• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jak to jest z tymi lepkościami ???

Orientacyjnie ile mniej paliwa może spalać ten sam silnik na 0W20 w porównaniu z 5W40?
Może pomiędzy 0W a 15W by coś wyłapał ,mi się wydaje że o to pośrednio chodzi , o ekologię z wydechu bardziej .
Dlatego przezornie wypośrodkowałem zalecenia i zastosowałem 5W30 dlatego że nim wprowadzono 0W20 prawie wszystkie ASX-y na tej lepkości latały
Pół biedy jak dopuszczenia są od 0W do 5W , w Toyocie jest 0W do 15W . Trzeba się liczyć z jak to producent zapisał utrudnionym rozruchem zimą i po interwale zwrot na 0W . Jestem takiego samego zdania , nie trzymać się skrajności dopuszczeń , omijam zalecenie i stosuję coś stopień wyżej 5W30 ,ale nadal przed połową skali dopuszczeń i nic się nie stanie .
 
Nie zawsze to jest takie proste, u mnie w ASX producent nie określił ściśle lepkości, ale podał zakres od 0w20 - 5w40 byleby auto spełniało określone normy. Można zadać pytanie i jaka lepkość będzie najlepsza dla silnika?
Producent podaje lepkość dla ASX 0W20 i tu należy postawić pytanie jak zachowuje się silnik na oleju o takiej lepkości? Z własnego doświadczenia wiem ,że nie jest rewelacyjnie....jeździłem na tym oleju od grudnia 2018 do października 2019 roku. Już odpowiadam..silnik pracuje głośniej niż na oleju o lepkości 5W30 i pora roku nie ma znaczenia,Latem jest OK ale jesienią i zimą gdy jeździsz na krótkich trasach 15-20 km silnik jest ciągle niedorzany i trudno się rozgrzewa ,gdy zatrzymałem się zimą na 2-3 minuty na światłach to na wskaźniku temperatury widziałem , że ona przy pracującym ogrzewaniu spada.Ale po zmianie na olej 5W30 tych zjawisk po prostu nie ma.Może i jest to dobry olej i ekologiczny ale nie dla zwykłego użytkownika tylko dla producenta ,który zamiast popracować na ekonomiką silnika i zmniejszeniem spalania zaserwował nam ekologiczny olej 0W20
 
Nie chce się sprzeczać, wymadrzać, ale taki fakt. Amerykanie do swoich produkcji, popularnych przynajmniej typu: Chevrolet, Ford zalecali oleje 5W30 już w latach 80-tych.

Teraz w wiekszości to 0W20 i 5W20, a strefy klimatyczne tam są chyba wszystkie.
 
To jak to jest z tymi lepkościami? W temacie z EXTREME
Nie prawda. To dlaczego nie zastosowałeś 0W30? Przy -5 nawet 10W40 zapewni równie dobre smarowanie.
Czy olej 0W albo 5W nie będzie lepszy przy temp. około 0 stopni Celsjusza od oleju 10W? Ma to jakieś znaczenie dla silnika czy jest nieważne dopóki olej nie "zamarzł"?
 
Różnice dopiero będą widoczne jak temp. spadnie < -30°C.
 
No nie, różnice między 10W i 5W będą pewnie tak od -10, CCS dla 10W jest mierzone w -25, większość instrukcji zaleca taką lepkość jeżeli temperatury nie spadają poniżej -15.

Ale w okolicach 0 raczej różnic nie będzie.
 
Ale już w 40 stopniach Celcjusza lepkość oleju 0w30 wynosi ok 60 % lepkosci oleju 10w40, lepkosc wplywa na szybkość przepływu, nie ma to żadnego znaczenia?
 
Ogólnie w samym dolewaniu oleju zauważyłem różnicę pomiędzy 10w40, a 5w40. Czy moje spostrzeżenia są błędne, czy po prostu w silniku to nie ma, aż takiego znaczenia?
 
Z pewnością nie ca. 100 ml...

Pisałem Ci o tym.
 
Okay, tylko, że to porównanie jabłka do gruszki.
 
To jak to jest z tymi lepkościami? W temacie z EXTREME

Czy olej 0W albo 5W nie będzie lepszy przy temp. około 0 stopni Celsjusza od oleju 10W? Ma to jakieś znaczenie dla silnika czy jest nieważne dopóki olej nie "zamarz

To jak to jest z tymi lepkościami? W temacie z EXTREME

Czy olej 0W albo 5W nie będzie lepszy przy temp. około 0 stopni Celsjusza od oleju 10W? Ma to jakieś znaczenie dla silnika czy jest nieważne dopóki olej nie "zamarzł"?
Może ta tabelka coś ci podpowie i zastrzegam takie ujemne temperatury to raczej na Syberii nie licząc anomalii pogodowych
 

Attachments

  • klasy lepkości.png
    klasy lepkości.png
    41 KB · Odwiedzin: 303
Ale już w 40 stopniach Celcjusza lepkość oleju 0w30 wynosi ok 60 % lepkosci oleju 10w40, lepkosc wplywa na szybkość przepływu, nie ma to żadnego znaczenia?
Lepkość ma znaczenie na szybkość przepływu oleju w magistrali olejowej.Sam tego doświadczyłem jeżdżąc na oleju 0W20 i 5W30(przeczytaj moją wypowiedź powyżej) a różnica jest odczuwalna i to znacznie
 
Uważam, że takie tabelki są nieaktualne. Z tabelki wynikałoby, że nie powinienem stosować oleju 5W30 w temperaturach wyższych niż 30 stopni. A jednak jest wiele krajów nawet w Europie, gdzie temperatury latem, bez problemów osiągają okolice ponad 40 stopni a jednak ludzie jeżdżą tam na 0W20 czy chociażby wspomnianym 5W30.

Samochody mają teraz wydajne układy chłodzenia oleju i raczej rzadko słyszy się o przegrzewaniu jednostek przy normalnym użytkowaniu i sprawnym układzie chłodzenia
 
Nadal nie dostałem odpowiedzi na moje pytanie. Chodzi mi o taki typowy test spływania oleju np. jak ten
Pytanie brzmi czy to, że jeden olej szybciej spływa od drugiego ma jakiekolwiek znaczenie w silniku i czy są zauważalne różnice na korzyść z któregoś z nich i nie chodzi mi tu o sytuację skrajną, gdzie jest -30 stopni tylko np. przy 0 stopni albo nawet -10. Czy ten olej, który spływa szybciej jest lepszy czy nie ma to znaczenia dopóki w ogóle spływa
 
@acer66 tabela pokazuje wartości graniczne. Znane są również temperatury badania ccs i mrv ,ale nie o to chodzi. Chodzi o twierdzenie, ze przy -5 stopniach 0w30 i 10w40 da równie dobre smarowanie. Wedlug Twojej tabeli przy -30 stosowanie 10w40 jest poprostu niebezpieczne, a chodzi o różnice. Oczywiste jest, że zmiana lepkosci o 40 % w 40 stopniach, a tymbardziej o 100% przy -5 robi różnicę (inne opory, inne przepływy), szczególnie przy rozruchu, można dyskutować jakie.
 
Nadal nie dostałem odpowiedzi na moje pytanie. Chodzi mi o taki typowy test spływania oleju np. jak ten
Pytanie brzmi czy to, że jeden olej szybciej spływa od drugiego ma jakiekolwiek znaczenie w silniku i czy są zauważalne różnice na korzyść z któregoś z nich i nie chodzi mi tu o sytuację skrajną, gdzie jest -30 stopni tylko np. przy 0 stopni albo nawet -10. Czy ten olej, który spływa szybciej jest lepszy czy nie ma to znaczenia dopóki w ogóle spływa
Różnice w szybkości przemieszczania się oleju w układzie smarowanie a związane z lepkością oleju na pewno są.... ale liczone w ułamkach sekund .Olej o mniejszej lepkości np. 0W20 będzie się szybciej przemieszczał od oleju np. 5W30 ,mam na myśli dotarcie oleju z poziomu miski olejowej do najdalszego pkt.w układzie smarowania a potem sam cykl i szybkość jego przepływu przez magistralę olejową .A jeśli chodzi o przepływ takiego oleju 0W20 i 5W30 to latem nie było różnicy ale jesienią i zimą 0W20 krążył w silniku szybciej ,szybciej go schładzał stąd ten efekt spadku temperatury i trudności z rozgrzaniem silnika. To ciepło które wytworzył silnik odbierał mu układ chłodzenia i krążący olej i to dość skutecznie skoro przy temp.-5*C musiałem przejechać 10-12 km nim silnik się rozgrzał.Teraz na oleju 5W30 już po 6-7 km mam właściwą temp.płynu chodzącego
Post automatically merged:

@acer66 tabela pokazuje wartości graniczne. Znane są również temperatury badania ccs i mrv ,ale nie o to chodzi. Chodzi o twierdzenie, ze przy -5 stopniach 0w30 i 10w40 da równie dobre smarowanie. Wedlug Twojej tabeli przy -30 stosowanie 10w40 jest poprostu niebezpieczne, a chodzi o różnice. Oczywiste jest, że zmiana lepkosci o 40 % w 40 stopniach, a tymbardziej o 100% przy -5 robi różnicę (inne opory, inne przepływy), szczególnie przy rozruchu, można dyskutować jakie.
Tabela raczej jest poglądowa jak to w przybliżeniu wygląda
Post automatically merged:

Uważam, że takie tabelki są nieaktualne. Z tabelki wynikałoby, że nie powinienem stosować oleju 5W30 w temperaturach wyższych niż 30 stopni. A jednak jest wiele krajów nawet w Europie, gdzie temperatury latem, bez problemów osiągają okolice ponad 40 stopni a jednak ludzie jeżdżą tam na 0W20 czy chociażby wspomnianym 5W30.

Samochody mają teraz wydajne układy chłodzenia oleju i raczej rzadko słyszy się o przegrzewaniu jednostek przy normalnym użytkowaniu i sprawnym układzie chłodzenia
Tabela raczej jest poglądowa jak to w przybliżeniu wygląda
 
Okay, tylko, że to porównanie jabłka do gruszki.
No właśnie nie, bo nikt wcześniej nie pisał o stosowaniu konkretnego 10w40, np z dużą zawartością PAO, tylko zwykły "mineralny" Total. I tak, jak przedstawił to @rob_roy , czy pyta o to @Karopir , to można śmiało odpowiedzieć, że są różnice już nawet przy -5 st na dworze pomiędzy stosowaniem oleju 10w40 vs 5w30, a jeśli zestawimy te dwie lepkości na przykładzie popularnego 10w40 i dobrego bazowo 5w30 z wysokim CCS, to mamy pewność lepszego smarowania zaraz po rozruchu jeżdżąc zimą na odcinkach, które nie zapewnią nam roboczej temperatury. To nie nie są marginalne różnice, można porównać chociażby opór kręcenia rozrusznikiem przy -10 między tymi dwoma olejami. Moim zdaniem błędne jest zakładanie, że różnice będą widoczne dopiero przy ekstremalnie niskich temperaturach, które nie występują u nas w kraju.
 
No wlasnie tak, bo to dwie rozne formulacje. A roznice dotyczyly SAE 0W vs 5W.
 
Back
Top