• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Interpretacja wyników analizy oleju

Czyli analiza pokazuje w jakim stanie jest olej w silniku i w jakim stanie jest silnik.
Praktycznie nie pokazuje tzw jakości oleju.
Tak, jak co niektórzy chcieliby te analizy interpretować.
(a najgorsze jest, że nie trafiają do nich żadne argumenty...)
 
To teraz napiszcie mi jak określić jakość oleju.
Według mnie najlepszy olej to taki który najdłużej utrzymuje swoje parametry.
Tylko jak to sprawdzić.
Pozostaje nam wiara w zapewnienia marketingowców.🤷‍♂️
 
Wiem, że to nie miarodajny przykład, ale np u mnie po przejechaniu 5-6 tyś km muszę robić pierwszą dolewkę oleju. Do tego czasu olej utrzymuje się praktycznie w stanie od wymiany. I tak sobie mniemam, że właśnie po tym okresie jakieś właściwości zostają utracone. Od kilku wymian na olej tego samego producenta zauważam tą prawidłowość. Poza tym mniej więcej po takim przebiegu kolor oleju już nie jest taki klarowny - robi się po prostu ciemny.
 
U mnie w 1.8t też po 5kkm zaczyna ciemnieć, teraz mam eurola sl już 8kkm i oliwa mocno pociemniała.
Nie sądze że to jest wyznacznikiem oleju bo olej może mieć inne dodatki utrzymujące w czystości silnik.
Natomiast w tranzolu przez 7kkm nie dolewam nic oleju a potem do 15kkm dolewam litr.
Ale dalej nie wiem jak oceniać jakość/wytrzymałość oleju.
 
@Hubert1 i chyb się tego nie dowiesz ...
To mniej więcej jak pytać:
- który samochód najlepszy
- które piwo najlepsze
- które święta ważniejsze
- ...

Trzeba to oceniać w określonych kryteriach.
Np.:
- odporność na utlenianie
- zdolność do tłumienia hałasu
- ...
 
Zdolność tłumienia hałasu wiem jak ocenić,ale odporność na utlenianie jak?
Podszkolcie mnie troche.
 
O widzisz, @jan.janko podsunął mi pomysł, jak CI @Hubert1 spróbować odpowiedzieć!
Olej oceniajmy pod kątem kilku kryteriów.
Znasz ten wykres "pająkowy"?
1634673265552.png

No to masz gotowe kryteria oceny "jakości" oleju.

PS
To nie są proste sprawy, Panie!
 
Pajączka znam
Czyli znów zchodzimy do norm olejowych,na podstawie których można określać które oleje jak działają.
 
Nie, to są kryteria jakimi trzeba się kierować oceniając, czy dany olej jest lepszy, czy gorszy.
Czyli masz grupę wymagań odnośnie zuzyciowki, tworzenia osadów, ...
Normy dodają tylko cyferki, które opisują ilościowo dane wymaganie.

Jak widzisz, to nie są proste, ani tanie rzeczy ... 😉
 
Czyli według pajączka zużycie na oleju c3 powinno być mniejsze niż na a3b4?
 
Pajęczyna określa priorytety danej normy. Nic nie mówi o jakości oleju.
 
No to ja już zgłupiałem
 
Po parametrach jakie są dostępne dla zwykłego zjadacza chleba nie określimy w 100% który olej najlepszy. Przecież nie wiemy jakie zastosowano bazy i jakie dodatki a te na pewno dzielą się na te "lepsze" które np dłużej utrzymują swoje właściwości i te "gorsze". Trzeba jednak pamiętać że jeżeli oba oleje spełniają jakąś tam normę to nie będzie tak że na tyn "gorszym" silnik zrobi 200 a na "lepszym" 400 tys km.
 
Szukałem coś o tym Shear Stability i znalazłem na stronie o zgrozo ravenola kilka krótkich informacji o tym i innych testach.

Oczywiście stwierdzenie: "Ravenol Racing 4-T Motobike 10W-40 uzyskał najlepsze wartości spośród wszystkich testowanych produktów" - pojawia się nader często 😉
 
Nawet jakby to była prawda, to co z tego.

Pierwsza i najważniejsza zasada:
Na tym forum ravenol nigdy nie jest najlepszy.
 
Ravenol na bok. Chodziło mi głównie o SSI czy inne np o OIT. Dane których nie znajdzie się w kartach TDS.
 
Back
Top