• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Gold 0W-30

wszystko o produkatach Specol
Ja do wyników analiz z polaris ostatnio podchodzę z dużą rezerwą. Gdyby nie info w TDS o KV100 = 9.7 to nawet nie tykał bym tematu. Wysłałem zapytanie do Specola o ten HTHS ;)

I jest szybka odpowiedź od specol: "Tak, ma powyżej 3,5 mPa*s. HTHS typowo dla tego oleju to 3,6 mPa*s"

Jeśli to prawda to jest to olej o bardzo wyjątkowej koreracji KV100 do HTHS.
 
Last edited:
Z reguly takie oleje maja KV 100°C ca. 12 cSt oraz HTHS ca. 3,6 mPas.
 
Ja już nie mam więcej pytań. Wymiękam i już nie dociekam. Wg MSDS lepkość ok. "11,6 mm2/s w 100 oC". Przy takim KV100 to HTHS 3.6 jak najbardziej realny.

Wartości typowe, wartości obliczeniowe, odchyłki i wg specol wszystko jest OK. :rolleyes: :rolleyes:
 
Z tym olejem kiedyś był ten problem, że oznaczony był jako A5/B5 a potem Specol zmienił oznaczenie. Co do HTHS to kiedyś temat drążyłem i wynikało z tego, ze jest on na granicy normy i ma HTHS równo 3,5. Czy tak faktycznie jest to nie wiem. Wg. mnie nawet jak Specol nieco podkoloryzował spełniane przez olej normy to z sufitu sie one nie wzieły i olej jest bardzo uniwersalny. Przeobiłem ten olej na kilku Japończykach i efekty zawsze były raczej pozytywne. W jednym 1.0 VVTI (auto można powiedzieć z Rodziny) silnik się mega wyciszył względem Castrola Magneteca 5W30 zalanego wcześniej. Potem znowu zmiana na olej zalany od mechanika i silnik znowu hałasował (nikt nie wie co było zalane). Uważam, ze cena jak na 0W30 jest całkiem przystępna a olej jest jakościowo całkiem ok.
 
Specol Gold 0W-30 SN/CF

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników forum na zbiórce ciągłej "Polskie Oleje". Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA A3/B4
  • API SL/SM/SN/CF
  • ILSAC GF-5
Spełnia wymagania:
  • BMW LL-01
  • MB 229.3/229.5
  • Opel GM-LL-A-025
  • RN 0700/0710
  • Volvo 95200356
  • VW 502.00/505.00
View attachment 5389
Opis:
  • Olej spełnia wymogi dla SAE30 (9,3-12,5 cSt), lepkość w 100 stopniach Celsiusza w pobliżu dolnej granicy.
  • Indeks lepkości 159, stosunkowo niski, ale akceptowalny dla oleju w tej lepkości
  • Pakiet dodatków jest interesujący: mało wapnia, z kolei sporo magnezu. Dodatek molibdenu i boru wskazuje na zawartość środków EP/AW oraz dyspergentów opartych o związki tych metali.
  • TBN 10,4 jest bardzo niski, na granicy wymogów dla normy A3/B4 (>=10), jednak spodziewany patrząc na skład oleju. W wypadku zastosowania w silnikach diesla trzeba to uwzględnić przy planowaniu okresów między wymianami.
Podsumowanie: olej bardzo ciekawy. Z jednej strony spełnia wymogi starszych norm, z drugiej skład wskazuje iż spełnia wymogi związane z LSPI, przynajmniej jeżeli chodzi o skład pierwiastkowy. Wg nas olej może być ciekawą alternatywą dla silników zagrożonych LSPI które wymagają olejów tej lepkości, a pozwalają na zastosowanie oleju z normą API SN i/lub ILSAC GF-5.
Jurek Ty się proszę zdecyduj co to jest wysoki indeks lepkosci a co niski bo tu jest 159 i piszesz, że stosunkowo niski (w czym się w 100
% zgadzam) ale przy Orlenie 5W20 piszesz, że jest wysoki a jest tylko 165 (i z tym się w 100% nie zgadzam bo moim zdaniem to jest co najwyżej średni). Wg. mnie wysoki indeks lepkosci to jest ponad 180 a przynajmniej 175 bo jak by przyjąć, że 165 to wysoki to co powiedzieć jak jest 200 i więcej? Sorki za OT. :)
 
Imho wysoki/niski pojęcie względne zależne od klasy lepkości. VI 165 dla 5W20 jest wysoki. 159 dla 0W30 jest niski (nawet nie stosunkowo)
 
To prawda ale sam parametr "indeks lepkosci" jest można powiedzieć "uniwersalny i obiektywny" (tak jak np. wzrost) a to, że w pewnym sensie skorelowany jest on z lepkością to inna sprawa. Gdyby Jurek dodał "wysoki jak na 5W20" to bym się złośliwie nie czepiał ;)
 
Jurek Ty się proszę zdecyduj co to jest wysoki indeks lepkosci a co niski bo tu jest 159 i piszesz, że stosunkowo niski (w czym się w 100
% zgadzam) ale przy Orlenie 5W20 piszesz, że jest wysoki a jest tylko 165 (i z tym się w 100% nie zgadzam bo moim zdaniem to jest co najwyżej średni). Wg. mnie wysoki indeks lepkosci to jest ponad 180 a przynajmniej 175 bo jak by przyjąć, że 165 to wysoki to co powiedzieć jak jest 200 i więcej? Sorki za OT. :)
Żaden OT, miło jak ktoś wytyka błędy w końcu o to chodzi żeby było jak najbardziej wiarygodnie.

Masz rację, że VI jest obiektywnie niezależny od lepkości oleju, ale staramy się tworzyć opisy w ramach parametru oleju, żeby oceniać te oleje jakkolwiek obiektywnie. Inaczej powstanie, nadal niestety całkiem popularne, wrażenie że oleje C czy niskolepkościowe to syf i silnik się na nich zatrze bo to niskie, tamto niskie, tego mało i tak dalej :) Dopisywanie "jak na" też dobrze nie brzmi, więc zostawiłem to domysłowi czytającego. Następnym razem wstawię przypis że opis parametrów dla danej lepkości i normy.

Ale z technicznego punktu widzenia masz rację, VI tego oleju jest taki sobie.
 
Znając życie to hths 3.5 to jest do momentu wlania oleju do silnika, potem pewnie odchodzi w niepamięć. Z drugiej strony Specola nęka klątwa 5w40, bo to olej dobry i tani i tylko z tego są chyba w sumie znani :p
 
Wg. mnie prawie każdy olej od Specola jest jak na swoje parametry techniczne i jakość tani. Przecież seria Spec Premium to też bardzo dobre olejea koszt zakupu niewiele wyższy od Golda 5W30/5W40. Spec Premium C3 VW 504/507 jest na bazie z zawartością ok 20-30% PAO i ma najnowszy pakiet dodatków dla 504/507. Technicznie olej lepszy od wielu czasami 2 x droższych. Każda analiza Specola na tym forum czy świerzego czy używanego pokazuje, że to są bardzo dobre produkty za bardzo rozsądną cenę. Nie można oczekiwać, że 0W30 czy 0W40 o naprawdę niezłych parametrach będzie kosztować 15 zł/1l. Specol stosuje naprawdę dobre bazy i dodaje jak na współczesne standardy dużo baz grupy IV. Kilka lat temu miałem info, że Specol kupił więcej baz PAO niż Orlen mimo wielokrotnie niższego wolumenu produkcji. Nie twierdzę, że oleje Specola są the best ale ciężko za podobne pieniądze kupić coś lepszego czy nawet równie dobrego. Wiele osób woli kupić np. Mannola bo Niemiecki a jka znajomy z branży mi o Mannolu opowiada to Specol jest dal mnie 1000x bardziej zaufaną marką.
 
W cenie specola jest olej Volkswagena produkowany przez Shell - który jest lepszy?
 
Na tak postawione pytanie, żaden ze specjalistów ci nie odpowie.
 
Specjalista taki jak np Thomas Schaefer (@TomNJ) odpowie, że lepszy jest ten z oficjalną aprobatą. Jeśli specol takiej nie posiada to jest gorszy od oleju OEM
 
Ja z reguly omijam tego typu pytania, bo dla mnie sa pozbawione sensu, stosuje raczej okreslenie odpowiedniejszy. Nie mamy srodkow, ani mozliwosci przebadac srodki smarne doglebniej.
 
Specjalista taki jak np Thomas Schaefer (@TomNJ) odpowie, że lepszy jest ten z oficjalną aprobatą. Jeśli specol takiej nie posiada to jest gorszy od oleju OEM
To jak Specol zapłaci za aprobatę to znaczy w magiczny sposób jego olej stanie się lepszy? To tak nie działa, że za automatu olej z aprobatą jest lepszy. Aprobata to niewątpliwie plus ale to kompletnie o niczym nie przesądza.
 
W cenie specola jest olej Volkswagena produkowany przez Shell - który jest lepszy?
Trudno tak jednoznacznie stwierdzić ale oba oleje z tego co wiem są na tym samym pakiecie. Wydaje mi się jednak, ze Specol jest jednak tańszy. Nie widziałem OEM-a za 110-115 zł.
Post automatically merged:

@tomek evo zgoda, ale dla wielu osób aprobata jest koniecznym wymogiem, więc nawet nie biorą pod uwagę oleju bez aprobat.
jak potrzeba olej na okres gwarancyjny to tylko z aprobatą (chyba, ze się ma układy w ASO). Wtedy to całkiem inna sytuacja.
 
Back
Top