• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Specol Hipospec 75W-90

Specol Hipospec 75W-90

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników: @koldek , @placek , @plpawzaw , @mowczar , @soszo , @hary979 , @michalm83 , @DWojtek , @Hubert1 oraz wielu anonimowym. Serdecznie dziękujemy.

Jakość:
  • API GL-5/GL-4/MT-1
Polecany do:
  • MAN: 342 Type M-3/S-1, 341 Type E-3/Z-2
  • MB: 235.8/235.11
  • Arvin Meritor O-76N
  • BMW OSP
  • DAF
  • Eaton
  • Ford: WSD M2C200 B/C, WSS M2C203-A1
  • GM
  • IVECO
  • MACK GO-J
  • MIL-L-2105D/MIL-PRF-2105E
  • Renault Truck Axles
  • Scania STO1:0
  • SEW-W-Gears
  • Volvo 97312/97316
  • VW G 50/G 51
  • ZF TE-ML 02B/05B/ 07A /08/12B/16F/17B/19C/21B
Strona oleju:


specol-hipospec-75w90-pierwiastki.jpg


Opis:
  • Olej spełnia kryteria SAE J306 dla olejów przekładniowych w lepkości SAE 90, jest pośrodku wymaganego przedziału
  • Index lepkości bardzo wysoki, zapewni niezmienność parametrów we wszystkich warunkach pracy przekładni, nawet pod wysokim obciążeniem
  • Pakiet dodatków standardowych raczej ubogi: ZDDP niewiele, metalicznych dodatków opartych o molibden czy bor brak. Prawdopodobnie olej, podobnie jak inne oleje tego typu oparty jest o związki siarki mające zapewnić prawidłową ochronę - jednak tych ICP nie pokaże

Podsumowanie: olej spełnia podstawowe normy API GL-5 oraz GL-4 więc możliwe jest jego szerokie zastosowanie. Producent zapewnia o zgodności z szerokim spektrum przekładni, także stosowanych w ciężkim sprzęcie tak europejskim jak i zza oceanu. Podstawy pakiet jest bardzo ubogi, jednak olej niemal na pewno oparty jest o niemetaliczne dodatki więc nie powinno to nikogo odstraszać.

W naszej opinii olej może być bezpiecznie stosowany w przekładniach które wymagają oleju o jednej z wymienionych norm.

Opakowanie:
20220211_091638.jpg 20220211_091629.jpg

Po mrożeniu:
20220305_184329.jpg 20220314_152545.jpg
 
Last edited:
Chyba nie będzie tak polecany jak oleje silnikowe specola, ktoś miał go zalanego w skrzyni i może napisać jak się sprawuje? Chyba dobrze że rok temu skrzynie zalalem shellem.
 
Ja mam w quattro i sprawdza się wyśmienicie.
Biegi przełączają się normalnie i nie chaczą.
Tak że bez względu na wynik ja jestem zadowolony z oliwy.
 
Olej przekladniowy nie musi obowiazkowo bazowac na gr. IV, zmetnienie moze byc rowniez efektem zastosowania niektorych dodatkow, pamietajcie o tym.
 
Powiedzial bym , że jeśli nie będziemy wyciągać jakiś wynalazków zza oceanów to w klasie lepkości 75W90 oleje oparte na IV grupie pewnie da się wyliczyć na palcach jednej ręki.
 
J.w. - przekładniówka nie musi być syntetykiem, a zmętnienie może pochodzić z dodatków. Więc to nie jest tak że mętny olej jest "zły". Ale i tak w porównaniu z Shellem w tej samej lepkości jest spora różnica.
 
Również należy brać pod uwagę nazewnictwo.
 
@jerseyAdmin mroziłeś też Shella jest duża różnica w płynności tych zamrożonych przekladniowek?
 
Shell praktycznie nie zgęstniał, Specol był widocznie bardziej lepki i trzymał się ścianek kieliszka przy bełtaniu. Ale nie było to jakoś katastrofalne, nie będzie potrzebny młot żeby zmieniać biegi na zimno ;)
 
Mam zalany u mnie we fiacie z tym ze 75w80 specol dopiero po dodaniu archoila biegi zaczęły wchodzić leciutko 😅 wczesniej miałem zalany Revline z Jasła i było to samo
 
Do Fiata tylko Tutela...
 
Last edited by a moderator:
Ja mam castrola
 
Last edited by a moderator:
Kwestia jeszcze jaka skrzynia. W każdym razie Tutela to bardzo dobre oleje do skrzyni biegów, nie ma obaw że biegi będą haczyć. Miałem w swoim Peugeot Tutele i skrzynia działała perfekcyjnie.
 
Last edited by a moderator:
@luckyboy To prawda bardzo dobry olej, akurat mam skrzynie c635 z pierwszego wypustu czyli problem z 1 biegiem, al nauczyłem się z tym żyć.
 
i płynu hamulcowe Tutel są bardzo dobre w testach. I sa trwałe na rózne warunki.
 
@luckyboy wiem że był problem z rocznikami 2010 /2011r akurat mam 2011...
 
Mam ten olej w skrzyni. Wszystko działa jak należy. Nawet przy większych mrozach nie było problemu. Świeżo po zmianie, była różnica na plus.
 
Back
Top