• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Honda CR-V 2.0

kaliope

Użytkownik
YOUTUBE
UCVfXb159T4XHT-Hl75-HcjQ
Samochód
Honda CR-V 2.0, Mazda CX-3 2.0
Marka samochodu
Honda CR-V
Budżet/ile litrów
220/4
Styl jazdy
Silnik
2.0 benzyna
Data produkcji
2013
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
A3 lub A5 0w20, 0w30, 5w30, 5w40, 0w40, SM
Jaki olej masz obecnie
Motul 8100 ECO-NERGY 0W-30 A5
Witajcie, Honda CR-V 2013, 2.0.

Auto użytkowane głównie w mieście (80-90%) do tego krótkie trasy (5-6km). Kraków. Czyli bardzo często start z zimnego silnika.
Ale!!!! rok rocznie wyjazd do Chorwacji. Auto zapakowane na maxa, full bagaż, 4 os, box na dachu a w tym roku jeszcze platforma i 4 rowery. Jazda 130-140 non-stop, momentami 160 (choć w tym roku z rowerami już tak nie będzie. )
Przebieg 55tys
Z uwagi na te krótkie trasy jeżdżę od 2 lat na Motul 8100 ECO-NERGY 0W-30 A5B5

Ale zawsze mi było żal silnika jak grzałem do Chorwacji ponad 1tys km. Stąd może powinienem przejść na A3. Rozumiem, że ten olej też zda egzamin na moich krótkich miejskich trasach, tylko więcej spali. Ale wolę chronić silnik, niż patrzeć czy mi spali może 0.3l mniej. Na ogół jeżdżę spokojnie do 4 tys obrotów, ale czasami lubię ją przegonić.

I teraz, zastać przy 0W30? czy bardziej stabilny 5w30,? Może 5w40, ale wolę 0w bo zimy w Krakowie się zdarzają i rozumiem, że 0W będzie w ogóle lepszy na te rozruchy z zimnego silnika.

Pytanie tylko czy zostać przy A5 czy przejść na A3?

Gdybym przeszedł na A3, to myślałem o:
Motul 8100 x-max 0w30
Ravenol SS0 0w30

 
Wszystkie, oprócz 0W30 są SN.
 
Oleje tzw fullsaps na tym samym pakiecie dodatków będą mialy w zależności od SAE różne API . Czyli do SAE 30 będą SL a powyżej SN. Tak , że nie musisz mieć wyrzutów sumienia, że stosowałeś API SL. Wg mnie możesz stosować takie nadal.
 
Last edited:
Silniki hondy nie są wybredne w kwestii jakości oleju dopóki auto nie jest traktowane ekstremalnie. Najbardziej istotnym elementem jest sprawny układ chłodzenia. API SL to wymóg dotyczący większości silników hondy gdzieś do 2012. W bardziej oldschoolowych z lat '90 bywało nawet SG. Co do norm ACEA C to na forum hondy lepiej się nie przyznawać, że ktoś leje do benzynowca olej dedykowany do nowoczesnego diesla. Podobno gniazda zaworowe i tak dalej... zwykłe brednie, żadna z tych osób która rozsiewa te "fakty" nie ma na to dowodów, że low/mid saps powoduje degradację gniazd zaworowych. To taki sam mit jak twierdzenie, że tylko Motul uratuje twój silnik przed zagładą, a najlepiej tylko Shell bo przecież tylko taki wlewają w aso. Albo, że na półsyntetyku to na bank zapieką się pierścienie i koniec śmierć i zgrzytanie panewek. :oops:

Olej ma spełniać API, lepkość dobrana do warunków użytkowania, odpowiedni interwał. Koniec. Czyli jak w większości aut z silnikiem spalinowym. Pilnować poziomu (!), dbać żeby nie było wycieków i rozcieńczenia paliwem. To są kwestie podstawowe i ważne, natomiast reszta to tylko niuanse.
 
Panowie dziękuję za wszystkie mądre rady i sugestie. Wybór padł na Ravenol 0W30 SN A3. Wszystkie normy elegancko spełnione, plus 0w na moje bardzo krótkie trasy po mieście. Myślę, że dokonałem bardzo dobrego wyboru.
 
API SL to wymóg dotyczący większości silników hondy gdzieś do 2012. W bardziej oldschoolowych z lat '90 bywało nawet SG. Co do norm ACEA C to na forum hondy lepiej się nie przyznawać, że ktoś leje do benzynowca olej dedykowany do nowoczesnego diesla.
Tak apropo starszych silników z lat 90' to chciałbym zapytać czy w takich jednostkach można zastosować oleje typu C2, C3 mając na uwadze niższą zawartość różnych pierwiastków, niższy TBN itp. w stosunku do A3? Zakładam że podobnie sytuacja wygląda między olejami klasy Api SG czy SH a Api SN a pytam pod kątem poziomu ochrony.
 
Wszystkie normy elegancko spełnione, plus 0w na moje bardzo krótkie trasy po mieście. Myślę, że dokonałem bardzo dobrego wyboru.
To nie jest jedyny olej, który spełnia wszystkie wymogi. Dodatkowo nie ma kompletnie znaczenia, że wziąłeś 0 do miasta.
 
Tak, tak zalej 15w40 to nie ma znaczenia przecież.

Tak jak pisałem przed wyjazdem na wakacje zmień olej na świeży żeby mieć pewność że olej nie bedzie rozcieńczony paliwem.
 
A jaki widzisz problem z 15w40 jeśli jest dopuszczony przez producenta auta? Jeśli ktoś nie jeździ w zimę na tym, albo na krótkich trasach, albo po torze to nic się nie stanie. Wystarczy skrócić interwał o połowę, ze względu na olej niskiej jakości. Problem polega na tym, że ludzie leją 15w40 bo tani i mniej będzie ciekło, potem olewają wymiany oleju, a jak silnik zacznie tracić moc to sprzedają. A potem mechanik podnosi pokrywę a tam mazut, a ciśnienia sprężania na granicy zgonu. Na syntetyku by tego nie było.
Zresztą jaki jest sens ekonomiczny dla 15w40, 10w50, 20w50? Jak się weźmie pod uwagę częste wymiany? Żaden.

@tomikin
Nie problemu z olejami typu C, pod względem małej ilości popiołów. Jedyny problem to zddp, w eko-olejach jest to minus i to może spowodować problemy, a nie mało siarki w oleju. Silnik czterosuwowy nie powinien spalać oleju, a na pewno nie więcej niż dopuszcza producent, najlepiej jakby nie spalał wcale. Nagar, przegrzana głowica i zawory, gorsze przepływy, siarka w oleju nie ratuje sytuacji.
 
Wybór padł na Ravenol 0W30 SN A3

Die Rezeptur entspricht API SN nicht, erst SL.
Aber das mach dieses Öl nicht schlechter.
..

To cytat z niemieckiego forum na temat SSO nawiązujący tego co próbowałem (jak widać nieudolnie) przekazać odnośnie jednoczesnego spełniania norm API SN i ACEA A3.
 
To cytat z niemieckiego forum na temat SSO nawiązujący tego co próbowałem (jak widać nieudolnie) przekazać odnośnie jednoczesnego spełniania norm API SN i ACEA A3.
Coś tu nie pasuje. Piszą, że nie odpowiada SN, tylko SL, a po drodze jest jeszcze przecież SM. Nagle dwie normy przeskoczyło? A druga sprawa, po co by mieli tak perfidnie kłamać.
 
Dlaczego od razu perfidnie? Ten olej prawdopodobnie spełnia "Engine Tests" dla API SN ale nie "Laboratory test". Zaś SM ma takie same wymogi odnośnie zawartości fosforu jak SN więc od razu spada do SL. Prawdę mówiąc to nie rozumiem tego podziału, że dla SAE 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30, 10W-30 są inne wymagania niż dla pozostałych lepkości. Po patrz sobie jak to wygląda w tym PDF https://www.infineuminsight.com/media/2841/api-engine-oil-classifications-brochure2.pdf
 
Last edited:
Jak pisałem, wybrałem w końcu Ravenol 0w30 A3. Chciałem 0w na mroźne poranki i krótkie trasy po mieście, nawet tylko 800m, choć pisaliście, że do -20 nie ma różnicy między 0w i 5w. Logika mi jednak podpowiadała, że 0w wystartuje ciut wcześniej do smarowania :)

Tak czy inaczej, ostatnio mi powiedziano, że 0w jest gorszym wyborem na krótkie trasy w zimie, gdyż się szybciej degraduje niż 5w ze względu na prace na wzbogaconej mieszance. Czy to prawda? Nie rozumiem tego. Jak olej stricte zimowy może być gorszy od 5w? Bogata mieszanka na zimnym silniku rzeczywiście gorzej wpływa na 0w?
 
Last edited:
Logika mi jednak podpowiadała, że 0w wystartuje ciut wcześniej do smarowania
Różnica w tej kwestii również pomijalna zupełnie.

Czy to prawda?
Nie. Musiałbyś konkretny olej przepracowany przebadać. Wtedy może czegoś więcej byś się dowiedział. Ogólnie, nie ma znaczenia, czy weźmiesz 5, czy 0.
 
Tak czy inaczej, ostatnio mi powiedziano, że 0w jest gorszym wyborem na krótkie trasy w zimie, gdyż się szybciej degraduje niż 5w ze względu na prace na wzbogaconej mieszance. Czy to prawda? Nie rozumiem tego. Jak olej stricte zimowy może być gorszy od 5w? Bogata mieszanka na zimnym silniku rzeczywiście gorzej wpływa na 0w?
Nie, lepkość, zwłaszcza zimowa ma niewiele wspólnego z tym co dzieje się z olejem przy rozcieńczeniu paliwem. Rozcieńczenie zawsze wpływa negatywnie na olej niezależnie od jego lepkości startowej.

Jeżeli popatrzy się na analizy, to rozcieńczenie bada się bezpośrednio, określa procentowo i na tej podstawie stwierdza czy jest go za dużo czy nie.
 
A jakby się miał Ravenol Turbo VST 5w40 A3/SN w stosunku do Ravenol SSO 0w30 A3/SN do moich warunków jazdy?
 
Na krótkie trasy 5w40 nie ma sensu, nie nagrzeje się do temperatury roboczej. Do miasta lepsze będzie 0w30 ;) zwłaszcza zimą. Jakbyś miał turbo to co, innego.
 
Jak nie osiągnie temp. roboczej? Taki olej może stawiać większe opory wewnętrzne, ale różnice nie będą tak zauważalne. Właściwie ten temat powraca na forum jak bumerang, trzeba uwzględnić jednostki napędowe, temp. zewnętrzną itd.

Niestety wielu kwestii związanych z olejami nie można odbierać na chłopski rozum.
 
Nie widzę przeciwwskazań.
Na krótkie trasy 5w40 nie ma sensu, nie nagrzeje się do temperatury roboczej. Do miasta lepsze będzie 0w30
To jest jeden z często powielanych mitów.
 
Jak ktoś odpali zimne auto i tylko przejedzie kilometr (rozumiem, że o taki styl jazdy chodzi) to lepsze jest 30 niż 40 chyba oczywiste
 
Back
Top