• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Hyundai Coupe GK FL2 2007r-Specol Gold Synthetic 5W20

Mr.Wolf

Użytkownik
Samochód
Hyundai Coupe GK FL2 2007, 2.0 G4GC 143 KM
Panowie, teraz coś dla amatorów niskiej lepkości. Wrzucam analizę oleju przepracowanego z mojego auta. Na początek standardowo kilka informacji głównych:


Olej: Specol Gold Synthetic 5W20
Ilość kilometrów przejechanych na oleju: 10109 km (śr. prędkość 55 km/h, 184 motogodziny)
Specyfika przejazdów: 40% teren zabudowany/60% trasa, dziennie ok. 100 km (2x 50 km)
Pojazd: Hyundai Coupe GK FL2 2007r, silnik 2.0 G4GC 143 KM Benzyna + LPG
Stan licznika podczas pobrania próbki: 214870 km
Data pobrania próbki: 14.08.2020
Dolewka oleju od czasu wymiany: 1100 ml
Dodatki do oleju: Nie były stosowane

Jeśli chodzi o komentarz...Według mojej opinii patrząc na przebieg samochodu, fakt że czerwone pole widzi kilkukrotnie w ciągu dnia i raczej nie oszczędzam go, bo jeżdżę dynamicznie, acz w miarę przepisowo, olej wypadł rewelacyjnie. Praktyczny brak metali zużyciowych i tutaj jest znacząca poprawa względem wcześniej testowanego Specola 5W30 C3, jeśli chodzi o miedź i ołów. Krzemem się nie przejmuję, bo ten interwał auto przejechało w bardzo zapylonych warunkach (remont drogi, tereny rolnicze z dużą ilością pyłu i piasku na drogach. Komora silnika wygląda obecnie jak po przejściu burzy piaskowej, a kilka miesięcy temu była czyszczona). Relacja TBN do TAN też bardzo przyzwoita. Można się pokusić, że jeszcze z tysiąc kilometrów na oleju można zrobić. Tutaj również poprawa względem oleju 5W30 C3. Oleju dolałem troszkę więcej, ale była to raczej moja fanaberia, ponieważ pobór jest na zbliżonym poziomie względem 5W30. Patrząc na cenę bańki w okolicach 70 zł dla mnie jest sztos i zostaje na nim. Nic mi więcej do szczęścia potrzebne nie jest.

Analiza ta pokazuje dobitnie, że jeśli konstruktorzy silnika zaprojektowali jednostkę pod niskie lepkości to absolutnie nie należy się ich obawiać.

Standardowo zapraszam do zapoznania się z wynikami. Komentarze też bardzo mile widziane.
#4792-Z-151220-Sev2-page-001.jpg
 

Attachments

  • #4792-Z-151220-Sev2.pdf
    103,8 KB · Odwiedzin: 270
Last edited by a moderator:
Kurcze zużycie metali to klasa światowa :D
Jak to mówią jednostka najbardziej cierpi na zimnym starcie, więc lepkości idealne dla tego silnika :)
 
No super. A zauważyłeś jakieś różnice w spalaniu paliwa względem 5w30?
 
Wygląda dobrze. Również jestem ciekaw spalania, ale podejrzewam, że będzie w granicach błędu pomiarowego.
 
TBN tam zapasu jeszcze jest spokojnie, o Panie :D olej wypadł super, patrząc na wyniki :)
 
Nie stwierdziłem różnicy w ilości spalanego paliwa. Auto również nie dostało mocy, wkręca się na obroty tak samo. Dźwięk jednostki napędowej również się nie zmienił. Wspominam o tym, ponieważ często słychać głosy mówiące o pogorszonej kulturze pracy na oleju w klasie lepkości klasy xW20. Nic takiego nie zauważyłem.
 
Wygląda świetnie.

Podejrzewam, że dałbyś na nim radę dociągnąć do 12-13 tysięcy, ale przy tej cenie to chyba skorka niewarta wyprawki.
 
Szacunek dla Specola za ten olej.
 
@jerseyAdmin to był pierwszy testowy interwał. Zawsze wychodzę od 10 tysięcy kilometrów i zmniejszam, bądź zwiększam go po uwzględnieniu analizy. Jeśli sposób użytkowania auta mi się nie zmieni nie zaprzeczam, że interwał delikatnie wydłużę, bo lekki zapas jeszcze jest. Znając siebie raz na te 50 tysięcy km wykonam analizę, by sprawdzić czy wszystko z serduchem jest oki. Jestem bardzo zadowolony z wyników. Można świetnie i niedrogo smarować silnik polskim produktem, Dla mnie sytuacja typu win-win.
 
TBN tam zapasu jeszcze jest spokojnie, o Panie :D olej wypadł super, patrząc na wyniki :)
Mieszanka detergentów Ca/Mg daje lepszą retencję TBN.
Olej OK także pod kątem LSPI pewnie.
Mniej krzemu pewnie pozwoliłoby na jeszcze niższe zużycie.
Do spadku spalania i cichszej pracy przydałby się modyfikator tarcia bo na tym poziomie Mo nie działa.
 
Nic dodać, nic ująć.
Lać i latać.

PS
Muszę swoje obawy głębiej schować bo niskie lepkości pokazują przewagę!
 
Przy dobrym pakiecie 6cSt w 100*C mi wystarczyło kiedyś w Toyocie. Zależy od pasowania silnika.
 
@wlyszkow z ciekawości jaka Toyka i silnik? 6cSt w 100 stopniach to lekko poniżej minimum dla 0W16:)
 
Od co najmniej 15 lat.
 
@wlyszkow Pytanie czy te 100 stopni olej osiągnął.

U mnie po zalaniu 0w16 zamiast 5w30 dużo później i rzadziej włączal się wentylator chłodnicy. Kontrolka zimnego silnika też później gasla. Niestety nie mam wskaźnika temp, a o podłączeniu obd nie pomyślałem...

@Mr.Wolf Mi też te wyniki się podobają, jestem za najniższą dopuszczoną lepkością, o ile silnik nie ma wad konstrukcyjnych które trzeba maskować grubszym filmem olejowym

Pozdrawiam,
 
Wątpię a pracy wentylatora w ogóle sobie nie przypominam ;-)
 
W wielu autach wentylator słychać tylko w dużych korkach albo włącza się jak go nie słychać np. podczas ganiania autostradą "pełnym gazem".
Co do oleju to Specol po raz koleny dał radę.
 
U mnie wyłącznie korki, komora silnika słabo wyciszona, więc doskonale wiem kiedy się włączał.

Pozdrawiam,
 
Back
Top