• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki jest optymalny olej do silnika z instalacja gazowa

Ok ale według Ciebie, może warto sprawdzić i się przekonać?
 
A co może wyjść więcej na tej analizie? W szczególności na ICP. Niskopopiołowa formulacja.
 
Orlen 5W-40 Gas ma tylko API SL: https://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/Produkty/Strony/PLATINUM_CLASSIC_GAS_SYNTHETIC_5W-40.aspx, więc co do norm się nie pomyliłem. Co do baz to drugi element w MSDS to najprawdopodobniej(!) grupa I albo II. Po numerze w MSDS nie da się w 100% rozpoznać substancji. To tylko odnośnik do tego rejestracji substancji jako niebezpiecznej i wymagającej pokazania - więc możliwe, że się mylę.

Analizę to raczej do propozycji, chętnych będzie pewnie trochę więc jeżeli ktoś zgłosi takiego Motula to się analizę wcześniej czy później zrobi.

P.S. - dla miłośników MSDS: PAO może być opisane identycznie jak grupa I albo II: paraffinic hydrocarbon. Numer CAS będzie inny ze względu na proces. Wiara w MSDS może czasami wyprowadzić na manowce.
 
Last edited:
Jeśli zakładamy, że olej specjalnie pod LPG został skonstruowany i specjalnie w tym kierunku przebadany, to tak samo skonstruowane i przebadane zostały oleje, które nie są "pod LPG", ale mają wyraźnie umieszczoną przez producenta stosowną informację na opakowaniach.

Jeśli ktos ma taką potrzebę, niech stosuje. Czy ma to sens? Nie specjalnie. Więcej w tym marketingu, niż realnej korzyści z zastosowania takiego oleju.

Spoglądając na takie oleje, można stwierdzić to, co przedmówcy napisali - głównie są to oleje C3.

Dobra, jeszcze może byłbym skłonny zrozumieć oleje pod LPG w silnikach zasilanych gaźnikiem, gdzie pierwsza generacja instalacji gazowych nie grzeszyła precyzyjnością wystrojenia i wzrosty temperatury spalania były bardzo częstym zjawiskiem. Olej w takim wypadku musiałby zostać skonstruowany pod sporą odporność termiczną. Natomiast nie w czasach obecnych generacji instalacji gazowych.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
L
@Konjio tam nic szczególnego nie wyjdzie, typowy olej pod ACEA C3. Nie ma żadnych przepisów pod LPG itp. to czysty marketing według mnie.

W przemyśle tak, np. Chevron ma w programie.

A tutaj przykład takiego oleju.
No jak nie ma jak są dla ciężarówek, autobusów, silników stacjonarnych. Już były te normy tutaj przywoływane. To chyba takie same silniki na tej samej zasadzie działające co i w samochodzie osobowym, czy jakieś inne?? Jakby głuchy jesteś na naukowe publikacje również w tym kontekście, które tutaj przytoczyłem i sprowadzasz to do słowa marketing. To jeżeli to marketing to mało udany, bo sprzedaż tych środków w stosunku do innych u większości producentów jest marginalna. Natomiast jak zarzucasz Repsolowi Motulowi czy Fuchsowi klamstwo, bo tak należy czytać to co napisałeś, to przedstaw na to dowody, bo tak to niestety wg wiedzy ogólnej dotyczącej tego zagadnienia, to Ty mówisz nieprawdę. To że nie ma norm producentów silników i ani ACEA ani API nie bada olejów pod kątem alternatywnego zasilania w postaci gazu, to nie znaczy, że takie auta nie istnieją, że producenci olejów nie tworzą formulacji pod tego typu zasilanie i że nie mają na tym polu doświadczenia. Otóż mają i to technologia, która jest już bardzo długo w użyciu w przypadku pojazdów komercyjnych. Nic w tym dziwnego, że firmy wykorzystując wiedzę i doświadczenie, stworzyły olej specjalnie do LPG/CNG, znając prawidłowe proporcje dodatków i baz, które się nadają do tego typu formulacji i które lepiej sobie radzą z problemami spalania gazu, niż ich odpowiedniki. Płaską ziemię tworzysz, ignorujesz publikacje naukowe na ten temat, nie przedstawiając żadnych dowodów, że to co piszą w gazetach/książkach i periodykach traktującym o tym zagadnieniu jest nieprawdziwe.
 
@Cosmo-pp jak będzie zrzutka na analizę to dorzuć parę groszy i zobaczymy czym różni się taki motul LPG 5w40 od X-clean 5w40.
 
Orlen 5W-40 Gas ma tylko API SL: https://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/Produkty/Strony/PLATINUM_CLASSIC_GAS_SYNTHETIC_5W-40.aspx, więc co do norm się nie pomyliłem. Co do baz to drugi element w MSDS to najprawdopodobniej(!) grupa I albo II. Po numerze w MSDS nie da się w 100% rozpoznać substancji. To tylko odnośnik do tego rejestracji substancji jako niebezpiecznej i wymagającej pokazania - więc możliwe, że się mylę.

Analizę to raczej do propozycji, chętnych będzie pewnie trochę więc jeżeli ktoś zgłosi takiego Motula to się analizę wcześniej czy później zrobi.

P.S. - dla miłośników MSDS: PAO może być opisane identycznie jak grupa I albo II: paraffinic hydrocarbon. Numer CAS będzie inny ze względu na proces. Wiara w MSDS może czasami wyprowadzić na manowce.
No ale skoro nie bada ACEA wpływu zasilania gazem na silnik, to nie wystarczy API? Zwłaszcza w przypadku koreańskiego auta? Ponadto przeczytaj co napisałeś, że nie spełniają norm, a wszystkie spełniają.

Co do baz się pomyliłeś. Na ten przykład pokazuję msds 10W40 Orlenu do LPG gdzie jest przedstawiona grupa 1 jako domieszka. 5W40 to standard gr2 + gr3 jak większość tego typu czyli olejów, które tutaj polecacie. Absolutnie nie ma tam oleju mineralnego rafinowanego. Faktem jest, że msds nigdy nie daje odpowiedzi, bo może być tam jeszcze inny olej bazowy, np pao, mało szkodliwe, ale to nie znaczy, że oleju mineralnego by tam nie było, który jest szkodliwy.

Nie będzie inaczej opisane, tylko nie będzie wyszczególnione, bo nie będzie miało stężenia szkodliwego. Opisane jest to zazwyczaj jako inne oleje bazowe - mieszanina. Ewentualnie będzie szkodliwe, ale firma będzie pisać tak jak Orlen inne oleje bazowe i jeżeli w przewadze będzie gr2 albo parafiny, to taki olej zostanie wyszczególniony. Nikt nie chce zdradzać proporcji jeżeli nie musi. Zależy to również od przepisów bezpieczeństwa w danym kraju, ale substancji nie można inaczej opisać, jeżeli już się ją opisuje.
Post automatically merged:

@Cosmo-pp jak będzie zrzutka na analizę to dorzuć parę groszy i zobaczymy czym różni się taki motul LPG 5w40 od X-clean 5w40.
Ale ja to wiem i to z 1 ręki i ze swojej analizy ;) nie potrzebuje tego badać. Jak będziecie chcieli to wam mogę dać próbkę zużytego chociaż niecały 1k km mam dopiero na nim.
 

Attachments

  • Screenshot_2020-10-29-14-31-24-735_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_2020-10-29-14-31-24-735_com.google.android.apps.docs.jpg
    956,2 KB · Odwiedzin: 232
Grupa pierwsza też może być obrabiana wodorem, to nie tylko oleje rafinowane bez dalszej obróbki? Skąd ten pomysł? Sądząc z opisu substancji (kolor, zawartość węglowodorów nasyconych) to może być Grupa I albo II. Jak mówię - mogę się mylić, nie uważam się za nieomylnego.
 
@Cosmo-pp a Twoje teorie coraz bardziej mnie zaskakują. Odnośnie MSDS to się mylisz, na forum była o tym mowa już.
 
Bo już mi się nie chce cytować: @Zielony34

1. Skąd taki osąd, że to marketing - dowody na to.

2. To że jest przeznaczony i tak jest napisane w karcie produktu (gdzie jest też często napisane że jest również do biopaliwa) to oznacza, że zastosowanie tego oleju, nie przyniesie nieprzewidzianych konsekwencji dla użytkownika w przypadku stosowania alternatywnego paliwa, a nie że jest to produkt zoptymalizowany pod użycie LPG. Nikt nie twierdzi, że nie można albo nie powinno się stosować olejów dobrej jakości z LPG. Są one po prostu mniej dopasowane w tym względzie. Natomiast jeżeli masz auto na gwarancji, to musisz taki olej stosować jak przewiduje książka gwarancyjna. Potem, to już Ty odpowiadasz za ten dobór.

3. I gdyby jeszcze było przeczytane to co wcześniej zamieściłem, to może jak mi ktoś nie wierzy, to w końcu zrozumiałby dlaczego to jest kluczowy parametr i dlaczego te oleje są właśnie C3 A oprócz tego są oparta o parafiny i/lub PAO, lub mieszaninę obu powyższych, oraz których dodatków jest mniej, a których więcej, w stosunku np oleju z przeznaczeniem do Diesla, bo takie też są, albo olejów standardowych..

4. W silnikach zasilanych gaźnikiem, to o ile instalacja była dobrze ustawiona, to mieszanka zawsze była za bogata, bo w przeciwnym wypadku szybko padały zawory/głowica. Co prowoduje, że było dokładnie niż jak piszesz. Do tego silniki zasilane gaźnikiem miały dużo mniejszą moc kw z 1l pojemności, dużo mniejszą dokładność spalania mieszanki. Stąd co najwyżej dopalała się mieszanka w rurze wydechowej, jak jej za dużo tłok wypchnął. Oksydacja w układach LPG jest dwukierunkowa - sposób rozchodzenia płomienia - oksydacja temperaturowa, po prostu inaczej się mieszanka spala, dłużej oddziałuje na olej oraz chemiczna nitryfikacja. Która może prowadzić do korozji, w tym korozji trzonków zaworów. Inne kwestie w opracowaniach, które przedstawiłem. M. in popiół z siarki czyli tlenki siarki, które tworzą nagar na pierścieniu i mogą prowadzić do przyspieszonego zużycia pierścieni. To są wszystkie zjawiska, które są zbadane i poprzez zmianę formulacji można łatwo im przeciwdzialać. To samo tyczy się diesla, w którym wiadomo - sadza przedostająca się do oleju jest problemem i odpowiednie jej zawieszenie, aby nie generowała depozytów. Stąd oleje dedykowane, zwłaszcza jak nie ma norm, są lepszym rozwiązaniem po prostu. I mitem jest, że to marketing. Zresztą można znaleźć wypowiedź dyrektora technicznego Total na ten temat. Który zaleca stosowanie ich olejów do LPG, ale w sposób tak, jakby było auto użytkowne w ciężkich warunkach. Co to znaczy - że olej nie jest optymalizowany pod ten rodzaj paliwa. Olej do LPG jest i można z powodzeniem dłużej w silniku tej olej stosować, zgodnie z tym, co zaleca producent, jeżeli chodzi o wymiany dla naszego silnika. W przypadku pozostałych, co bym w swoim życiu nie rozmawiał z kimś, to zawsze było daje sobie radę, ale należy go częściej zmieniać.

Tyle.
 
Panowie. Rzućcie okiem na ten wątek:

Motul Specific CNG/LPG 5W40​

Szykuje się rozwiązanie odwiecznego problemu : marketing czy jednak nie.

 
Żadne rozwiązanie się nie szykuje...
Analiza pokaże dokładnie to, co dla oleju każdego innego oleju 5w40 C3.
 
Wg mnie też nie będzie szału, formulacje będą identyczne. Można zrobić FTIR ale nie sądzę, żeby było gigantyczne różnice.

Chociaż możemy się zdziwić :)
 
Grupa pierwsza też może być obrabiana wodorem, to nie tylko oleje rafinowane bez dalszej obróbki? Skąd ten pomysł? Sądząc z opisu substancji (kolor, zawartość węglowodorów nasyconych) to może być Grupa I albo II. Jak mówię - mogę się mylić, nie uważam się za nieomylnego.
No o to mi właśnie chodziło, że jednak możesz się mylić, a wyskoczyłeś z tą API 1 tylko po to, żeby mi zaszkodzić i udowodnić, że polecam złe oleje. Jakbym był złośliwy, to bym Cię dalej grillował i bym Ci udowodnił, że nie - "możesz się mylić", ale że się mylisz i że jest to grupa II bo nikt nie miesza, kto ma trochę oleju w głowie, na obrobionej 1 oleju 5W40, chyba że ma jej w nadmiarze, ale to już temat na inną dyskusję, bo i tak tego nie zrozumiecie. Ogólnie parafiny obrobione to nie grupa pierwsza i na tym te dywagacje można zakończyć. Orlen swoje bazy mineralne opisuje tak jak w oleju 10W40 i sam je robi.

Mam nadzieję, że będziesz jednak wnikliwej analizował co piszesz pod moimi postami w przyszłości.
Post automatically merged:

@Cosmo-pp a Twoje teorie coraz bardziej mnie zaskakują. Odnośnie MSDS to się mylisz, na forum była o tym mowa już.
Ale to nie są teorie tylko nauka. Teorie to tutaj są i to wiele błędnych. Że np oleje C3 szkodzą silnikowi. Ciekawy jestem jak..
Post automatically merged:

Wg mnie też nie będzie szału, formulacje będą identyczne. Można zrobić FTIR ale nie sądzę, żeby było gigantyczne różnice.

Chociaż możemy się zdziwić :)
Ale jak mogą być, skoro nadal jest to olej silnikowy. O to chodzi że ma utrzymać jakość i poprawić ją w przypadku zastowajia LPG. Dlatego Specific CNG LPG jest delikatnie droższy od innych 5W40 Motula
 
Skąd taki osąd, że to marketing - dowody na to
Wystarczy popatrzeć po analizach zwykłego oleju, a takiego pod LPG. Na rosyjskim forum były chyba swego czasu jakieś analizy dostępne.

To że jest przeznaczony i tak jest napisane w karcie produktu (gdzie jest też często napisane że jest również do biopaliwa) to oznacza, że zastosowanie tego oleju, nie przyniesie nieprzewidzianych konsekwencji dla użytkownika w przypadku stosowania alternatywnego paliwa, a nie że jest to produkt zoptymalizowany pod użycie LPG. Nikt nie twierdzi, że nie można albo nie powinno się stosować olejów dobrej jakości z LPG.

i na tym można cały temat zakończyć. Ja również nie pisałem nikomu, że nie wolno mu zastosować. Prawdą jednak jest, że żadnych znaczących korzyści się nie osiągnie.

Natomiast jeżeli masz auto na gwarancji, to musisz taki olej stosować jak przewiduje książka gwarancyjna. Potem, to już Ty odpowiadasz za ten dobór.

Jeśli manual nie przewiduje takiego oleju w samochodzie z fabryczną instalacją gazową, to jest to jasny sygnał, że stosowanie tak "zoptymalizowanego" oleju jest rzeczą pomijalną.

W silnikach zasilanych gaźnikiem, to o ile instalacja była dobrze ustawiona, to mieszanka zawsze była za bogata, bo w przeciwnym wypadku szybko padały zawory/głowica. Co prowoduje, że było dokładnie niż jak piszesz. Do tego silniki zasilane gaźnikiem miały dużo mniejszą moc kw z 1l pojemności, dużo mniejszą dokładność spalania mieszanki. Stąd co najwyżej dopalała się mieszanka w rurze wydechowej, jak jej za dużo tłok wypchnął.

W praktyce było tak, że ustawiało się analizatorem spalin na bogato, bo i tak z biegiem czasu instalacja się rozstrajała. Przerabiane. Chyba, że trafiło się na druciarza, to było, jak piszesz, czyli padały zawory i głowica. Pierwsza padała UPG.

Zresztą można znaleźć wypowiedź dyrektora technicznego Total na ten temat. Który zaleca stosowanie ich olejów do LPG

Super. To akurat potwierdza teorię o marketingu.

Dlatego Specific CNG LPG jest delikatnie droższy od innych 5W40 Motula

i jest to kolejny argument przeciw, bo nie ma tak na prawdę realnych, zauważalnych korzyści.

Że np oleje C3 szkodzą silnikowi. Ciekawy jestem jak..

Jak już ktoś Ci kiedyś napisał - nie ma możliwości weryfikowania każdej osoby, która się rejestruje. No niestety, czasem przyjdzie ktoś, kto wypisuje głupoty takie jak ta, lub jakieś teorie o "litrówkach" na stacjach benzynowych... ;)
 
@Cosmo-pp jestem za krótki na dyskusję z Tobą ale jest temat analizy. Choćby z ciekawości się dorzuć i pokaż że poza biciem piany chcesz coś dać.
 
Pod katem stosowania oleju do LPG/CNG itp. opierajac sie o zalecenia MB 226.9, nie wyrozniajaca sie norma, z reguly wystarczy ACEA Oil Sequences, lecz:
Sulfated Ash <= 1
HTHS >= 3,5

Silniki zasilane LPG sa z reguly bardziej wymagajace, brakuje efektu chlodzenia/smarowania, ktore sa typowymi zjawiskami w silnikach benzynowych, z tego wlasnie powodu dochodzi czasami do wypalania gniazd zawororych itd. oczywiscie tez brakuje odpowiednich dodatkow, ktore sa obecne w paliwie. Wiec te wysokie temp. stawiaja przed srodkiem smarnym wysoka poprzeczke, chodzi to, aby olej spalal sie relatywnie czysto, dlatego ogolne zalecenie odnosnie popiolu siarczanowego czyli ryzyko gromaczenia sie depozytow na denkach tlokow czy zaworach, to przypomina w pewnym stopniu LSPI, gdyz moze dojsc do niekotrolowanych zaplonow. Ale jak juz wiemy olej olejowi jest nierowny. Wiec w silnikach zasilanych LPG itp. warto rowniez tutaj stosowac pelno syntetyczne oleje PAO, gdyz te wyrozniaja sie znakomita odpornoscia termiczna oraz przeciwutleniajaca, ogolnie taki, ktory pozostawia czyste miejsce pracy tzn. lepiej kontroluja depozyty.
 
Jeszcze nawiazujac do tego linku.

@Cosmo-pp mozesz mi wyjasnic w ktorym samochodzie osobowym panuja takie warunki pracy?
"These stationary gas engines are available in various configurations and sizes. The characteristics include:

two- or four-stroke designs

less than 100 HP to a maximum of 16,000 HP (800 to 1,500 HP are most common)

one to 20 power cylinders

oil sump capacities of 14 to 6,000 liters (300 to 800 liters (80 to 200 U.S. gallons) are most common)

engine speeds ranging from 300 RPM low-speed units to 2,000 RPM high-speed units. Most operate at 800 to 1,200 RPM"


Przeciez to stacjonarne silniki gazowe, jak juz pisalem, nie ma zadnych przepisow typowo pod LPG! Dlatego odpowiednim zamiennikiem moze byc ewentualnie ACEA C3.

Istotnie w kontekscie srodkow smarnych do silnikow benzynowych oraz wysokopreznych:

"Natural gas engine oils (NGEO) used in these engines have special formulations that differ from diesel and gasoline engine oil formulations. This is because natural gas engines perform the following:

  • burn cleaner, with no soot contamination of the crankcase engine oil. This requires less detergency/dispersancy and allows these lubricants to be formulated with lower ash levels.
  • burn gaseous fuel. Therefore, there is no fuel dilution and preventing viscosity increase of the oil is more critical.
  • burn hotter (165°C to 235°C/300°F to 400°F higher exhaust temperature) than diesel. Therefore, oxidation and nitration of the oil are increased as is valve wear.
  • operate at constant speed. Therefore, the engine is more prone to retaining deposits and plug fouling."
Zupelnie inne warunki pracy! Wiec nie pisz, ze jak cos posiada uklad korbowo-tlokowy, to mozna to przelozyc do praktycznie wszystkich jednostek napedowych.

Tutaj przyklad oleju na bazie PAG od Chevrona Kliknij Lub ten Meguin bazujacy na PAO, lecz to sa typowe oleje przemyslowe!

Kolejna ciekawostka:
1604052267573.png

Silnik CNG vs poziom popiolu. Ma byc specyficzny dla danego silnika opierajac sie o wymagania producenta dla ochrony zaworow i gniazd. To są jednak wymogi dla silników stacjonarnych jak i pakiety dodatkow dla silników stacjonarnych. Te pakiety nie sa stosowane w olejach do aut osobowych i nawet jesli przy ich dawkowaniu wyjdzie SA ca. 7 % i TBN ca. 7.5 mg KOH/g, to nie oznacza, ze to olej C3 i ze cokolwiek poza może API CF i aprobatami konkretnych producentow gazowych silnikow stacjonarnych bedzie miał na etykiecie. Po prostu jak juz wspomnialem, to jest odpowiedni zamiennik.
 
Pod katem stosowania oleju do LPG/CNG itp. opierajac sie o zalecenia MB 226.9, nie wyrozniajaca sie norma, z reguly wystarczy ACEA Oil Sequences, lecz:
Sulfated Ash <= 1
HTHS >= 3,5
Przy tych parametrach i dodatkowo pełnosyntetyczne PAO to raczej ciężko o taki olej, a przynajmniej nie przychodzi mi żaden do głowy.
 
Back
Top