• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Gold 5W-20 SN/SM/CF

wszystko o produkatach Specol

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Specol Gold 5W-20 SN/SM/CF

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników forum na zbiórce ciągłej "Polskie Oleje". Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • API SN/SM/CF
  • ILSAC GF-5
Spełnia wymagania:
  • DaimlerChrysler MS-6395
  • Ford WSS-M2C945-A/B
  • Ford WSS-M2C948-B
  • Ford WSS-M2C925-A/B
  • Ford WSS-M2C930-A/B
  • GM Dexos 1
Zalecany do stosowania w silnikach samochodów:
  • Honda
  • Hundai
  • ISUZU
  • KIA Motors
  • Mazda
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Subaru
  • Suzuki
  • Toyota
Strona oleju:
specolgold5w20-pierwiastki.jpg

Opis:
  • Olej spełnia wymogi dla SAE20 (5,6-<9,3 cSt), lepkość w bezpiecznym środku skali
  • Indeks lepkości 166, nie najwyższy ale nadal dobrze dla oleju 5W-20
  • Pakiet dodatków zawiera sporo wapnia oraz śladowe ilości magnezu jak na nowoczesny olej. Olej nie ma norm związanych z LSPI jednak skład sugeruje, że nie powinien sprawiać problemów w silnikach TGDI. Dużo molibdenu i boru - wielofunkcyjnych dodatków
  • TBN 9,0 - dość wysoki, związane jest to z normami jakie spełnia (API/ILSAC) i koniecznością zapewnienia ochrony przy paliwach gorszej jakości
  • w składzie wykryto niewielki ilości wody - 0,1%. Może to być problem z kontrolą jakości lub błąd przy przelewaniu oleju do analizy
Podsumowanie: Olej na tyle nietypowy, a właściwie to jak producent opisuje które normy spełnia sprawia, że nie potrafimy podać dedykowanych silników. Dość nowoczesna formulacja, ale nie jesteśmy w stanie potwierdzić jaki pakiet dodatków jest stosowany, możliwa że to autorska receptura. Olej "ogólnego zastosowania" dla samochodów z rynków amerykańskich i azjatyckich wymagających tej lepkości oraz starszych norm API/ILSAC.

Fordowska norma 948B może sugerować jego zastosowanie w silnikach EcoBoost.

Norma Dexos1 i MS-6395 (wycofana w okolicach 2010r) może sugerować wykorzystanie oleju w silnikach z wtryskiem pośrednim. Raczej do użytku pogwarancyjnego, olej nie ma "pączusia" API na opakowaniu którego obecność jest często wymagana instrukcją.

Po 24 godzinach w zamrażalniku:
T.B.D.

Opakowanie analizowanego oleju:
specol1.jpeg specol2.jpeg
 
Last edited:
Czy ten olej może być bardziej odporny na spadek TBN, względem paliwa ?
Co do wody, może banalne ale zastanawiam się czy w labie otwierają olej na jakiś czas po dostarczeniu. Zmiany temperatury i ewentualna wilgoć w butelce.
@Standard jak to widzisz w porównaniu do innego 5W20.
 
@Skiper Jak dla mnie trochę za nisko KV100c. Orlen w tej lepkości wdlg. analizy ma 9.2. Czyli w teorii wiekszy zapas w razie rozrzedzenia paliwem.
Do Toyot ...zr-fae - posredni wtrysk, minimum norma SL, ILSAC GF5 - dałby radę. Ale ja wybrałbym Orlen.
 
Ja to znów mam zagwozdkę. Jest na forum UOA chyba tego oleju ale tam jest pakiet detergentów pod API SN +. Specol ma dwa oleje 5W20 jeden z linii Gold drugi z linii Premium. I tu pytanie do @Mr.Wolf - Twój olej z analizy to Gold? Bo mi wygląda bardziej pod 5W20 C5 Premium
 
Olej z mojej analizy to Gold i takiego używam do tej pory.
 
Nie mam zamiaru nikogo bronić ani oceniać. Mogła to być zwykła zmiana formulacji jaką wykonuje spora liczba producentów nie wspominając o tym. Ciekawi mnie jednak rozwiązanie tej zagadki, bo rozbieżności są duże.
 
Oby to nie miało wpływu na ich chwałę 5W40, bo opinia pryśnie. Za to jest 3 x więcej Mo niż w tych powyżej i 5W40 też.
 
W analizie jest stary pakiet stosowany przez specol np w 0W20. Ten olej jest z 03.12.19 więc powinien być raczej nowy pakiet. Zobaczymy co na to specol.
 
Panowie, my tez mieliśmy problemy z opisem tego oleju.
Nie wiadomo komu i czemu jest dedykowany.
Opis producenta kupy się nie trzyma.
Jedyna norma, po której cokolwiek wymyśliliśmy to 948b forda, ale kto takie wynalazki do ecoboost będzie lał ... ?
To samo Toyota/Honda - żaden z tych producentów nie zaleca w Europie olejów o lepkości 5w20 ...
Więc dedykacja oleju szeregowi samochodów producentów azjatyckich bez wyjaśnienia rodzaju silników, modeli, lat produkcji, ...
Czegokolwiek.
No i woda w analizowanej próbce - zaledwie 1 ccm/litr, ale jednak.

Mi się nasuwa myśl, że to jest właśnie ten olej "wg receptury prezesa", bo nie potrafię nic innego na jego temat wymyśleć ...
Szkoda, że to polski producent ...
@tomek evo
 
Może za wcześnie jeszcze, ale to wyżej i "autorska receptura" skłaniają do pytań u technologa w Specolu.
 
Dla mnie to kolejny kandydat do analizy w innym labie. Chyba , że specol potwierdzi że jest ok.
 
Panowie, my tez mieliśmy problemy z opisem tego oleju.
Nie wiadomo komu i czemu jest dedykowany.
Opis producenta kupy się nie trzyma.
Jedyna norma, po której cokolwiek wymyśliliśmy to 948b forda, ale kto takie wynalazki do ecoboost będzie lał ... ?
To samo Toyota/Honda - żaden z tych producentów nie zaleca w Europie olejów o lepkości 5w20 ...
Więc dedykacja oleju szeregowi samochodów producentów azjatyckich bez wyjaśnienia rodzaju silników, modeli, lat produkcji, ...
Czegokolwiek.
No i woda w analizowanej próbce - zaledwie 1 ccm/litr, ale jednak.

Mi się nasuwa myśl, że to jest właśnie ten olej "wg receptury prezesa", bo nie potrafię nic innego na jego temat wymyśleć ...
Szkoda, że to polski producent ...
@tomek evo
A co przemawia przeciw zalaniu do ecoboosta? Inna sprawa że Orlen 5w20 wyglądał dużo ciekawiej, a polka cenowa ta sama.
 
Na gwarancji brak licencji API. Po gwarancji nic, ale nie ukrywajmy że Specol to nie jest olej spotykany na półkach w Oszołomach czy proponowany w większości warsztatów. Przeciętny użytkownik szukając czegoś nawet nie będzie wiedział że coś takiego istnieje. A my tutaj, jak sam zauważyłeś mamy ciekawszą propozycję pod postacią Orlena.
 
Można by stwierdzić "strach wlać" :p Zakładając, że rozrzedzenie oleju paliwem nie występuje w środowisku silnika spalinowego, ciekawe jaką lepkość ten olej utrzymuje mając np. 115 st. C i smarując wałki rozrządu w momencie np. 6k rpm. (Lepkość graniczną dla silnika ogólnie przyjmuje się na ok. 5,6 mm^2/s)
 
Z trybologicznego i konstrukcyjnego punktu widzenia to zaden problem.
 
Olej, który rzeczywiście ciężko jednoznacznie zaklasyfikować. Jeśli dana marka nie posiada oficjalnych certyfikatów ACEA\API i nie spełnia oficjalnych wymogów, to byłbym ostrożny w zastosowaniu ze względu na wszelkiego rodzaju "autorskie" pakiety.

Dla mnie to kolejny kandydat do analizy w innym labie.

Popieram. Jak wiadomo, wahnięcia w wynikach mogą odbiegać od siebie w różnych laboratoriach.
 
Olej ma pakiet taki jak w UOA @Mr.Wolf . Czyli taki jak inne Gold w ostatnich analizach specol od 5w40 (2020) zaczynając.
 
Last edited:
Nie wiem źle widzę, w obydwu UOA kolegi jest nowy, a tu stary.
Stary jest też w Gold 5W40 z 2019, tylko tu jest Mo dużo, a tam nic.
 
Back
Top