• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix Ultra ECT C3 5W30

wszystko o produkatach Shell

plpawzaw

Użytkownik
Samochód
Opel Astra J 1.7 cdti
Shell Helix Ultra ECT C3 5W-30

Analiza ufundowana przez @plpawzaw . Serdecznie dziękujemy.

Jakość:

  • ACEA C3
  • API SN
Aprobaty:
  • MB-229.31/ 229.51
  • dexos2™ apr. no GB2C0710014
Spełnia wymagania:
  • BMW LL-04
  • Chrysler MS-11106
Strona oleju:


shell-ect-5w30-pierwiastki.jpg

shell-ect-5w30-ir1.jpg

shell-ect-5w30-ir2.jpg


Opis:
  • Olej spełnia wymogi SAE J300 dla lepkości 5W-30. Nietypowo dla Shella lepkość w 100 stopniach jest blisko górnej granicy
  • VI (indeks lepkości) 191, wysoki. Olej zapewni bardzo dobrą ochronę w szerokim spektrum temperatur
  • Pakiet dodatków standardowy dla normy C3 i ukierunkowany na oszczędność paliwa. Nie widać odstępstw od receptur. Biorąc pod uwagę tylko pierwiastki metaliczne jest wręcz ubogi chociaż niewielkie ilości potasu i antymonu mogą wskazywać na nietypowe dodatki.
  • TBN 8 zapewni ponadprzeciętną zdolność neutralizacji produktów spalania, znacznie przekracza normę dla ACEA C3 (>=6)
  • FTIR wykazuje grupę III (HC) i/lub bazy oparte o GTL

Podsumowanie:
W naszej opinii olej jest standardowych przedstawicielem dla normy ACEA C3. VI oraz TBN wysokie, tutaj plus dla Shella. Lepkość w 100 stopniach także wysoka, chociaż w granicach normy. Olej jest wręcz na granicy SAE 40. Składem nie wyróżnia się ani na plus ani na minus, prawie na pewno zawiera nietypowe dodatki biorąc pod uwagę śladowe ilości nietypowych metali.

W naszej opinii olej jest bardzo dobrym wyborem, nawet dla samochodów na gwarancji zwłaszcza biorąc pod uwagę jego cenę.
 
Last edited by a moderator:
No cóż ten shell reprezentuje? Olej jednego z ASO Hyundai do wszystkiego gdzie można wlać 5W30 .
Gdyby tak o polityce czy innych genderach to masa wpisów by była. Ale o oleju to nie ma komu dyskutować ;)
 
Być może ale raczej nie jest to tytułowy Shell Helix Ultra ECT 5W30.

W tej analizie zadziwiająco dobrze wyszedł VI - 191 to bardzo dobry wynik. Nawet nie każdy 0W30 może się pochwalić takim indeksem. Jest wyższy niż podaje producent.
20211218_075933.jpg
 
Poczekam jeszcze na pełen opis ale powiem szczerze, że jest to obecnie mój faworyt dexos2.
 
@plpawzaw, co cię interesuje że szczegółów tego oleju?
Opisu na razie nie będzie.
 
Głównie to kwestia GTL, jak tu z jego zawartością.
No i jak rozumieć zawartość pierwiastków wykazanych w setkach i tysiącach. To na plus czy neutral ?
 
Olej na 100% nie zawiera związków estrowych. Nie ma też pao, więc pozostaje kwestia hc/gtl. Problem z identyfikacja gtl polega na tym, że wygląda on na widmie podobnie jak hc, więc ja nie potrafię go zidentyfikować. Można się domyślać, że gtl będzie obecny ze względu na wysoki indeks lepkości, ale tu znowu może to być kwestią wiskozatorow.
Pakiet dodatków oparty głównie na znddp. Niewielką ilość że boru, czyli "własności dyspersyjne". Nie potrafię powiedzieć, czy bor działa również przeciwzuzyciowo.

Zwróć uwagę na Orlen max expert xd - jest analiza na forum.
Na pewno jest więcej dodatków, ale jak to wpływa na własności przeciwzuzyciowe, również nie jestem w stanie stwierdzić.
Do jakiego silnika chcesz tego Shella stosować?

Edit
Zawartość poszczególnych pierwiastków jest podawana w ppm, czyli "part per milion".
 
Według mnie ten konkretny Shell nie bazuje na GTL.
 
To by zaburzało całą teorię napisu Pure Plus na denku tłoka.
Rosjanie bez przekonania ale jednak wskazują na GTL
Widmo Fouriera IR sugeruje, trudno mi tutaj powiedzieć, ale szczyt jest dość wysoki, najprawdopodobniej GTL. (Zwykle znajduje się tuż nad hydrokrakingiem VHVI).
 
Załóż wątek doboru oleju.
Zaproponujemy kilka pozycji w różnym budżecie.
 
Potrzebny jest FTIR czystego GTL. Wtedy prawdopodobnie stwierdzi się coś precyzyjniejszego.

Ten konkretny wygląda dość nietypowo, niektóre obszary by wskazywały nawet na dodatek PAO.
 
szczyt jest dość wysoki, najprawdopodobniej GTL. (Zwykle znajduje się tuż nad hydrokrakingiem VHVI).
1. Nie mamy wzorca vhvi, a polaris zmienił aparaturę, więc i wartości są inne. Nie wiadomo jaki jest nominał dla hc, ani dla gtl
2. Dla takich porównań najlepiej na widmo nałożyć przebiegi czystych baz i wtedy masz rzeczywiste porównanie. Olej jest mieszaniną, więc i sygnały pewnie są zanurzane.
3. Oprócz wartości samych sygnałów, ważny jest też przebieg wykresu - nie ma porównania do czystych baz olejowych...
Itd
 
Czyli jak rozumiem bez baz olejowych możemy sobie gdybać a samej bazy jako zwykli konsumenci nie możemy zakupić na potrzeby testu?
 
Nie ma takiej potrzeby żeby zwykły konsument kupował bazę olejową.
 
@plpawzaw masz opakowanie? Powinien być na gtl, seria SHU, z przodu tłok z pure plus, z tyłu wprost powinno być napisane, że na gazie. Można go jeszcze zamrozić, żadne badanie, ale zawsze jakaś wskazówka.
 
Przepraszam za opóźnienia, umieszczę opis i lepsze screeny wieczorem, ale okres przedświąteczny i brakuje czasu na większe dłubanie.
 
Uzupełniłem OP o standardowy opis i podmieniłem grafiki
 
Back
Top