• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mobil FS X1 5W-50

wszystko o produkatach Mobil

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Mobil 1 FS x1 5W-50

Analiza wykonana dzięki hojności użytkowników: @soszo , @Dariusch , @tomikin , @fabian88 , @Jones , @bluebox oraz anonimowych osób. Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA A3/B3/B4
  • API SM/SN/CF
Aprobaty:
  • Mercedes-Benz 229.1/229.3
  • Porsche A40
Spełnia wymagania:
  • Fiat 955535-M2
  • Lexus LFA Service Fill
Strona produktu:

mobil1fs5w50-pierwiastki.jpg


Opis:
  • Olej spełnia kryteria SAE 50. Lepkość w 100 stopniach Celsiusza plasuje się w dolnym przedziale, blisko SAE 40
  • Indeks lepkości VI: 180 - wartość typowa, olej zapewni dobrą ochronę w pełnym przedziale temperatur
  • Pakiet dodatków bardzo klasyczny - dużo wapnia, cynk i fosfor w okolicach 1000ppm. Niewiele magnezu, całość uzupełniona Molibdenem. Można pokusić się o twierdzenie, że bor wykorzystano tu także w celu zapewnienia podwyższonej ochrony. Niewielka ilości sodu i potasu, prawdopodobnie ze związków boru. Krzem standardowo jako środek przeciwpienny
  • TBN – 12.5 mg KOH/g, wysoki, przekracza normy dla A3/B4
  • Na podstawie danych z MSDS można powiedzieć, że olej bazuje głównie na GTL z niewielką (5-10%) domieszką PAO.

Podsumowanie:
Olej w ciekawej formulacji, przeznaczony zdecydowanie do starszych jednostek silnikowych - zarówno ze względu na lepkość jak i spełniane normy. Zalecany do silników o wysokich wymaganiach termicznych ze względu na lepkość oraz starych jednostek benzynowych i diesla wymagających norm wcześniejszych niż ACEA A3/B4. Może być także stosowany w samochodach używanych wyczynowo (rajdy, jazda torowa) tam gdzie spełnione są wymagania co do normy.


Po 24 godzinach w zamrażalniku Celsjusza:
mobil1fs5w50-mrozenie1.JPG.JPG mobil1fs5w50-mrozenie2.JPG

Opakowanie:
mobil1fs5w50-opakowanie1.JPGmobil1fs5w50-opakowanie2.JPG
 
Last edited by a moderator:
dla mnie to takie mocne 5W40, mojej astrze nie zaszkodzi :p
fajny olej dla starszych konstrukcji i mrożenie dobrze wyszło
generalnie to czegoś takiego się spodziewałem
 
Klasyka, jakosc Mobila. Podobny przepis jest w FS 0W-40, rowniez nieco PAO 4 cSt i reszta mieszanina GTL. Wyzszy Ox potwierdza obecnosc dodatku Esterex (prawdopodobnie 5 cSt), zmiejsza punkt anilinowy (rozpuszczalnosc), minimalizuje depozyty, sprawia, ze elastomery pecznieja itd.
 
Świetny olej moim zdaniem. Przetestuję go w mojej zabawce :D Mam jedno pytanie czy Mg w ilości 16PPM coś rzeczywiście zmienia? Wydaje się to być bardzo niewiele.

Ps. Poprawcie zamrażalnik Celsjusza ;)
 
Mógłby mieć trochę więcej molibdenu jak do sportowej jazdy ale i tak dobrze że w ogóle jest.
 
Ze względu na zawartość boru czy dlatego że w ogóle może go nie być?
 
Last edited by a moderator:
Może go w ogóle nie być. Boru zresztą też. Moga być estry, polimery, związki oparte o antymon. Te dwa po prostu są najbardziej popularne i znane.
 
I widzimy je chyba w analizach a estry i polimery to nie wiemy czy są tylko przypuszczamy chyba.?
 
@Hubert1, nie mamy widma, więc nie widzimy szczególnych cech, które odpowiadają obecności "estrów".
Mamy podstawową analizę, a tam utlenienie jest podwyższone, co sugeruje obecność "estrów".
Polimery, wiskozatory i inne tego typu dodatki są widoczne na widmach, ale do tego potrzebna specjalistyczna wiedza chemiczna, żeby je z widm wychwycić zrozumieć i zinterpretować.
Ja tego nie widzę na widmach; nie jestem chemikiem.
 
Pozwolę sobie zauważyć, że podkreślanie że lepkość w 100C jest w dolnej granicy dla normy sugeruje jakby ten olej odbiegał w jakiś sposób od standardu dla tej lepkości, podczas gdy większość obecnie produkowanych olejów 5W50 spełnia normę w 100C właśnie bliżej dolnych widełek. Eni Eurosports którego aktualnie ujeżdżam też jest bliżej 17-18 niż 21.
 
Taka tendencja z obniżaniem lepkości.
Shell HU 5w40 ma lepkość o ile pamiętam, 12.7 w 100C, a granica SAE40 kończy się na 12,5.
 
Pozwolę sobie zauważyć, że podkreślanie że lepkość w 100C jest w dolnej granicy dla normy sugeruje jakby ten olej odbiegał w jakiś sposób od standardu dla tej lepkości, podczas gdy większość obecnie produkowanych olejów 5W50 spełnia normę w 100C właśnie bliżej dolnych widełek. Eni Eurosports którego aktualnie ujeżdżam też jest bliżej 17-18 niż 21.
Taki trend od kilkunastu lat
 
Trend trendem ale klasa lepkości to nie lepkość. Ten olej ma w TDS KV100 16.7. Więc 1mm2/s w jedną czy drugą ma znaczenie. Producent nie może sobie pozwolić na luzackie podejście do tematu bo lepkość wyjdzie po za widełki klasy.
 
Teraz patrzę, że ten olej jest bardzo lepki w 40°C. Niektóre oleje 10W40 mają niższą lepkość niż ten Mobil. Inne oleje 5W50 też raczej w 40°C mają koło 90-95cSt. Czy można tą wysoką lepkość uważać za wadę?
 
Nie. To jest lepkość w konkretnym punkcie temperaturowym. Przy 0 st może już być na korzyść w porównaniu z 10w40. Valvo 5w50 ma chyba 109 przy 40 st.
 
Oczywiście to jest duże uogólnienie ale jeśli olej 5W50 w 40C jest bliższy 5W40, to można domniemywać (nie jest to wyznacznik), że lepkość w 100C jest osiągana w wyniku wyższej zawartości wiskozatora, bo baza jest zrobiona pod niższą lepkość, którą wiskozator ma podbić. Jeśli, tak jak ten Mobil, masz do czynienia z olejem bardziej lepkim w całym spektrum, tym lepiej to świadczy o "uczciwości" tej bazy, a nie wyżyłowaniu jej przy użyciu wisko.
 
Lepkość to nie wszystko. Ten olej ma według producenta temperaturę płynięcia -45 st.C .Przykładowo 10W40 już przeważnie ok -35 st.C przy znacznie niższej lepkości w 100 st.C i znacznie niższym wskaźniku lepkości. Mimo że parametry lepkości w 40 st.C są do siebie zbliżone, są to totalnie inne mieszaniny.
 
-45 to dla "średniej klasy" 5W50 całkiem dobra wartość. Gulf ponoć oparty na PAO ma wg. karty -39 a PaO-estrowy Penrite wg. karty włąśnie dokładnie -45. Co prawda są oleje w tej lepkości na naprawdę mocnych bazach dużo lepsze jeśli chodzi o ten parametr (np. w Repsolu w badaniu wyszło -57) ale nie ma co od tego Mobila zbyt dużo wymagać bo za tą cenę to solidna oliwa. Mnie by bardziej ciekawił w tego typu olejach noack.
 
Back
Top