• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Gold 5W-30 SN/SM/CF

wszystko o produkatach Specol

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Specol Gold 5W-30 SN/SM/CF

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników forum na zbiórce ciągłej "Polskie Oleje". Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA A3/B3/B4
  • API SM/SN/CF

Spełnia wymagania:
  • BMW LL-01
  • MB 226.5/229.3/229/5
  • PSA B71 2296
  • RN 0700/0710
  • VW 501.01/502.00/505.00
Strona produktu:


specolgold5w30-pierwiastki.jpg


Opis:
  • Olej spełnia wymogi dla SAE30 (9,3 - <12,5 cSt), jest bliżej dolnego przedziału
  • Indeks lepkości 172, zapewni sensowną ochronę w pełnym spektrum temperatur
  • Pakiet jak na olej w normie A3/B3/B4 nietypowy. Stosunkowo niewiele wapnia, będącego podstawą w formulacjach dla starszych norm, za to dużo magnezu, praktycznie 1:1 z wapniem, zupełnie jak w pakietach chroniących przed LSPI. Niewielkie, ale zauważalne ilości boru i molibdenu.
  • TBN 9,9 - niski, wręcz na granicy normy dla A3/B4 (>=10)
  • Olej po zamrożeniu stracił klarowność, jednak nadal płynął poprawnie

Podsumowanie: olej prawdopodobnie autorskiej formulacji firmy, możliwe że zmodyfikowany pakiet dla normy SN Plus lub SP. Patrząc na parametry zapewni prawidłową ochronę, jednak ze względu na graniczny dla normy A3/B4 TBN raczej nie zalecany do jazdy w mieście czy do silników diesla. Uważamy, że będzie jednym z możliwych wyborów dla silników niemieckich producentów (VAG/BMW/MB) wymagających wymienionych norm lub ogólnego przeznaczenia dla jednostek z przełomu wieków wymagających normy A3/B4, jednak raczej dla osób z ograniczonym budżetem. Dla osób szukających oleju w normie A3/B4 i dysponującego większym budżetem (około 100 złotych/4L) polecilibyśmy raczej Shella Helix Ultra 5W-30 albo któryś z olejów wielkich polskich koncernów: Orlen i Lotos.

Po 6 godzinach w zamrażalniku:

specol2.JPG specol1.jpg

Opakowanie:
DSC_0005.JPG DSC_0006.JPG
 
W porównaniu do szlagieru Specola 5W40, poza lepkościami, wygląda jak brat bliźniak. Czyli co, pakiet ten sam, tylko czegoś mniej względem lepkości ? Czy Fosfor i Cynk są w normie ?

KV100C - 10.6 to pasuje mi do Toyoty. Ten olej już zrobił 2kkm w moim silniku i pracuje na UOA. By wynik nie był czymś zakłócony, nie stosuję nic do oleju i paliwa. Silnik pracuje bez jakichś zmian, olej ten nie ubywa bardziej niż poprzednik. Warunki nieco zmodyfikowane.
 
A ja zastosowałem go w 1.8t quattro,nie myślałem że lepkość ma w dolnym przedziale raczej patrząc na inne oleje firmy liczyłem na jakieś12 cst w100st.
Jak dla mnie olej energooszczędny jak c2.
U mnie zrobił 3.5kkm ubytków większych brak,no może 0,1l
 
Last edited:
Wygląda naprawdę dobrze. Ciekawe jaki miałby punkt zapłonu
 
Czyli w sumie spokojnie wystarcza ten olej na roczne 3500 km . Do tego jakiś dodatek i w Żonki benzynie daje rady.
 
Trochę niski ten TBN ale ogólnie olej wygląda dobrze i moim zdaniem jest zdecydowanie wart uwagi biorąc pod uwagę jego cenę. Pakiet trochę jak anty LSPI ale w sumie do nowoczesnych silników, nawet z wtryskiem bezpośrednim się jak najbardziej nadaje. Jest molibden i bor, których często nie znajdziemy w dużo droższych produktach. Shell faktycznie na podstawie dostępnej analizy wypada nieco lepiej ale to jednak nieco inny olej z powodu lepkości bliżej W40 a do tego jest ok. 50% droższy. W stosunku do analizowanych produktów Orlenu czy Lotosu do zbliżonych zastosowań (dokładnych odpowiedników nie ma w analizie) ten Specol absolutnie nie ma się czego wstydzić.
Nie wymagajmy od oleju za ca 15 zeta za litr zbyt wiele :).
Post automatically merged:

A ja zastosowałem go w 1.8t quattro,nie myślałem że lepkość ma w dolnym przedziale raczej patrząc na inne oleje firmy liczyłem na jakieś12 cst w100st.
Jak dla mnie olej energooszczędny jak c2.
U mnie zrobił 3.5kkm ubytków większych brak,no może 0,1l
Kto Ci podpowiedział aby lać 5W30 do 1.8T:(. Masz zdrowy silnik bo jak by niedomagał to być na tej lepkości to raczej usłyszał.
 
@tomek evo Wiem że wszyscy polecają 5w40 a to był taki mój wymysł na zimę.w sumie nie zauważyłem nic niepokojącego oprócz ogólnie głośniejszej pracy silnika . Za 1kkm wyleci na rzecz 0/5w40 , mam nadzieje że te 5kkm wytrzyma bo co tyle w 1.8t zmieniam.
 
Last edited by a moderator:
U mnie przez caly rok 5w40. Kolega w Octavii z tym motorem zalewa Shella 5w30 ECT C3. Pytając go dlaczego nie 5w40 odpowiedział,że taki był zalewany od nowości i taki leje. Nie chce sie przekonać do czterdziestki.
 
@Kevin88 bo wcale nie musi być lepszy. Użytkowałem w/w specola w omedze. jednakże konsumpcja oleju po3 tyś ostro skoczyła w górę. Wydaje mi się, ze nie trzyma parametrów
 
Jeśli lepkość 5W30 jest dopuszczona, to nie ma prawa nic się stać. Bajki i mity o tym, że 0W40 do 1.8T się nie nadaje, też już tutaj czytałem. Faktów i dowodów niepodważalnych nikt do tej pory nie przedstawił. Same anegdotyczne.
 
Czyli niema co się martwić jeżdżąc 1.8t na tym oleju?
Gdzieś kiedyś czytałem że 1.8t po 99r były przystosowane do oleju 5w30.
 
Jeśli w specyfikacji masz dopuszczone 5w30 i jeździsz na oleju 5 tys i do tego spokojnie to nie powinno się nic stać. Sam zaczynam iść drogą taniego oleju. Wolę wymienić olej co 8-9 tyś tańszy niż kupić wypas i przeciągać interwał wymiany. Bo w końcu olej drogi to szkoda kasy. I z 15 zrobi się 18 tyś km.
 
Chyba że robisz 7k km w roku :)
 
Czyli niema co się martwić jeżdżąc 1.8t na tym oleju?
a co masz w książce obsługi z Twojego rocznika? Zawsze możesz poszukać instrukcji w internecie.
 
Trochę niski ten TBN
No ale ich 5W40 też A3/B4 ma 10.1 z opisem "dobra i wysoka wartość, olej będzie dobrze neutralizował produkty spalania w silniku."
Różnica wahań, tolerancji, partii co jeszcze bardziej ten olej zbliża do danych 5W40.
W karcie producenta TBN 10.4.
Temperatura zapłonu 215C, a płynięcia -44C, Noack 10.

Czyli w sumie spokojnie wystarcza ten olej na roczne 3500 km
Nie no pewnie więcej.

Nie chce sie przekonać do czterdziestki.
Ja to jakoś widzę, że te czterdziestki są czasem po macoszemu traktowane przez producentów, są bo są i tyle. Inaczej jest w Specolu z tym.

Wolę wymienić olej co 8-9 tyś tańszy niż kupić wypas i przeciągać interwał wymiany.
Ja zawsze szukałem jakiegoś wypasu, by rok w dobrym stanie wytrzymał, nigdy nie myślałem o przeciąganiu, nawet bez wiedzy z forum (10kkm i praktycznie jaki chcesz da radę). Inna sprawa, że wtedy marketing większą rolę odgrywał, teraz UOA dane przypadki to bardziej zweryfikują i koszty spadły oleju, na rzecz dobrych środków/dodatków.
 
Last edited by a moderator:
a co masz w książce obsługi z Twojego rocznika? Zawsze możesz poszukać instrukcji w internecie.
Jest tylko podana norma 502 lub 504,żadnych lepkości.
 
Właśnie poszukałem instrukcji obsługi do Audi A4B7 i faktycznie, tylko normy i pojemność układu smarowania. Jednak norma 502 przewiduje lepkość 5W30, którą możesz śmiało stosować. Na zimę bez sensu, prędzej 0W30 jak już. Ale jak wiadomo, mamy oleje całoroczne, nie sezonowe i wymiana sezonowa nie ma żadnego sensu.
 
Back
Top