• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki jest optymalny olej do silnika z instalacja gazowa

Hexx nie jest już użytkownikiem forum, więc testu raczej nie będzie ;)
 
A przepraszam, wyświetla mi się Anonymous i nie skojarzyłem, że to był Hexx a nie śledziłem wtedy tego tematu.
Teraz przejrzałem ten temat bo jest dobierany olej do Avensisa, który za chwile dostanie instalację i się zainteresowałem.

No szkoda, szkoda. :D
 
Czyli jakie wnioski? ktos moze polecic cos ciekwego z przeznaczeniem "LPG" do golasa MPI? w dobrej cenie? gdzie acea a5/b5 jest uzywane?
 
moze polecic cos ciekwego z przeznaczeniem "LPG" do golasa MPI? w dobrej cenie? gdzie acea a5/b5 jest uzywane?
załóż swój temat i opisz samochód.
 
Witam.
Przepraszam bardzo jakos sie zaczytalem.
Prosze o usuniece moich postow...
 
Cześć!
Czy takie oleje jak np. Motul Specific LPG, które są dedykowane do silników z gazem warto stosować, czy jest to raczej ściema? Jakie macie zdanie na ten temat?
 
Moje zdanie jest takie, że od około 98r mam styczność z LPG i nigdy nie był stosowany żaden specyficzny olej pod gaz. Czy coś się stało? Nie.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
" czy jest to raczej ściema? Jakie macie zdanie na ten temat"
Zawsze podchodzę do takich stwierdzeń sceptycznie. Jeśli olej do LPG ma parametry które przemawiają za tym że akurat różni się od takiego samego nie do LPG, np wysoką liczbą zasadową TBN czy innymi dodatkami mającymi "lepiej współpracować" z silnikiem zasilanym LPG to można by było się pokusić o takie stwierdzenie. Ja uważam, że to taki trochę pic na wodę marketingowy bełkot aby trafić do szerokiej rzeszy osób używających LPG. Ale zaznaczam że to tylko moje zdanie. Warto przy wyborze oleju troszkę poczytać aby wybrać dobrze i z głową.
Dam przykład podobny do tego gdzie olej jest pod LPG. Popatrzmy na bańkę oleju dowolnie wybranej marki ze napisem diesel i bez napisu diesel, nadal mamy ten sam olej ten sam skład i małym druczkiem napisane na każdej butelce jak byk że nadaje się do silników benzynowych oraz diesla na co też wskazują kolejne kody ACEA: np. A3 (olej do benzyniaka) / B3 (olej do diesla).
Jeździłem wiele lat na LPG stosując normalne oleje oraz racjonalne okresy wymian i wszystko było OK, nawet ze świetną kompresją poszedł wóz do następnego właściciela.
 
Last edited:
Olej żeby spełnić norme musi mieć szerego parametrów fizycznych z określonych zakresów. Nic nie szkodzi temu, żeby spełniał jednocześnie wymagania dla różnych rodzajów paliw, czy różnych norm. Był okres kiedy można było kupić oleje mające jednocześnie normy z zakresu A/B i C czyli mialo sie niskopopiołowy olej o właściwościach FullSAPS. Teraz to już niemożliwe, normy sie zmieniają, ale takie miszmasze to nic nowego.

LPG ma specyficzne właściwości zarówno pod kątem spalania mieszanki jak i powstających spalin. Jak najbardziej mozna zrobić olej pod to paliwo.

To, czy stosowanie takich olejów w samochodach osobowych ma jakiś większy sens to już zupełnie inna sprawa. Ale w końcu jesteśmy na forum gdzie ludzie potrafią dobierac olej po setnej części HTHS czy ułamku TBN :p
 
@Cosmo-pp Czy oleje pod LPG posiadają dodatkowe znormalizowane oznaczenie/symbol na etykiecie, czy poprostu jest to zawarte w opisie oleju ? Obecnie używam Shell'a, ale robiłem też przymiarkę pod Mobil1 FS 0W40 (instr. wymaga 5W30 lub 5W40 w A3 lub A5), jednak ze względu na wys. zaw. S raczej odpada ten olej pod LPG. Chyba, ze to nie znaczna ilość w tym przypadku. Podobnie jak lepkość - w 40 st. C względem 5W.
 
No w opisie mogą sobie napisać co chcą i nie skłamią jak napiszą, że się nadaje, bo pewnie tak jest pytanie skąd o tym wiedzą. Żadna norma producenta silnika osobowego czy ACEA API ILSAC nie wymaga badania w silniku zasilanym gazem. Stąd tylko i wyłącznie oleje opisana jako LPG będą optymalizowane pod kątem takiego zasilania, a zwykle oleje, trzeba traktować jako użytkowane w ciężkich warunkach, bo nikt nie sprawdzał jak w tym konkretnym silniku ten olej sie zachowa. Prosta konstrukcja, więc raczej nie będzie problemów, ale jeżeli chcesz optymalnego rozwiązania to Ci je podaje, już razem z przykładem olejów. Doświadczalnie zbadane jest to na silnikach aut ciężarowych i stacjonarnych, do których dostarczają też te firmy oleje i stąd wiedzą, jak ten olej poprawnie skonfigurować. To wszystko. Nie ma ich za dużo, bo popyt jest niewielki, głównie to obecnie autobusy, maszyny przemysłowe, silniki stacjonarne, ale skoro już producent zadał sobie trud i coś takiego zrobił dla aut osobowych, to dlaczego z tego nie korzystać.

Ani Shell ani Mobil w segmencie aut osobowych, nie mają tego typu oleju. To tak jak Ci napisałem Repsol i Motul obecnie w tych lepkościach. Jeszcze chyba Fuchs robił/robi. On do rolniczych maszyn i generatorów zasilanych gazem dostarczał oleje, stąd też mają doświadczenie. Nie wiem czy robią je nadal musiałbyś poszperać. Jest też Orlen. Ja korzystam z Motula i po 15-16k w uturbinym 2.0 nadal wylewam dobry olej. Mógłbym spokojnie robić dłuższy przebieg ale tego nie potrzebuję.
 
Różnice między olejem do LPG i normalnym w użytkowaniu w silnikach cywilnych są pomijalne. Owszem, silnik z olejem do LPG będzie czystszy, olej będzie się mniej zakwaszał, ale różnic w ochronie praktycznie nie będzie. Jeżeli już będą jakiekolwiek to do wykrycia po dystansach rzędów setek tysięcy kilometrów. Możesz lać, ale lepiej zrobisz silnikowi regulując porządnie instalację i dbając o jej serwis, niż stosując olej do LPG.

Żeby nie było, że to gołosłowne - KIA dopuszcza instalację LPG w niektórych swoich silnikach przy zachowaniu gwarancji fabrycznej, wymagania olejowe dla silników z LPG się nie zmieniały (więc gadanie że KIA nie robi testów na LPG pozostawię bez komentarza). Sporo firm dopuszcza instalację LPG albo wręcz sprzedaje silniki z LPG na pokładzie. Ba, Fiat robił (chyba nadal robi) fabryczne modyfikację zmieniające zasilanie silników z Pb na CNG i mimo to wymogi olejowe się nie zmieniają.

Oleje dedykowane do LPG mają sens w ciężkim sprzęcie, co już nie raz było podnoszone tutaj na forum oraz w silnikach projektowanych pod zasilanie LPG, a takich w samochodach cywilnych nie ma.
 
To jest nieprawda co piszesz. Po prostu w ciężkim sprzęcie były one badane jak na razie i tam powstały normy z tego powodu. To jest kolejny mit stworzony na tym forum. Plus wymagania np autobusów w zakresie eksploatacji są wymaganiami flotowymi, bo autobusy kręcą 100tki tysięcy kilometrów. Stąd np normy producentów Volvo Cummins itd. Dlaczwgo zaczęto badać różnice, bo obserwowano specyficzne objawy zużycia tych silników, pomimo stosowania dobrej jakości olejów. Stąd producenci narzucili swoje normy, które firmy olejowe musiały spełnić i podali normatyw dla testów. TO NIE ZNACZY ABSOLUTNIE ZE W PRZYPADKU SAMOCHODÓW OSOBOWYCH TE PROCESY NIE ZACHODZĄ. Bo zachodzą, gdyż zasada funkcjonowania silnika jest dokładnie taka sama. Rozkładają się one bardziej w czasie.

Jaki % samochodów nowych KIA sprzedaje w pakiecie z instalacją gazową? I jaki % w ogóle w świecie? To są mikroskopijne ilości. To samo tyczy się gwarancji na te samochody, jest ona zupełnie inna niż w przypadku maszyn i pojazdów komercyjnych. Dużo krótsza, więc można założyć, że zużycie nawet jak będzie wyższe (gorzej dopasowany olej), to nie będzie nadstandardowe i będzie mieściło się w przewidzianych widełkach. Nikt dlatego nie jest zainteresowany, dla mikroskopijnych ilości sprzedawanych tego typu samochodów, tworzeniem nowych norm jak na razie. To się jednak zmienia i zaczną się te normy w końcu pojawiać. Po prostu producenci olejów niektórzy wyszli im na przeciw.

I jeszcze jeden aspekt, po co wg Ciebie jest ten wątek? Żeby za przeproszeniem wprowadzać ludzi w błąd na temat tego który olej jest lepszy a który gorszy, czy żeby wybrali dla siebie optymalne rozwiązanie?? Bo czegoś nie rozumiem, skoro wiadomo jak olej degraduje w silnikach CNG LPG i innych gazowych, to dlaczego skoro ten olej droższy nie jest, nie wybrać rozwiązania, które zapewnia bardziej poprawną eksploatację?? No chyba o to większość ludzi tutaj się pyta, a nie czy olej ma w sobie PAO czy coś innego.. Stąd argumenty tego typu do mnie nie przemawiają i uważam je za mit, który powstał, bo trafiliście w sieci na artykuły dotyczące zastosowań komercyjnych. Tak się składa że mnie ta problematyka interesuje bardzo i akurat firmy, które posiadają tego typu rozwiązania, przeniosły doświadczenia z flot pojazdów komercyjnych, które są bardzo dobrym poligonem doświadczalnym.
 
Ok, czyli Shell może zostać. Napisałeś o pozytywnym wpływie na silnik oleju pod LPG - możesz rozwinąć temat, jak wpływają, na co i ewentualnie przykładowy olej ? A przy okazji: której generacji polecacie instalacje LPG, IV, V inna ?

Paliwo gazowe ma inny skład, trochę inaczej się spala i powstają inne związki w wyniku tego spalania. Inna jest obecność wody etc. Możesz poczytać obszerną dyskusję w tym temacie w linku powyżej. Zauważ też, że żaden olej polecony przez @Cosmo-pp nie spełnia wymaganych norm: albo to oleje z normami C (najczęściej C3) albo w ogóle nie spełniają norm ACEA. Na dodatek Orlen to olej mający w składzie bardzo dużo grupy I, co stanowi ogromny krok w tył względem Shella.

Wg mnie nie znajdziesz oleju równie dobrego co Shell z odpowiednimi normami i dedykowanego do LPG.
 
Zauważ też, że żaden olej polecony przez @Cosmo-pp nie spełnia wymaganych norm: albo to oleje z normami C (najczęściej C3) albo w ogóle nie spełniają norm ACEA
A to niby skąd taka informacja, że nie spełniają. Zarówno Motul to C3 posiada ACEA jak i Repsol. Orlen ma API SL. Źródła:





A proszę w takim wypadku o badania porównawcze Shell i Orlen skoro Shell ma być lepszy. Baza nie ma znaczenia. Było to udowodnione w prostym, żeby rzec prostackim teście, który usunąłeś w innym wątku. To są Tylko mity, że od bazy wszystko zależy. Olej to mieszanina i w tym wypadku zależy od tego jak odpowiednio jest dopasowany. Ja swoją wiedzę opieram na publikacjach naukowych i danych producentów oleju, a Ty na czym?

Skąd informacje o tym, że Orlen zawiera gr1? SDS coś innego mowi chyba?
 

Attachments

  • Screenshot_2020-10-29-11-35-21-606_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_2020-10-29-11-35-21-606_com.google.android.apps.docs.jpg
    879,5 KB · Odwiedzin: 216
Last edited:
A to niby skąd taka informacja, że nie spełniają. Zarówno Motul to C3 posiada ACEA jak i Repsol. Orlen ma API SL.
Kijanka której dotyczył ten tekst wymaga olejów z normami A3 lub A5. A nie C3.
 
C3 jest wstecznie kompatybilne z A3...

Po drugie te wymogi są napisane pod benzynę bezołowiową, a nie LPG.

W czym więc problem? A co z resztą rzeczy, odnośnie bazy Orlenu i braku norm? Pomyliłeś się czy jak?
 

Attachments

  • Screenshot_2020-10-29-12-47-42-333_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2020-10-29-12-47-42-333_com.android.chrome.jpg
    511,9 KB · Odwiedzin: 189
  • ACEA_European_oil_sequences_2016 (1).pdf
    756,9 KB · Odwiedzin: 168
Last edited:
@Konjio tam nic szczególnego nie wyjdzie, typowy olej pod ACEA C3. Nie ma żadnych przepisów pod LPG itp. to czysty marketing według mnie.

W przemyśle tak, np. Chevron ma w programie.

A tutaj przykład takiego oleju.
 
Back
Top