• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Francuskie normy olejowe

@Michalos12 akurat norma 2312 jest jedną z najbardziej wymagających norm. Pod jakim względem jest kastratem? Konkrety.
 
@Michalos12 kolega chyba zapomniał o czymś, o czym nasze forumowe mądre głowy tłuką od dawna, że podstawowe analizy nie pokazują wszystkiego i chociażby TBN może być podbity w inny sposób dla nas niewidoczny... to samo chodzi o dodatki przeciwzużyciowe...
Tak jak @Triumphator napisał, nie wypisuj głupot na forum, bo ktoś 'zielony' w temacie może niechcący się zasugerować... 😬
 
@Michalos12 kolega chyba zapomniał o czymś, o czym nasze forumowe mądre głowy tłuką od dawna, że podstawowe analizy nie pokazują wszystkiego i chociażby TBN może być podbity w inny sposób dla nas niewidoczny... to samo chodzi o dodatki przeciwzużyciowe...
Tak jak @Triumphator napisał, nie wypisuj głupot na forum, bo ktoś 'zielony' w temacie może niechcący się zasugerować...
No i znowu...może uzasadni któryś, z jakiego powodu, do silnika, do którego od 20 lat zalecane są oleje lekkobiezne, na siłę wciskacie 504/507 C3?

@piotrekx jeżeli robisz krótkie trasy i częste rozruchy, lej olej z aprobatą producenta - 950A, oleje z tą normą Forda, mają bardzo niskie lepkości w niskich temperaturach, przez co częste rozruchy i krótkie trasy to ich świat.
Tutaj wziął bym Castrola Magnatec D 0W30, albo Texaco Havoline ProDS F 0W30.
Jeżeli latasz dłuższe odcinki, szukaj czegoś z normą PSA 2312, z reguły mają trochę lepsze bazy i tutaj Castrol Magnatec C2 0W30 był by moim faworytem, później dedykowany Total Ineo First.
Wystarczy zapoznać się z badaniami nad wpływem rozcieńczania oleju silnikowego, olejem napędowym zawierającym FAME.

Pod koniec interwału wymiany oleju, HTHS może być niższy niż przewiduje norma...
275h pracy silnika przy średniej mojej prędkości 38km/h daje przebieg 10.000km z hakiem. W tym momencie olej C2 może nie zapewnić już odpowiedniego HTHS, a gdzie jeszcze dalej...

W związku z powyższym trzeba zalewać olej który nie ma obniżonego HTHS, aby zapewnić jednostce napędowej prawidłowe smarowanie.
Post automatically merged:

@Konjio nie śmiej się głupio....
hths.jpg
 
@luckyboy, teraz jest pytanie, czy silnik w Twoim "jeździdle" zaciera się z automatu przy kv100 okolo 9cSt i hths 2.85 ...?
 
@luckyboy to jeszcze takie pytanie w kwestii samego wykresu. Który olej 5W30 ma wyjściowo HTHS poniżej 2.8?
 
@luckyboy, teraz jest pytanie, czy silnik w Twoim "jeździdle" zaciera się z automatu przy kv100 okolo 9cSt i hths 2.85 ...?
Co chcesz udowodnić tym pytaniem? Że zużycie silnika nie jest istotne? Że można ten temat olać?
Post automatically merged:

@luckyboy to jeszcze takie pytanie w kwestii samego wykresu. Który olej 5W30 ma wyjściowo HTHS poniżej 2.8?
Przyjęto, że jako smarowy olej silnikowy badaniom poddawany będzie olej spełniający wewnętrzne specyfikacje firmy FORD, będącej wytwórcą silnika wykorzystywanego do prowadzenia symulacyjnych badań stanowiskowych. W konsekwencji, wybrano zalecany do silnika typu FORD 2.0i 16V Duratorq TDCi olej klasy SAE 5W/30, spełniający (według deklaracji jego producenta) wymagania klasyfikacji API: SJ, ACEA: A-1/B-1 oraz Ford: WSS-M2C-913B
 
@luckyboy podaj źródło tych informacji.
Normy 913A/B są oparte o ACEA A1/B1, 913C/D są oparte na olejach ACEA A5/B5.
Zarówno dla ACEA A1/B1, jak i ACEA A5/B5 dolny próg wartości HTHS wynosi 2.9cP. Więc skąd w tym badaniu olej o wyjściowym HTHS <2.8cP?
 
Z tym rozcieńczaniem paliwem oleju to też jest kwestia mocno indywidualna, ALE nie wolno pomijać tego argumentu. Takie jest moje zdanie. Natomiast myślę, że jest to dużo groźniejsze zjawisko w benzynie DI.

Zachowajmy po prostu zdrowy rozsądek interwałowy dostosowany do odpowiednich warunków użytkowania samochodu. Bezpieczniejsze dla każdego silnika będzie skrócenie interwałów, niż zastanawianie się, czy aby ich nie przeciągamy.
 
Mam mechanika takiego szczerego Jurka tylko milszego w kontakcie osobistym. Specjalizacja francja. Jako że kupiłem cytryne z BlueHDI (pierwszy mój disel), to pytam się go o interwał i dolewki. Mówi że do 10tyś nie ma prawa przy zdrowym francuzie nic ubywać. Powyżej następuje degradacja oleju. I może zacząć ubywać. Zaleca interwały 10tyś i będzie Pan zadowolony. Jedyne co to zaleca olej 5w30 C3 czyli normę b71.2930 bardziej niż b71.2312 C2/C1 0w30. Także coś musi się dziać z tymi olejami powyżej 10tys jak doświadczony szczególnie w francuzach gość mówi że może olej znikać po jakimś przebiegu. Po 2,5 tyś od wymiany w moim samochodzie nic nie ubyło. Po 5 tyś mam chęć zrobić analizę. I później przy wymianie tak między 8 a 10 tyś.
 
@czarodziej PSA nie ma takiej normy, jak B71 2930. Jest B71 2290 i jest to ACEA C2 SAE 5W30, nowsza norma to B71 2312 ACEA C1/C2 SAE 0W30.
Oleje SAE 5W30 ACEA C3, to norma B71 2297 i spełnia ją chyba tylko INEO HTC i INEO MC3.
 
Last edited:
Moja pomyłka chodziło oczywiście o norme b71.2290 i jej parametry w tym C2. Wieczorem pisałem z pamięci to się pomyliłem.
 
@Jachu możliwe, pisałem z pamięci, generalnie oleje z 2297 można na palcach jednej ręki policzyć.

@czarodziej a co jest nie tak z parametrami 2290, czy 2312?
2312 jest jedną z najbardziej wymagających norm, może nawet zaraz po 504/507 (2020), a 2290 w rewizji 2017 poza wymogami oszczędności paliwa, też niczym 2312 nie ustępuje ;).
Serio pytam, co jest z tymi olejami nie tak, bo chyba silniki PSA o tym nie wiedzą, robiąc i po 600kkm nalotów na tych Totalach ;).
W typowo Polskich warunkach eksploatacji, trzeba przyznać za fakt, że interwał 10kkm jest najlepszą opcją, ale przy jeździe autostradowej serwisy LL, ani tych olei mocno nie pyrają, ani silnikom krzywdy nie robią.
 
Nie mówie że coś jest nie tak. Nigdzie tego nie napisałem. Tylko przytoczyłęm wiedze przekazaną mi przez mechanika. A dlaczego on nie lubi 2312 tego nie wiem. (Nie dopytywałem) Bo taki powinien być u mnie wg producenta. W zwykłym hdi dopuszczalny jest 2290 tak pisze w książce serwisowej. Także całkiem możliwe że to chodzi właśnie o Polskie warunki. Stąd zalecenie może 10tyś.
 
Last edited:
Back
Top