• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki jest optymalny olej do silnika z instalacja gazowa

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
LPG trochę do rzeczy ma, jednak gaz nie rozcieńcza oleju, ma wyższą zawartość siarki, wyższą zawartość wody. Można pokombinować z dobraniem parametrów oleju pod takie właściwości. Generalnie do instalacji LPG powinno się stosować oleje nisko popiołowe, najlepiej poszukać dedykowanego oleju do LPG w interesującej nas specyfikacji, to są dość ciekawe oleje pod kątem parametr4ów. Jeżeli takiego nie ma, to stosować olej do silników benzynowych zgodny z wymaganymi specyfikacjami i jak najmniejszymi popiołami.

Ja polecę Fuchs Titan GT1 Pro Flex 5W-30 XTL. Spełnia normę API SM (jest kompatybilna wstecz z API SJ) więc ma wymaganą normę i niską zawartość popiołów. Podobnym olejem jest Valvoline Synpower XL-3 5W-30.
 
Nigdy nie stosowałem niskiego popiołu w LPG i żaden silnik, ani katalizator od tego nie padł. Ewentualnie wyższy TBN jest wskazany i częstsza wymiana oleju przy na przykład jeździe miejskiej.
 
Penrite ma jakieś oleje dedykowane (między innymi dedykowane) do LPG.
 
[mention]Zielony34[/mention] - nie chodzi o to, że coś padnie albo że będą problemy z katalizatorami. Ale niskopopiołowe oleje ograniczają powstawanie kwasów z siarki i wody których w LPG jest nadmiar. Lepiej wlać niskopopiołowy olej z niskim TBN niż wysokopopiołowy z wysokim TBN. Skoro w ramach wymaganych norm można wlać coś co będzie chronić silnik ciut lepiej i wcale nie jest specjalnie (o ile w ogóle) droższe od "normalnych" olejów to czemu nie?
 
jerseyAdmin napisał:
Lepiej wlać niskopopiołowy olej z niskim TBN niż wysokopopiołowy z wysokim TBN.

eee.. a przypadkiem nie powinien być z wysokim TBN, by lepiej neutralizował kwasy ?
TAN o i wszem ma być niski.
 
No nie. Bizol i Mobil niezależnie swego czasu popełnili ciekawe artykuły w tym temacie. Pewnie jest tego więcej, ale kojarzę te dwa. Największym problemem spalania LPG jest nie kwas bezpośrednio, ale nitrowanie oleju. Mogę się mylić w szczegółach, bo piszę z pamięci więc jak ktoś jest chemikiem to proszę o poprawkę, ale kwas siarkowy robi za katalizator reakcji nitrowania na styku olej/NOx ze spalania LPG. Niski popiół ogranicza powstawanie tegż w oleju z wody z LPG i siarki z oleju. Kwasu ze spalania samego LPG nie ma na tyle dużo, żeby miał wpływ na tą reakcję.

Wysoki TBN zwiększa ilość popiołów i wpływa negatywnie na spalanie przy podwyższonym sprężaniu (a tak jest w LPG). Trochę wyższa chemia więc nie wszystko kapuje, ja tam prosty inżynier jestem, ale wnioskiem z tego wszystkiego było, że olej do silnika zasilanego LPG powinien być:
- low/mid SAPS
- niski TBN
- wysoka zawartość dodatków zmniejszających tarcie i ochronę przed wysokim ciśnieniem.

Rzecz jasna jak będzie się jeździć na normalnym oleju czy nawet oleju do diesla (ten jest do silników z LPG najgorszy) to nic się nie stanie, ale skoro dobiera się tutaj oleje aby było jak najlepiej to dedykowane oleje do LPG będą tutaj najlepsze. A domowe praktyki lania olejów do diesla najgorsze ;)
 
Jak spojrzę na dane produktów które są rekomendowane do LPG, to TBN jest wysoki... okolice 10

Zobacz..
https://www.penriteoil.com.au/compare-products/hpr-5-5w-40-full-synthetic/hpr-10-10w-50-full-synthetic/hpr-0-0w-30-full-synthetic

http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/Produkty/Strony/Produkt.aspx?produkt=PLATINUM_CLASSIC_GAS_SYNTHETIC_5W-40.aspx

https://olejefuchs.pl/fuchs-titan-gt1-5w40-xtl-1ltr.html
 
Ale wiesz, że dla ACEA A3/B4 wymogi TBN to minimum 10.0? Więc olej spełniający tą normę nie może mieć mniejszego. Nie wiem jak jest w API SL, podejrzewam, że podobnie.

Dlatego oleje dedykowane do LPG, a nie z rodzaju "można stosować", to oleje z normami ACEA C3-C5 bo tam TBN ma dolną granicę w okolicy 6. C1 i C2 nie mają normy na TBN więc pewnie dlatego nie widziałem oleju "LPG" z taką normą (ale nie wykluczam że są).

Dodano po 8 minutach 36 sekundach:
Że się sam wyedytuję - Bizol zalecał stosowanie dodatków zmniejszających tarcie w wypadku silników zasilanych LPG więc to chyba jedyny przypadek gdzie faktycznie dodatki do oleju mają sens praktyczny w samochodzie osobowym.

Kurde, znowu pojechaliśmy z OT :D
 
Być może i mają.. ale sinik z LPG już tego nie potrzebuje.
Natomiast producent oleju skoro robi olej i marketingowo nazywa go "do LPG", to chyba wie co robi ;)
 
A czy ja piszę, że nie wie? Olej nadaje się do LPG i spełnia normę ACEA A3/B4 więc ma taki TBN jaki musi mieć. Co z tego kłuci się z tym co napisałem wcześniej? Przecież pisałem że nie dedykowane oleje krzywdy silnikowi nie zrobią.

Inaczej, żeby było łatwiej zrozumieć. Dla silnika zasilanego LPG różnica między zalaniem oleju dedukowanego do LPG i uniwersalnego będzie mniej więcej taka, jak w normalnym silniku różnica między zalaniem Amsoila i Lotosa. Będzie, będzie mierzalna ale w cyklu życia silnika u przeciętnego użyszkodnika praktycznie pomijalna. I Amsoila i oleje LPG leje się do osobówek dla lepszego samopoczucia.
 
Czyli pozostajemy przy swoim... ;)
Ja Twierdzę, że olej do LPG musi miec wysokie TBN i dodatki uwzględniające wyższą temperaturę pracy ... Ty, że niskie TBN

;)
 
To nie jest moje twierdzenie, opieram się o badania firm olejowych i laboratoriów zajmujących się smarowaniem silników zasilanych gazem.

I rozróżniam olej nadający się do stosowania z danym paliwem od oleju dedykowanego do danego paliwa.
 
Silniki zasilane gazem ?
Chodzi o np. Jenbacher J624 GS lub podobne konstrukcje ?
 
https://oil-club.de/index.php?thread/5224-meguin-megol-super-leichtlauf-5w-40-bmw-x3-e83-m54b30-4761km/&postID=98982#post98982

Przykład nowej analizy, łączny przebieg 9249 km, w tym na gazie 8686 km.
 
Kiedyś byłem zaskoczony jak zobaczyłem ten olej do lpg https://ricambi.pl/olej-selenia-multipower-gas-5w40-1-litr-p-277.html że właśnie jest C3 , bo zawsze byłem przekonany że do gazu tylko full saps z wysokim TBN. Także to co pisze [mention]jerseyAdmin[/mention] może mieć sens.
 
Nie ma oleju dla silników PB w wersji "tylko go gazu".
Oleje do silników napędzanych gazem (tylko gazem) to zupełnie inna bajka.

Te oleje to są oleje do PB ale... z dodatkami (może dodanymi a może i nie... więc tylko marketing) pod kątem dołożenia do danego silnika instalacji LPG. W każdym razie.. gdzie nie poczytasz, to wszędzie masz opisane, że olej z uwagi na wyższą temperaturę, więcej powietrza i dłuższe spalanie oraz kwaśne produkty spalania, musi być odrobinę lepszy/inny od standardowego.

Dlatego daje się najczęściej zamiast 5/30 jakieś budżetowe 5/40 albo i semi-syntetyki 10/40.
Na pewno olej musi neutralizować więcej produktów kwaśnych.. więc TBN musi być wyższy

TEDEX RUNNER GAS SAE 10W- 40 -------------> TBN 8.5
PLATINUM CLASSIC GAS MINERAL 15W-40 ----> TBN 8.5
PLATINUM CLASSIC GAS SYNTHETIC 5W-40/SM ---> TBN 10.1
PLATINUM CLASSIC GAS SEMISYNTHETIC 10W-40 ---> 8.5

czyli niezależnie od koncernu...
5/40 - 10
10/40 - 8.5
15/40 - 8.5


choć...
Motul Specific CNG/LPG 5W40 ---------> 7.3

Najniżej co znalazłem to..
Tedex Gas 15W-40/SG -----> 6.5 i bardzo niski popiół siarczany na poziomie 0.74, gdzie Orlen ma ponad 1.0


Dodano po 1 minucie 45 sekundach:


Oleje do silników gazowych... wielkich siników, pracują w bardzo stabilnych warunkach.
Jak pamiętam indeksy lepkości są na poziomie 100 a lepkość kinematyczna w temperaturze 100 stopni C jest około 5-7 cSt (tak z pamięci podaje).

Dodano po 20 minutach 35 sekundach:
i taki fragment...

984118392227cc4c.jpg
 
Kto jest autorem tego tekstu ? Wyglada jakby nie mial duzego pojecia o srodkach smarnych...
 
teorię o niższym TBN w silnikach zasilanych LPG też czytałem. Czy słuszna jest to droga - nie wiem. Natomiast jest jedna ważna rzecz - u nas nie bada się bodajże zasiarczenia LPG podczas kontroli. Inna kwestia, że dużo się zmieniło na przestrzeni lat tak w olejach, jak i w instalacjach gazowych, jak i systemach filtracji gazu w samej instalacji. Lepsze komputery gazowe lepiej współpracują z komputerem silnika, co przekłada się na bardzo zbliżone temperatury spalania mieszanki, co też nie pozostaje bez wpływu. Producenci olejowi również widzą zapotrzebowanie na to, aby ich produkty sprostały wymaganiom stawianym przez silniki zasilane LPG. Dyskutować można i jest to potrzebne, ale na całe szczęście zasilanie LPG nie wymaga super specjalnej troski o olej. Różnice w stosowaniu niskopopiołowego oleju "dedykowanego" do LPG w konkurencji ze zwykłym Full Sapsem będą na tyle minimalne, że niezauważalne przy stosowaniu zwykłych 10 tysięcznych interwałów olejowych.
 
poziom1989 napisał:
Kto jest autorem tego tekstu ? Wyglada jakby nie mial duzego pojecia o srodkach smarnych...

Jakiś trafiony z portalu o instalacjach LPG...

Dodano po 2 minutach 18 sekundach:
Zielony34 napisał:
Lepsze komputery gazowe lepiej współpracują z komputerem silnika, co przekłada się na bardzo zbliżone temperatury spalania mieszanki (...)
komputerami nie oszukasz fizyki...
LPG ma wyższą temperaturę spalania, potrzebuje więcej powietrza do spalenia te samej ilości gazu względem paliwa i czas spalania jest dłuższy
 
Back
Top