• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Hyundai Kona FL 2022 1.0 T-GDI - jaki olej

Craft83

Nowy użytkownik
Samochód
Hyundai Kona FL 1.0 T-GDI
Marka samochodu
Hyundai Kona FL 2022
Budżet/ile litrów
Bez znaczenia
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.0 T-GDI 120 KM
Data produkcji
2022
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 ACEA A5/B5 lub najnowsze ILSAC lub API
Jaki olej masz obecnie
5W30 fabryczny
Witam,

Chciałbym zapytać w kwestii doboru oleju do samochodu Hyundai Kona 1.0 T-GDI 120 KM. Auto z 2022 roku z filtrem GPF. Instrukcja zaleca olej 5W30 o najnowszej klasyfikacji API lub ILSAC albo ACEA A5/B5. Dziwne, że zalecają A5/B5 a nie jakieś C2 czy C3 skoro jest GPF, ale do rzeczy.
Pierwsza wymiana oleju po około 1500-2000 km przebiegu oraz późniejsze wymiany również. Standardowe wymiany raz na rok przy przebiegach około 8000-10000 km. Jazda głównie po mieście i czasami krótsze trasy + raz czy dwa razy w roku dłuższy wyjazd urlopowy. Start/Stop używany bardzo rzadko i najczęściej wyłączany w mieście. Znalazłem olej Millers Oils XF Premium LSPI 5W30 - wszyscy chwalą, bo dobra ochrona na przedwczesne spalanie oraz olej spełnia wymagania ILSAC GF-6a i jest Mid-SAPS, więc do filtra GPF sumarycznie też się nada. Czy polecacie takie rozwiązanie czy szukać coś innego? Czy ASO zaakceptuje też takie normy i utrzyma gwarancję na silnik?
 
Miałem ten sam problem, ale Proceedzie GT 1.6T-GDI, ostatecznie zostaje przy tym co zaleca instrukcja, czyli norma A5/B5, a olej, który wybrałem to Amsoil SS 5W30
 
Orlen DEX1.

Amsoil ASL - świetny wybór, chyba najlepszy z możłiwych.
Millers LSPI również będzie OK, chociaż ja do tych olejów "nie czuję mięty".

Dlaczego akurat marka Orlen? Pytam, bo do nich mam stosunek mocno niepewny jak to Saczi wyżej zaznaczył - "nie czuję mięty", a dodatkowo spełnia tylko normę ILSAC GF-5 a Millers GF-6a i tu już musi być spełniony warunek o LSPI. W Orlenie jest tylko wzmianka w nocie katalogowej, ale normy nie spełnia... Jakaś większa różnica w bazie olejowej?
Amsoil super tylko czy to nie przerost formy przy tak małych przebiegach i spokojnej jeździe?
 
Nie wiem czy masz dokładnie taki zapis w IO jak sobie wygoglałem ale wg niego wychodzi, że normą ACEA A5 nie ma co sobie głowy zawracać ponieważ powinieneś mieć olej 5W30 API SN Plus lub wyżej.

20230124_200628.jpg

W sumie to wszystkie w/w oleje spełniają te kryteria. W zależnosci od budżetu wybór jest dość duży. Jeśli masz jeszcze czas to możesz poczekać na Eneos X Prime. Ponoć ma być dostępny po 10.02. Cena nie znana jeszcze. Ale jak to ma nie być przerost firmy nad treścią to zaproponuję Total FGC. Ma najnowsze normy API SP i ILSAC GF-6A.

Trochę nie ostry ten screen. Tam przy "albo ACEA A5/B5" jest *2
 
*2 : Wymagany całkowicie syntetyczny olej silnikowy o klasyfikacji API SN PLUS lub wyższej. W przypadku stosowania oleju silnikowego
o niższej klasyfikacji (olej mineralny lub półsyntetyczny) olej i filtr oleju należy wymieniać z częstotliwością podaną w harmonogramie
przeglądów pojazdu używanego w warunkach trudnych.
Dwójka odnosi się do wymian oleju przy nie stosowaniu full syntetyka czyli zamiast co 15000 km/12 msc, ale co 7500 km/6 msc.
Co do Eneos wyczytałem, że dobre parametry przez dużą ilość dodatków i jest duże prawdopodobieństwo, że nie będzie mocno trwały i szybko straci właściwości, ale zobaczymy jak cena jak wejdzie na rynek. Myślę, że jeszcze miesiąc/dwa mogę zaczekać.
Co do Totala to znalazłem ten: TOTAL QUARTZ 9000 FUTURE FGC 5W-30 - o ten chodzi? Chociaż też krążą opinie, że silniki oleje Total lubią "zjadać" i potrzebne są dolewki.
A co ewentualnie powiecie o Shell Helix Ultra Professional AF 5W30? Taki zaleca podobno Hyundai z racji współpracy z Shellem.
 
A co ewentualnie powiecie o Shell Helix Ultra Professional AF 5W30?
A5/B5 jak 95% olejów w tej lepkości i normie na rynku. HC na pakiecie pod normę 913 Forda. Czyli to samo, co w Orlen Platinum F, Lotos Synthetic A5, Motul Eco-nergy, Valvoline SynPower FE, Liqui Moly SpecialTEC F, etc, etc. Z ACEA A5/B5 można by polecić Magnateca A5, tudzież Motorcraft A5 5W30. Z 0W30 Shell Helix Ultra A5/B5, albo Mobil1 ESP LV. Tudzież ewentualnie Amsoil Signature Series w kosmicznych pieniądzach.
 
Total lubią "zjadać" i potrzebne są dolewki
O to to jest dobre , o tym zapomniałem 😉

Wg mojej opinii IO jak i *2 mówi, że powinieneś stosować oleje klasy API SN Plus lub wyższej co jest rozs ądnym wyborem do silnika TGDI. Jeśli masz uraz do marki Total wybierz inną ale po co pakować się w oleje api SL z fordowską normą które z reguły mają wysoki Noack.
To może amsoil OEF? Cena poniżej 200zł za 3.78L. Olej z oficjalnym API SP , na też deklarację o spełnianiu ACEA A5/B5
 
Last edited:
Przeszukałem jeszcze trochę i wyżej w tematach też ktoś pisze, że jednak normy C3 i 0W20. Tak też znalazłem przypadkiem wykaz olejów Hyundaia i zalecenia dla danego silnika.
Ten Shell Helix Ultra AH 0W-20 godny polecenia czy iść w klasę C5 i wziąć Shell Helix Ultra SP 0W-20? C5 powinno mieć zwiększoną ochronę przed LSPI.
 

Attachments

  • oleje.jpg
    oleje.jpg
    344,5 KB · Odwiedzin: 159
Back
Top