@qba37_oldschool nie umiem wyczuć czy naprawdę nie wiesz o czym piszesz czy jaja sobie robisz..Mam na myśli parametry olejów jak i inne strony w instrukcji obsługi
Dude, widzisz w moim nicku suffix _oldschool?
Kiedy zaczynał się internet w Polsce i siedziało się na forach typu autokacik.pl bo miało się opla astrę z '92r. to powszechne były opinie, że nie schodzi się z lepkością i gęstością oleju w dół, dawne czasy... Pytam o dobór oleju nie bez powodu, nie potrafię sobie z tym poradzić sam, więc szukam wsparcia w mądrych głowach, jesteś taką? Pomożesz, wytłumaczysz?
To co ustaliłem od wczoraj to, że mój i30 1.6 CRDi:
- w instrukcji, która była z autem ma zalecany olej Shell Helix AM-L 5W30 C3
- w instrukcji elektronicznej zaktualizowanej o model i30N silnik 1.6 CRDi ma zalecany olej Shell Helix AP-L 5W30 C3
- instrukcja dla i30 MY20 przewiduje dla mojego silnika olej Shell Helix C2/C3 ECT 0W30 lub Helix Ultra ECT AH 5W30
Jak widać Hyundai przez kilka lat zmieniał rekomendacje dla mojego silnika, ja chcę jedynie ustalić czego się trzymać przy doborze oleju? Ktoś mi powiedział, że im wyższa temp. zapłonu tym większe szanse na dodatki PAO i wyższą stabilność temperaturową, większa odporność na zrywanie filmu olejowego. Nie ukrywam, że auto lata po trasach i tam jest dość mocno pilowane, jazda po Warszawie też nie robi mu dobrze. Chcę przeznaczyć mniejszy budżet na wymiany oleju, ale robić to częściej, co 10kkm, co i tak uważam lepiej wpłynie na silnik niż drogi olej wymieniany co 20kkm. Niby budżet z filtrem 150PLN to niedużo, ale wiem, że można kupić w tej kasie fajny olej. Jestem blisi zakupu Helixa AM-L, bo ten C2/C3 ECT 0W30 jakoś mnie nie przekonuje ceną... Poza tym na 5W30 silnik pracuje na jałowym niemal tak cicho jak benzyna, boję się, że na 0W30 zmieni się kultura pracy (garaż mam ogrzewany, więc zimą co drugi start mam na ciepłym silniku)