• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Golf 4 1.4 16V po remoncie

nba

Użytkownik
Samochód
Golf 4 1.6 16V / A3 1.8T
Marka samochodu
Golf 4
Budżet/ile litrów
150 zł / 4l
Styl jazdy
Silnik
1.4 16V BCA
Data produkcji
2003
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
VW 500 00, 501 01, 502 00
Jaki olej masz obecnie
Specol Gold 5W40
Cześć, potrzebny olej do 1.4 16V po remoncie. Zamontowałem nowe tłoki z pierścieniami i nowe panewki. Pierwsze 200-300 km silnik przejechał na Lotosie 10W40, aktualnie jeździ na Specolu 5W40, którego mam zamiast zlać po przejechaniu 2500 km. Zastanawiam się co dalej i czy płukać go czy jednak wystarczy sama wymiana. Co ważne auto ma LPG oraz jest po modach na około 105PS. Zmodyfikowałem program sterujący dzięki czemu powinien mieć niższe EGT niż fabryka. Po dotarciu na pewno okresowo będzie musiał znieść wysokie obroty około 5000 rpm na autostradzie przez kilkanaście minut dlatego wlatuje czujnik temperatury oleju i jak będzie źle to wejdzie chłodnica oleju. Nadal jednak 80% przebiegu to miasto i wsie. Często jeżdżę wcześnie rano do pracy gdy ulice są jeszcze puste co pozwala mi jechać na 5tym biegu z obrotami 2500-3000 bez zwalniania.

Dylemat jest przede wszystkim pomiędzy olejem z wyższej półki typu Meguin/Ravenol a olejem tańszym HC typu Specol + Archoil AR9100.
 
Shell Helix Hx8/Ultra 5w40
Eurol Super Lite 5w40
Texaco Havoline Ultra 5w40
Gulf Formula G 5w40

W te 105 koni tak sobie strzelasz czy była hamownia ?
 
Specol, lotos 5w40 i bedzie ok.
 
Shell Helix Hx8/Ultra 5w40
Eurol Super Lite 5w40
Texaco Havoline Ultra 5w40
Gulf Formula G 5w40

W te 105 koni tak sobie strzelasz czy była hamownia ?
Hamownia 98PS rok temu, ale weszły poprawki i jest troche lepiej. No i po remoncie.

Dzięki za odpowiedź panowie. Jak myślicie czy AR9100 dużo zmienia przy tym zastosowaniu auta na interwałach 10k km?
 
Zastanawiam się co dalej i czy płukać go czy jednak wystarczy sama wymiana
Płukać. Nie zaszkodzi, a może tylko pomóc usunąc resztki mikro opiłków po docieraniu wraz ze starym olejem.

Dylemat jest przede wszystkim pomiędzy olejem z wyższej półki typu Meguin/Ravenol a olejem tańszym HC typu Specol + Archoil AR9100.
Jeśli Cię stać i chcesz, może być Meguin, ale w tym silniku Specol też da radę.

Ewentualnie Eurol Super Lite 5W40, bo jest w dobrej cenie, lub Shell Helix HX8\ultra 5W40.
 
Odkopie temat dlatego, że zrobiłem pomiary temperatury. Po zalogowaniu sie VCDSem pod licznik wskazania czujnika temperatury w misce olejowej wykazały 112 stopni na autostradzie przy temperaturze na zewnątrz około 15 stopni. Latem może być pod 120 stopni w misce. Jak to wpływa na trwałość oleju HC typu Specol bądź Lotos 5W40?
 
Jak sam się pewnie domyślasz kiepsko. Ja mam seryjnego 1.4 16v i widzę jak szybko czernieje Maxlife 5w40, już pomijam problemy z odma przez który olej się gotuję (tutaj już to wyeliminowałem) i dlatego grubo się zastanawiam nad ELF 5w50. Za 110zl jest 6L dobra cena a będzie na dolewki
 
Latem może być pod 120 stopni
Może, ale wcale nie musi. Masz przecież wodny układ chłodzenia.

Jak to wpływa na trwałość oleju HC typu Specol bądź Lotos 5W40?
dlatego grubo się zastanawiam nad ELF 5w50
Wystarczy 5W40. Ja sam mam silnik starszej generacji i OK, nie mam czujnika temperatury. Ale formulacje olejowe przewidują takie scenariusze. Nie sądze, żeby było się szczególnie o co bać.
 
Myśle nad wrzuceniem wodnego wymiennika ciepła od 1.6 16V. Troche pierdzielenia sie jest, ale efekt powinien być git. Chłodnica oleju z podstawką Mocala to znowu przerost formy nad treścią.
 
Wymiennik ciepła woda/olej może zbić około 5-6 stopni, albo nawet więcej, bo termostat w tym silniku szybko otwiera, chyba 87 st. Ciekawe, czy tam nie podejdzie wymiennik od zwykłego 1.6 mpi z Golfa IV. Jest połowę tańszy od tego 1.6 16V, ceny zaczynają się od ok 100 zł, do tego potrzebny długi nypel gwintowany z jakiegokolwiek VAGa 1.6/1.8, kawałek węża fi16 stosowanego w instalacjach lpg do podgrzania reduktorów i 2 trójniki do wpięcia wody. Jak kojarzę, to miejsca przed filtrem jest sporo, chyba, że przewód od klimy przeszkadza.
 
Dylemat jest przede wszystkim pomiędzy olejem z wyższej półki typu Meguin/Ravenol a olejem tańszym HC typu Specol + Archoil AR9100.
Zdecydowanie HC, nawet bez dodatku. Każdy ma swoje zdanie, ale dla mnie, pchanie się w jakieś mega drogie oleje, przy tego typu silnikach jest bezpodstawnym pchaniem się w koszta.
Został bym przy Specolu, ewentualnie chcąc iść w normy, zalał bym Lotosa Synthetic Plus 5W40, albo Orlena Platinum Max Expert C3 5W40. Czy, chcąc iść w "zachodnie marki", Motula Specific 505/502, albo 8100 X-cess/X-clean 5W40.
Post automatically merged:

@Triumphator Ciekawe jak będzie z wymiana filtra po takiej przeróbce? 🤣

Nie wiem jak to wygląda pod maską Golfa, ale w Polo, czy Fabii...Chryste Panie. O ile w ogóle po montażu podstawy, rury od kompresora klimatyzacji pozwolą cokolwiek tam wkręcić. Bez wymiennika tam jest ciekawie, z dodatkowymi 5-10 cm pod filtrem, przynajmniej w Polo/Fabii, nie widzę tego w ogóle, chyba że za cenę klimy :p.
 
Last edited:
Z olei krajowych z oficjalną aprobatą VW do tego auta są jeszcze Lotos Quazar 5W40 i Tedex Synthetic Motor Oil 5W40.
Produkty praktycznie nieznane, ale mnie aż korci zalanie ich przy następnej wymianie.
Z zagranicy mamy jeszcze Mobil 3000 X1 5W40, ale on jest podobnież podrabiany, więc warto wziąć z większej, markowej hurtownii.
 
@Triumphator Ciekawe jak będzie z wymiana filtra po takiej przeróbce? 🤣
Odpowiem - tragedii nie ma :) Wymiary bloku 1.6 16V i 1.4 16V są te same, wykonane są tylko z innego materiału żeliwo vs alu. Pojemność jest ustalana przez wykorbienie i długość korb, o dziwo nawet DŁUGOŚĆ tulei cylindrowych w obu silnikach jest ta sama tylko tłok w 1.6 schodzi o około 12mm niżej. Wymiennik ciepła od 1.6 16V jest w związku z tym do zastosowania w 1.4 tylko trzeba wymienić nypel w bloku i wpiąć sie w układ chłodzenia. Klimy nie mam w aucie, bo to polski bieda salon i robi już za dupowóz wobec czego miejsca na filtr jest od cholery. Golf wiadomo ma więcej miejsca pod maską, bo tam miał wejść silnik 3.2 seryjnie. Robota przy 1.4 i 1.6 16V w tej budzie to jest bajka, miejsca dużo na wszystko.

Mógłby ktoś wyjaśnić jaka będzie różnica temperatury oleju w misce a w magistrali podczas gdy nie ma wymiennika ciepła? Bo jak jest wymiennik to wiadomo, że w magistrali będzie chłodniejszy, zaraz po schłodzeniu.

Ktoś tutaj pisał o 1.6 MPI, powinien podejść wymiennik bo nypel na ten sam gwint, ale więcej rzeźby przy podpięciu do układu chłodzenia.
 
Last edited:
Back
Top