• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Honda CR-V 2.0

kaliope

Użytkownik
YOUTUBE
UCVfXb159T4XHT-Hl75-HcjQ
Samochód
Honda CR-V 2.0, Mazda CX-3 2.0
Marka samochodu
Honda CR-V
Budżet/ile litrów
220/4
Styl jazdy
Silnik
2.0 benzyna
Data produkcji
2013
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
A3 lub A5 0w20, 0w30, 5w30, 5w40, 0w40, SM
Jaki olej masz obecnie
Motul 8100 ECO-NERGY 0W-30 A5
Witajcie, Honda CR-V 2013, 2.0.

Auto użytkowane głównie w mieście (80-90%) do tego krótkie trasy (5-6km). Kraków. Czyli bardzo często start z zimnego silnika.
Ale!!!! rok rocznie wyjazd do Chorwacji. Auto zapakowane na maxa, full bagaż, 4 os, box na dachu a w tym roku jeszcze platforma i 4 rowery. Jazda 130-140 non-stop, momentami 160 (choć w tym roku z rowerami już tak nie będzie. )
Przebieg 55tys
Z uwagi na te krótkie trasy jeżdżę od 2 lat na Motul 8100 ECO-NERGY 0W-30 A5B5

Ale zawsze mi było żal silnika jak grzałem do Chorwacji ponad 1tys km. Stąd może powinienem przejść na A3. Rozumiem, że ten olej też zda egzamin na moich krótkich miejskich trasach, tylko więcej spali. Ale wolę chronić silnik, niż patrzeć czy mi spali może 0.3l mniej. Na ogół jeżdżę spokojnie do 4 tys obrotów, ale czasami lubię ją przegonić.

I teraz, zastać przy 0W30? czy bardziej stabilny 5w30,? Może 5w40, ale wolę 0w bo zimy w Krakowie się zdarzają i rozumiem, że 0W będzie w ogóle lepszy na te rozruchy z zimnego silnika.

Pytanie tylko czy zostać przy A5 czy przejść na A3?

Gdybym przeszedł na A3, to myślałem o:
Motul 8100 x-max 0w30
Ravenol SS0 0w30

 
Co do norm, to A3 wcale nie będzie lepiej chroniło niż A5. Parametry "przeciwzużyciowe" w testach ACEA są dla obu norm identyczne. Wg mnie możesz spokojnie zostać na A5.

Jeżeli chcesz zmienić na A3 to z tych dwóch tylko Ravenol. Wg polskiej karty XMaxa nie spełnia on wymagań API dla tego silnika (ma API SL) a w japońskim silniku kierowałbym się raczej normami API, a nie ACEA.
 
a w japońskim silniku kierowałbym się raczej normami API, a nie ACEA.

No właśnie czytam w instrukcji, że ma być API SM, A3 lub A5. Przeglądam oleje 0w30, 5w30 z A3 i A5 i nie widzę, żeby były SM. Ten Ravenol SSO SAE 0W-30 jest API SN/CF, ACEA A3/B4. Czy to duża różnica między zalecanym SM a SN? Rozumiem, że SN jest wyższą klasą i jest ok.

Teraz mam zalany Motul 8100 ECO-NERGY 0W-30 A5, API SL, czyli to niedobrze, tak? Gdyż SL jest niższą klasą niż zalecany SM, tak?
 
Last edited:
Tak, dokładnie. Normy API są kompatybilne wstecz więc zawsze możesz zalać nowszą normę i będzie ok. Natomiast nie możesz zalać starszej.
 
Rozumiem, że co do moich warunków jazdy, wszystkie trzy są ok, tzn., 0w30, 5w30, 5w40. Czy któryś z nich byłby najbardziej wskazany? Wszedłem na stronę Motula i proponuje 5w40 SN A3.

Czy mogę prosić o jakieś inne propozycję niż ten Ravenol, żeby były SM/SN, A3 lub A5?
 
Last edited:
Lepkość nie ma znaczenia, każda z tych trzech się w Polsce sprawdzi. 0W-20 zresztą też.

Propozycje, w sumie olejów z normą SN jest sporo, do wyboru do koloru :)

Na pewno można polecić nasze polskie Orleny MaxExpert: V albo XD. Jeden i drugi spełnia wymogi API SN. Także Dex1 będzie dobry, ale z jego dostępnością różnie bywa. Analizy wszystkich trzech mamy na forum, możesz doczytać :)

Lotos Aurum A5/B5 5W-30 też będzie ok.

Od zagranicznych producentów:
Eneos Sustina 5W-30
Petro-Canada Supreme 5W-30
Liqui Moly 9507 Longtime Hight Tech 5W-30
Mitasu MJ-101 Gold SN 5W-30
 
Przy SAE 30 dla api SN jest ograniczenie "eko" co do zawartości fosforu max 800ppm. Więc A3/A5 nie ma dużego wyboru, po za Castrol Magnatec i Ford Motorcraft 5W30 A5.
W takich olejach jak np shell HU 5W30 czy Mobil x1 3000 fe jest zapis: API SN - meets test engine.

Jak miałbym wybrać motul to Eco Lite 5W30 lub jemu podobne ILSAC gf5/6 API SN-RC SP.
 
Last edited:
SN może być SN+ lub SN-RC. Teraz "wychodzą" oleje z API SP trochę to porządkuje bo przy SN trochę zagmatwali.
 
Wszedłem na ELF i proponują 5w30 ELF EVOLUTION FULL-TECH MSX z normą C3 do diesli. Jak o możliwe? Motul też ma C3 w proponowanych do mojej Hondy. Czemu tak? ASO Hondy też leje Shell C3 i mają to gdzieś.

 
Auto użytkowane głównie w mieście (80-90%) do tego krótkie trasy (5-6km). Kraków. Czyli bardzo często start z zimnego silnika.
Ale!!!! rok rocznie wyjazd do Chorwacji. Auto zapakowane na maxa, full bagaż, 4 os, box na dachu a w tym roku jeszcze platforma i 4 rowery. Jazda 130-140 non-stop, momentami 160 (choć w tym roku z rowerami już tak nie będzie. )

Przy takich proporcjach, jazda do Chorwacji już nie ma znaczenia. Olej pracuje w trudnych warunkach i głównie sugeruję skrócenie interwałów i stosowanie płukanki co wymianę oleju. Myślę, że jak na Krakowskie warunki, to 7-8 tysięcy to max.

tylko więcej spali.
Wartości niemierzalne. Granica błędu pomiarowego.

przy 0W30? czy bardziej stabilny 5w30
Nie ma kompletnie znaczenia.

wolę 0w bo zimy w Krakowie się zdarzają
Nie przesadzajmy. Mam kupę znajomych z Krakowa i często tam bywałem, a nawet mieszkać miałem. Zim to dawno w Krakowie nie było. Zresztą w naszym klimacie, nie ma kompletnie znaczenia, czy zastosujesz 0, czy 5. To by miało sens, gdyby w Krakowie temperatura spadała w zimie do -35 stopni. Jak chcesz zimę zobaczyć, to zrób sobie wycieczkę do Szczyrku, albo Wisły, lub Żywca ;)

Propozycje już dostałeś. Jak chodzi o koncerny, to ja proponuję wybrać coś z oferty Orlenu, lub Shella.
 
A co uważacie o Total Quartz 9000 5w40 A3, SN? Spełnia wszystkie normy dla mojej Hondy.

 
Bardzo fajny ole. Ale budżet spokojnie pozwoli na zastosowanie na przykład Meguina Super Leichtlauf 5W40.
 
Olej spoko, Total robi fajne smarowidła. Ja zdaje się mam teraz w silniku Totala, tylko brandowanego jako KIA OEM :) Nie narzekam.
 
Bardzo fajny ole. Ale budżet spokojnie pozwoli na zastosowanie na przykład Meguina Super Leichtlauf 5W40.
Rozumiem, że ten Meguina jest na PAO, i dlatego lepszy od Total? Nie mogę znaleźć lepkości kinematycznej przy 40 i 100 Totala. Ten Meguina ma 88/14.5. Chciałbym porównać te dane to Totala.
 
Dane w karcie są uśrednione. Nie kieruj się tym. Tutaj nikt świadomy nie bierze kart pod uwagę.

Tak, Meguin to PAO.
 
Na kartach zawsze wyniki są trochę przekłamane bo zależą od podejścia danego producenta. Niemniej, jeżeli nie ma analiz, to czasami są jedynym źródłem informacji. Ale podchodzić do tego trzeba z dużą dawką sceptycyzmu.

Meguin jest dobrym olejem, ale PAO to baza do dość specyficznych zastosowań. Przy Twoim sposobie użytkowania nie ma ona większego znaczenia, więcej da tani olej wymieniany często albo chociaż przegonienie samochodu ostro w weekend niż zalanie oleju na lepszej bazie. Także samym faktem że to PAO się nie sugeruj.
 
Myślę, że kluczowe będzie, jak pisałem wyżej - skrócenie interwałów + płukanka. Kraków jest mocno zakorkowanym miastem, dodatkowo częste remonty utrudniają poruszanie się i osobiście, wolę jeździć na przykład po Trójmieście, niż Krakowie z tego względu.
 
Back
Top