni, u których blenduje. Ostatnio też słyszałem, ze już praktycznie nic nie robią na IV grupie (chyba, ze inaczej sie nie da bo norma wymusza) i pozmieniali receptury tych olejów.
Valvoline dobre oleje sam kiedyś stosowałem ale w Europie to nie oni rozdają karty. Plusem jest dość umiarkowana cena przy naprawdę niezłej jakości i bardzo dobra dostępność.
 
@LukaszWojtun opieraj się raczej o wymagania producenta. Czasami można je obejść, bo inne specyfikacje są zamienne, lecz tutaj już trzeba mieć wiedzę.

Ten świat środków smarnych jest bardziej skomplikowany niż myślisz. To sztuką patrzeć na cyferki.
 
Last edited by a moderator:
Ten świat środków smarnych jest bardziej skomplikowany niż myślisz. To sztuką patrzeć na cyferki.
Zdaję sobie z tego sprawdzę właśnie...

Po prostu chciałbym złapać sobie markę, która zapewni mi dostęp do oleju wysokiej jakości dla moich zastosowań. Valvoline jest ok z tego co przynajmniej udało mi się już wyczytać na forum. Szukam czegoś jeszcze tak powiedzmy, półkę wyżej - np. Millers? Oleje widzę, że też są na bazie HC - ale czy są one lepsze? Bo wychodzi też na to że HC - HC nie równy.

A może liqui moly?

Do czego dążę? Chodzi mi o to, że zmieniając samochód nie chcę się zastanawiać czy lać OEM, Motula, Valvoline czy Millersa etc. Chciałbym mieć konkretny schemat np. Wiem, że oleje Millersa bądź LM są na naprawdę wysokim poziomie i wybieram zawsze jednego i sprawdzonego producent - a jedynie szukam u niego oleju, który spełnia wymagania mojego silnika.

Ale czy tak się da?

W sieci jest dużo więcej pozytywnych opinii o olejach właśnie Millers czy LM - mało ludzi wybiera Valvo, chodź nie mało też na nich jeździ.

Ale i tu na forum zauważyłem, że Valvo raczej nikt nie poleca na pierwszy strzał tylko właśnie inne oleje - dlatego zastanawiam się, czy można wybrać 1/2 firmy, który zawsze można zaufać i będą to oleje lepsze, niżeli OEM zalecany przez producenta?
 
Bierz pod uwagę, że dla Liqui Moly blenduje Meguin. A wyższa cena spowodowana jest między innymi marketingiem. Na forum szukamy również tańszych, lecz wysokiej jakości olejów.
 
Valvo ma kiepska opinie bo gdzieś kiedyś poszła fama ze nie robią własnych olejów tylko kupują i w ogóle mały pikuś są i po co to lać jak można kupić LM.
W Stanach Valvo to co innego. W Europie to podobno blenduje dla nich m.in. holenderski Eurol. Więc może bardziej odpowiedni byłby Eurol Fortence, który ma aprobatę Ford WSS-M2C913-D
 
Większość olejów jest blendowana na lokalnych rynkach. Wysyłanie gotowego oleju na drugi koniec świata jest nieopłacalne. Receptura i tak jest od Valvo, Eurol tylko miesza składniki wg przepisu.
 
Podepnę się pod temat oleju do Forda mondeo mk4 163km z silnikiem 2.0 dtci.

Jaki będzie najlepszy olej do tego typu silnika ( pare przykladow)
W moim przypadku samochód robi wiekszości trasy.
 
Większość olejów jest blendowana na lokalnych rynkach. Wysyłanie gotowego oleju na drugi koniec świata jest nieopłacalne. Receptura i tak jest od Valvo, Eurol tylko miesza składniki wg przepisu.
To nie takie proste bo akurat w przypadku Valvoline to oni musieli kilka lat temu dostosować receptury pod firmy blendujące. Receptury Valvoni-a sa bardzo standardowe i w wielu przypadkach nie różnią się od podstawowych receptur pod daną normę.
Z tym mieszaniem składników to tez nie tak do końca bo wymagany jest odpowiedni reżim technologiczny i know-how. Zleceniodawca może dostarczyć własne "składniki" ale często za całość produkcji odpowiada faktyczny producent czy blender. Mało tego często zmiany w składzie są wymuszane przez firmę blendującą. Wszystko zalezy od tego jak mocną pozycję ma zlecający. Eneos ma dość nietypowe receptury ale jak widać bez problemu można blendować ich oleje jednak problem zaczyna się jak ma być tanio.
 
Back
Top