• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Hyundai i30: Olej w 1.5DPI

Rednorth

Nowy użytkownik
Samochód
Hyundai i30 1.5 DPI
Marka samochodu
Hyundai i30
Budżet/ile litrów
220
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.5 DPI LPG
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
zauważalnie na 10tys km
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0w20
Jaki olej masz obecnie
Shell 0w20 SP C5
Cześć,
Witam wszystkich na forum.

Posiadam od nowości i30, jeżdżony na oleju Shell 0w20 na początku na SN PLUS a później na SP. Obecny przebieg niecałe 105kkm. Wymiany co 15kkm. Zastanawiam się czy przy kolejnej wymianie nie zmienić oleju na inny. Może skrócić interwały wymian. Większość przebiegu to trasy i przy dłuższej jeździe z większymi prędkościami silnik zaczyna głośniej pracować, po wymianie oleju na nowy zauważalnie wycisza się. Po 10kkm zauważyłem, że trochę ubyło oleju.

Nie przepadam zbytnio za Castrolem, ale może spróbować CASTROL EDGE C5 0W20 lub LIQUI MOLY Special Tec AA 0w20.
 
Jak miałbym zmieniać to zacząłbym od Orlena ME LL 0W20. Powinien być odpowiednikiem wspomnianego LM Special Tec AA. Castrol spełnia wszystkie najnowsze normy więc też można wypróbować. Choć DPI to chyba pośredni wtrysk więc tu nie ma jakiś wymagań w kierunku "anty" LSPI
 
DPi to połączenie wtrysku pośredniego z bezpośrednim. Zwykły wolnossak, więc chyba nie ma co się bać lspi. W ten budżet hi-end to Eneos X-Prime 0w20.
Z Orlena jeszcze 0w20 Hybrid też się fajnie powinien sprawdzić (w końcu hybryda PB/LPG 😁).
 
A fakt pomyliło mi się z Toyotą, tutaj są dwa zwykłe wtryskiwacze na cylinder 🙃
 
Zgadza się, to jest zwykły pośredni bez GPF'a, dwa wtryski na cylinder. Instalacja gazowa cztery wtryski, resztę ogarnia sterownik.
Badania Eneosa obiecujące, tylko X-Prime 0w20 ma normę API SP/RC a jest jeszcze 0W-20 ULTRA z normą API SP.
Ten x-prime wytrzyma cięższe traktowanie? :)
 
X Prime to nowy olej chyba mija rok od premiery w Polsce, to topka u Eneosa. Masz ochotę na niego to sprawdź czy Ci się nada i wytrzyma ostrzejsze traktowanie.
 
U mnie jest to samo na tym oleju jeśli chodzi o głośność pracy. Choć ja wymieniam, co 8 tys. km. Na Amsoil 0w20 było podobnie, choć nie od początku. Raczej tak po przebiegu 7-8 tys. Na Shellu już po 4 tys. jest głośniejsza praca. Shell nie jest tak dopakowany jak Amsoil.
Wysoka zawartość boru🤔 i molibdenu ponoć najlepiej wpływa na kulturę pracy silnika. Niektórzy pisali, że silnik najbardziej wyciszył się po zalaniu Eneos X Prime 0w20. Trzeba testować. Chociaż wychodzi na to, że najlepiej to byłoby lać Orlen albo Specol.
 
Last edited:
w Elantrze 1.6dpi miałem 2 interwały tego Shella 0w20 i mi też ubywało.
Teraz mam Mannol LU 0w20, nic nie ubywa już trzeci interwał - ale to rozwiązanie budżetowe i nie wiem czy będziesz zainteresowany.
te silniki chyba nie mają dużych wymagań olejowych, ale skoro coś słyszysz, to ...
pytanie co słyszysz - czy to może łańcuch rozrządu ?
mi praca mojego silnika średnio się podoba na zimno - ale on nie ma hydraulicznych popychaczy
 
Zależy mi na dobrym oleju i najlepiej, żebym nie musiał nic dolewać oraz praca silnika była aksamitna :)
Łańcuch rozrządu raczej nie, było by słychać metaliczny dźwięk a na świeżym oleju było ok.

W poprzednim samochodzie zalewałem Motula 5W30 i silnik pracował cicho, bez dziwnych dźwięków. Mimo sporego przebiegu nie pobierał ani grama, ale to był inny silnik.

1.5DPI ma hydraulikę zaworów a 1.6 już? To ta sama rodzina silników.
 
Last edited by a moderator:
Spróbuj Castrola Edge 0W-20 C5. Castrol ma coś w dodatkach co sprawia że silnik inaczej chodzi. Co prawda nie każdy tak ma, ale sporo użyszkodników się chwaliło że po zalaniu Castrola "lepiej" chodzi. Ja też tak miałem z 5W-30 C2.
 
1.6dpi to G4F Smartstream produkowany w Korei i nie ma hydraulicznych popychaczy
Dobrze wiedzieć, założyłem z góry, że DPI i silniki tożsame. Człowiek uczy się całe życie.

Mam zapas Shella jeszcze, wleję teraz na przeglądzie i potem zmiana + płukanka.

Na chwilę obecną wybór pomiędzy Eneos a Castrol.
 
Cześć! Jeśli Auto ma tendencję do "hałasowania" przy większym przebiegu na oleju lub po jeździe z wyższymi prędkościami, to zdecydowanie widać tu spadek lepkości oleju wraz ze zużyciem modyfikatorów lepkości oraz w związku ze zwiększeniem temperatury oleju. Jeśli używasz auta "mocniej" i jeździsz szybciej na autostradzie to w Castrolu znajdziesz olej EDGE 0W-20 C5 o którym wspomniałeś. Fluid Titanium w tym oleju własnie w trakcie wysokich obciążeń, kiedy olej przez niską lepkość w Twoim przypadku może już mieć tendencję do słabszego filmu olejowego będzie zapobiegał kontaktom metal metal. Tak jak powiedzieli przedmówcy Twoje auto nie wymaga oleju, który zabezpiecza przed LSPI, ale im nowsza norma API/ACEA tym lepiej tym badziej, że jest w silniku łańcuch rozrządu, którego testy obejmują najnowsze specyfikacje ACEA (C5/C6). API SP jest jeższe dostępne opróc choćby EDGE 0W-20 C5 w Magnatec Hybrid 0W-20, lepkości kinematyczne w 100 stopniach są podobne, ale jeśli używasz mocniej tego samochodu na autostradzie to EDGE będzie lepszym wyborem.
 
Back
Top