• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Hipospec 75W-90

Specol Hipospec 75W-90

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników: @koldek , @placek , @plpawzaw , @mowczar , @soszo , @hary979 , @michalm83 , @DWojtek , @Hubert1 oraz wielu anonimowym. Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • API GL-5/GL-4/MT-1
Polecany do:
  • MAN: 342 Type M-3/S-1, 341 Type E-3/Z-2
  • MB: 235.8/235.11
  • Arvin Meritor O-76N
  • BMW OSP
  • DAF
  • Eaton
  • Ford: WSD M2C200 B/C, WSS M2C203-A1
  • GM
  • IVECO
  • MACK GO-J
  • MIL-L-2105D/MIL-PRF-2105E
  • Renault Truck Axles
  • Scania STO1:0
  • SEW-W-Gears
  • Volvo 97312/97316
  • VW G 50/G 51
  • ZF TE-ML 02B/05B/ 07A /08/12B/16F/17B/19C/21B
Strona oleju:


specol-hipospec-75w90-pierwiastki.jpg


Opis:
  • Olej spełnia kryteria SAE J306 dla olejów przekładniowych w lepkości SAE 90, jest pośrodku wymaganego przedziału
  • Index lepkości bardzo wysoki, zapewni niezmienność parametrów we wszystkich warunkach pracy przekładni, nawet pod wysokim obciążeniem
  • Pakiet dodatków standardowych raczej ubogi: ZDDP niewiele, metalicznych dodatków opartych o molibden czy bor brak. Prawdopodobnie olej, podobnie jak inne oleje tego typu oparty jest o związki siarki mające zapewnić prawidłową ochronę - jednak tych ICP nie pokaże

Podsumowanie: olej spełnia podstawowe normy API GL-5 oraz GL-4 więc możliwe jest jego szerokie zastosowanie. Producent zapewnia o zgodności z szerokim spektrum przekładni, także stosowanych w ciężkim sprzęcie tak europejskim jak i zza oceanu. Podstawy pakiet jest bardzo ubogi, jednak olej niemal na pewno oparty jest o niemetaliczne dodatki więc nie powinno to nikogo odstraszać.

W naszej opinii olej może być bezpiecznie stosowany w przekładniach które wymagają oleju o jednej z wymienionych norm.

Opakowanie:
20220211_091638.jpg 20220211_091629.jpg

Po mrożeniu:
20220305_184329.jpg 20220314_152545.jpg
 
Last edited:
Lepkości jak i baza super ale dodatki przeciw zużyciowe słabo.
 
Tbn prawie 7 a brak magnezu,wapna,boru.
Jaki didatek maże być zastosowany by taki tbn uzyskać.?
Post automatically merged:

Dlaczego?
Liczyłem na więcej zddp
 
Może by tak w przeklafniowkach badać korozję miedzi?
@wlyszkow jest dostępne takie badanie i jakie koszta ewentualnie?
 
🙉🤷‍♂️
 
Tbn prawie 7 a brak magnezu,wapna,boru.
Jaki didatek maże być zastosowany by taki tbn uzyskać.?
Post automatically merged:


Liczyłem na więcej zddp
TBN się nie mierzy dla przekładniowych, tutaj jest nadmiarowo, rozpędem zrobili razem z silnikowymi.
Aminy dodają także TBN, obecne w przeciwutleniaczach, dyspergatorach, modyfikatorach tarcia, inhibitorach korozji itp
Przy tym poziomie fosforu spokojnie można uzyskać w tej lepkości ochronę GL5, więcej siarki, ester itp.
Zddp stosuje się rzadko w przekładniowych i raczej niskiej lepkości typu 75W i raczej do poziomu GL4.
 
czy ten olej jest "dobry" i śmiało można go zalewać solo? czy raczej należy go traktować jako tanią i zarazem dobrą bazę pod ewentualne dodatki typu AR, Xado, Ceratec czy coś w tym stylu? Bo właśnie o nim myślałem do mojej Skody, bo chyba już się u mnie całkiem olej skończył i nie tyle co muszę wymienić a poprostu jakiś wlać bo nie jestem w stanie wrzucić już żadnego biegu po dłuższym postoju :D
 
Tego nie wiem, może spełniać normy bez obaw a czy będzie super i na długo stabilnie to kwestia testu. Zawsze można użyć dodatku jeśli nie będziesz zadowolony z samego oleju. Jeśli masz takie objawy to bym rozważył płukankę do skrzyni na starym oleju przed spuszczeniem.
 
A czy można użyć go zamiennie do tylnego mostu w a4 quattro.
Post automatically merged:

Mam obecnie 75w140 pewnie z tymi samymi dodatkami.też specola ale zimom przy mrozie stawia delikatny opór przez pierwsze metry
 
140 też jest też bez LS
Mówicie ze 140 będzie jednak ok.
 
Najlepiej taka lepkości jak manual podaje
 
No to 75w90
 
Dorzuciłem zdjęcia z mrożenia do pierwszego postu. Olej zadziwiająco jak na przekładniówkę zmętniał oraz zgęstniał.
 
Czy syntetyk by tak zmętniał?
 
Back
Top