• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra 0W-20 API SP

wszystko o produkatach Shell

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Shell Helix Ultra 0W-20 API SP

Analiza ufundowana przez @R70 , @jerseyAdmin , @orzeszpole , @kusy.patryk , @Lo-buz , @imć , @Boguś oraz anonimowych darczyńców. Serdecznie dziękujemy.

Olej do analizy dostarczył @kusy.patryk . Dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA C5
  • API SP
Strona oleju:


sjell-helix-ultra-SP-0w-20-pierwiastki.jpg


Opis:
Norma API SP wprowadza odmienne podejście do formułowania olejów w zakresie pakietu odpowiadającego za "własności myjące". W porównaniu choćby z API SN Plus, zmieniono proporcje dodatków bazujących na Ca/Mg. W starszych formulacjach ilość zw Ca oscylowała w okolicy 1200-1500ppm (w zależności od oleju). API SP obniża ilość Ca do poziomu poniżej 1000ppm, co wydatnie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia LSPI. Metaliczne dodatki przeciwzużyciowe oparte są tradycyjny zw cynku i fosforu wspomagany prawdopodobnie o bor w ilości około 120ppm.

Porównując z analizą drugiego oleju tej firmy z normą ACEA C5 w lepkości 0W-20 (AR-L) widać, że Shell stosuje dwa różne przepisy, a nie tylko modyfikację starego.

Właściwości fizyko-chemiczne w normie dla tej lepkości oraz klasy jakości. Uwagę zwraca wyższe utlenienie. Normalnie w nowym oleju wskazuje na zawartość estrów, tutaj jednak sądzimy że olej mógł zareagować z tlenem z powietrza, ponieważ wysłana próbka była "resztką" z wcześniejszej wymiany. Utlenienie może również pochodzić od jakiegoś dodatku z pakietu, który zwiera związki estrowe dające taki efekt. Niemniej jednak parametr nie wskazuje na nieprawidłowość.

Jeżeli ktoś szuka oleju ACEA C5 w tej lepkości, oferta oleju 0W-20 SP jest to propozycja świeżej formulacji spełniającej wymagania najnowszej normy, która wymaga spełnienia większej ilości, nowszych testów silnikowych.
 
Last edited:
Porównując z analizą drugiego oleju tej firmy z normą ACEA C5 w lepkości 0W-20 (AR-L) widać, że Shell stosuje dwa różne przepisy, a nie tylko modyfikację starego.
Ciekawie, czy są jakieś znaczne różnice między tym Helix Ultra 0W-20 API SP a Helix HYBRID 0W-20 API SP ILSAC GF-6A, który nie ma normy jakości ACEA, ale ma ILSAC. Zostanie mi 300 ml tego Helixa HYBRID. Ktoś zainteresowany go zbadać dla porównania z tym Helix Ultra SP?
 
@emigrant może dołożyli delikatnie Mo żeby zwiększyć "paliwooszczędność" 🧐
 
Mogli trochę tego molibdenu dołożyć i do tego oleju a tu nic ;)
Ja po przejściu z 5w30 castrola SS na tego z tematu nie odczuwam żadnych zmian ( spalanie, dźwiękowo, nagrzewanie) a cenowo nie jest tanio. Przejadę ten interwał i pomyślimy nad czymś innym -chyba.
 
Jak nie szukanie PAO w każdym oleju, to Molibdenu 🤣
 
A słyszeli o organicznych modyfikatorach tarcia ...?
 
@Zielony34 ja nic nie szukam 😱
@SACZI słyszeli 🙃

Wydaje "mnie się", że HYBRID ma delikatnie niższą lepkość w 40 i 100 stopniach. Nie pamiętam dokładnie ale chyba tak było w karcie.

Ogólnie śmigam na SP/C5 i chyba zostanie na dłużej. Latem się sprawdził chociaż dawno nie zaglądałem pod maskę by sprawdzić "kolorek" oleju 😅
 
@SACZI do mnie to? Mnie tam Mo koło ogona lata. Liczą się normy jakie spełnia a SP to już wysoki poziom ochrony w każdych warunkach.

Chociaż nie ukrywam, że długo chorowałem na Idemitsu Zeppro 0w20 z dużą ilością Mo. Jednak dostępność w naszym kraju zerowa a z zagranicy wychodził ponad 230zł/4 litry + podatki i przesyłka. Pojawił się Shell SP i na niego postawiłem. Lekko mnie brak Mo zastanawiał ale @poziom1989 uspokoił moje obawy.
 
@emigrant o widzisz 😁 Czyli Hybrid nie taki Eco wg Shella 🤔
 
Tu chyba chodzi o temperaturę aktywacji dodatków, a nie tyle o ich ilość czy mniejsze KV40. Gdzieś mi się to obiło o oczy.
 
W czerwcu zalałem ten olej Vitary i do dziś zrobiłem na nim 5 tyś. km. Jak na razie nie ma żadnych ubytków a silnik pracuje równo.
Zrobię kolejne 5 i wejdzie ten sam SP 0W-20.
 
Ja po przejściu z 5w30 castrola SS na tego z tematu nie odczuwam żadnych zmian ( spalanie, dźwiękowo, nagrzewanie) a cenowo nie jest tanio. Przejadę ten interwał i pomyślimy nad czymś innym -chyba.
No i jaka decyzja? Zostałeś z nim?
 
No i jaka decyzja? Zostałeś z nim?
Póki co przejechałem na nim około 6 tys więc pewnie dopiero na sierpień będę zmieniał olej. Czy zostanę przy nim ? Nie wiem, zależy od ceny oleju. Jeśli nie będzie nic ciekawszego to zostanę. Oleju nie ubywa, nigdzie wycieków nie ma więc chyba nie ma co szukać "frykasów".
 
Back
Top