• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki olej do skrzyni Ford Mondeo MK3 MMT6

FioleK

Użytkownik
Samochód
Mondeo MK4 1.6 TDCI + MK3 2.0 TDDI
Cześć,

zastanawiam się czym dobrym mógłbym zalać skrzynie. Ostatnio była zalana Castrolem Syntrans 75W90 (Specyfikacja WSD-M2C200-C). Czy jak skrzynie zaleje np. Castrolem Syntrans FE 75W (WSS-M2C200-D2) to zrobię jej kuku? MMT6 była i w MK3 i MK4, ale granicą stosowania jest 2007 rok... Może polecacie coś innego?

Dziękuję za odpowiedzi.

Jeszcze znalazłem coś takiego: https://allegro.pl/oferta/olej-przekladniowy-fuchs-titan-sintofluid-75w80-2l-8103818728

Co da zastosowanie 75W80 zamiast 75W90 (to 75W80 spełnia WSD-M2C200-C). Samochód generalnie nie przekracza 110km/h.
 
Last edited:
@FioleK Podeślij mi VIN na PW to powiem Ci, co tam producent przewidział :).

Ogólnie Ford przeszedł z oleju 75W90, na 75W FE z dwóch powodów. Pierwszy to...emisje, wiadomo. Drugi, to próba wyeliminowania, może nie tyle usterki, co przypadłości skrzyń firmy Getrag, polegającej na lipnie pracujących przełożeniach R-1-2. Generalnie wg. znajomego z ASO, do MK4, bez względu na rocznik, do MMT6 wlali by Ci 75W FE.
Według opinii użytkowników, też po przejściu z 75W90, na 75W FE większość wypowiadała się pozytywnie o takim zabiegu.

Do tej skrzyni. Albo OEM Ford-a, albo Castrol Syntrans 75W FE (to w zasadzie to samo co OEM), ewentualnie Ravenol MTF-3 75W. Mam tą skrzynię, kombinowałem z olejami, Syntrans 74W FE moim zdaniem robi najlepszą robotę.
 
Czyli jeśli dobrze rozumiem to polecasz Fuchs FE 75W? Problem w tym, że ja chce to wlać do MK3, mogę coś popsuć? Moim cele jest faktycznie poprawa pracy skrzyni i ewentualnie obniżenie spalania...
 
Generalnie, Ford i Getrag współpracują sobie już wiele lat i współpracowali i radzili, jak w skrzyniach MMT6, pozbyć się problemów z wbijaniem R i 1, oraz przechodzeniem pomiędzy biegami 1-2 w tychże skrzyniach, co bywało dokuczliwe, szczególnie na zimnym oleju. Tak radzili i radzili, aż od M2C200B, czyli 75W90, przez M2C200C opartych na PAO, w końcu uradzili normę M2C200D2 z olejami opartymi na PAO z modyfikatorami tarcia i dodatkami EP, czyli 75W FE.
W samej konstrukcji skrzyni zmian raczej nie uświadczysz, a sami użytkownicy, którzy przeszli na oleje 75W FE, są z tej decyzji i związanej z tym poprawą pracy skrzyni, zadowoleni.
Polecam Castrola, bo jako partner technologiczny Forda, niezaprzeczalnie pracował nad powyższym problemem i nie da się po prostu ukryć, że te skrzynie najlepiej pracują na ich olejach, pomijając już sam fakt, że przekładniówki Castrol ma chyba jedne z najlepszych. Z resztą, silniki montowane w Fordach, też na Magnatecu A5 pracują wybitnie dobrze.

Także, ja polecam Castrola Syntrans FE 75W z normą M2C200D2. Ewentualnie jeżeli nie, to trzymając się normy M2C200C polecę: Castrol Transmax Manual 75W90, lub posiadający aprobatę Getraga: Shell Spirax S5 ATE 75W-90 i chcąc spróbować uzyskać jakąś poprawę w pracy skrzyni, próbować ratować się jakimiś dodatkami do oleju.
 
Last edited:
U mnie tej zimy nieco więcej jeździłem po Krakowie i faktycznie, często doświadczałem przy ruszeniu "jedyneczka, zgrzyt, dwójeczka". Mocno mnie to irytowało, bo po rozgrzaniu skrzynia pracuje bardzo fajnie.

Sporo osób poleca Ravenola MTF-3 - jak u Ciebie się sprawdził?

Waham się między Ravenolem a OEM - ale teraz czytam jeszcze, że polecasz Castrola.

Pytanie jak z wymianą - wlewałeś olej przez przelew? Aż zacznie wyciekać? Jest kilka szkół i sporo mechaników zaleca wlanie tyle, ile podał producent 1,8L i nawet jeżeli jeszcze nie przelewa się przez korek inspekcyjny to tak zostawić - czy nie lepiej dolać, aż do "przelewu"?

Samochód ma przejechane według stanu licznikowego 180k km - pytanie, czy wymiana oleju przy tym przebiegu cokolwiek da tej skrzyni, czy jedynie świadomość, że jest świeży - bo i takie opinie czytałem. Sporo osób na fabrycznym oleju kręci niewiarygodne liczby kilometrów bez wymiany, argumentując, że ta skrzynia po prostu tak ma i zmiana oleju niewiele daje - nie nadaje się do użytkowania bez rozgrzania i koniec.
 
@LukaszWojtun jak najbardziej wymiana oleju ma sens, Ford wymiany nie zaleca, Getrag wręcz przeciwnie, i to nawet jakoś często, nie wiem, czy nawet nie co 80.000km.

Co do oleju, w porównaniu z Castrolem Syntrans FE 75W - to jest ten sam olej, co w butelkach OEM, ten MTF-3 wcale jakiegoś szału nie robi, miałem, pojeździłem, wróciłem do Castrola, bo jednak na zimno ta skrzynia lepiej na nim pracuje, ale mimo wszystko, nadal 1-2-R pracują dosyć opornie, taki urok tej skrzyni, ale fakt, że Castrol najlepiej ten urok balsamuje :)
 
Dzięki za info, ale z tego co widzę to też masz MK4 i teraz się zastanawiam czy mogę FE 75W wlać do MK3... Niby tam sama skrzynia, ale wszędzie każą 75W90... Liczyłem, że ktoś z MK3 się odezwie i powie - wlałem, skrzynia nadal żyje...
 
Ja mam co prawda Focusa a nie Mondeo, ale też mam MT6 zalaną olejem Ravenol MTF-3 + AR9100 i względem tego co było zalane w fabryce jest znaczna poprawa na plus. Skrzynia przestała haczyć nawet na zimnym oleju. Wymieniałem olej przy przebiegu coś ok. 60 tys. km.
 
w instrukcji mam tak:

Olej przekładniowy - 75W FE7U7J-M2C200-BA/CA, specyfikacja WSS-M2C200-D2
 
Zapomniałem napisać. Ojciec zalał skrzynie (Mondeo mk3, bieg czyli MT6 przed 2007) FE 75W - biegi wreszcie wchodzą lekko i skrzynia ciszej pracuje (właściwie bezgłośnie) (ja tam nigdy tej skrzyni nie słyszałem, ale ojciec twierdzi, że samochód pracuje ciszej). Stary olej 75W90 (również Castrol) po ~5l latach i jakiś 120.000km wyglądał ponoć słabo - ciemny (wręcz czarny) i gęsty w stosunku do tego FE75W.
 
Ach, że wcześniej nie trafiłem na ten wątek. @Triumphator kojarzysz kiedy wprowadzono tę ostatnią normę z 75WFE? Mamy tę skrzynie prawdopodobnie w Transit Connect 1.6TDCi z 2014 i jestem ciekawy co w tej chwili może się tam znajdować a kupić już kupiłem. Ravenola VSG 75W90 z M2C200C.
 
Last edited:
Jak skrzynia zacznie pracować "ciężej" i biegi zaczną wchodzić gorzej to miałeś 75W FE... Wymień olej w sklepie w którym kupiłeś - jest szansa, że pójdą Ci na rękę i dopłacisz różnicę w cenie. Generalnie gdzieś się doszukałem, że Getrag wymaga wymiany oleju co 100.000km lub 5 lat. Ford o tym nie pisze, tak samo jak Renault proponowało wymianę oleju co 30.000km, a producent turbiny (Garrett) pisał max 15.000km, zalecane 10.000km.
 
@FioleK No raczej nie wymienią, stoi ten olej u mnie już z pół roku. Najwyżej będzie miała dodatkowe płukanie...
 
kojarzysz kiedy wprowadzono tę ostatnią normę z 75WFE?
WSS-M2C200-D2 do części modeli, zaczęli stosować od bodajże 2008 roku, od marca 2010 zastąpił wszystkie dotychczasowe normy.
 
Ja też zalałem manuala w Focus takim mixem: Ravenol MTF-3 + AR9100 = 2200ml , polecam.
 
@FioleK Podeślij mi VIN na PW to powiem Ci, co tam producent przewidział :).

Ogólnie Ford przeszedł z oleju 75W90, na 75W FE z dwóch powodów. Pierwszy to...emisje, wiadomo. Drugi, to próba wyeliminowania, może nie tyle usterki, co przypadłości skrzyń firmy Getrag, polegającej na lipnie pracujących przełożeniach R-1-2. Generalnie wg. znajomego z ASO, do MK4, bez względu na rocznik, do MMT6 wlali by Ci 75W FE.
Według opinii użytkowników, też po przejściu z 75W90, na 75W FE większość wypowiadała się pozytywnie o takim zabiegu.

Do tej skrzyni. Albo OEM Ford-a, albo Castrol Syntrans 75W FE (to w zasadzie to samo co OEM), ewentualnie Ravenol MTF-3 75W. Mam tą skrzynię, kombinowałem z olejami, Syntrans 74W FE moim zdaniem robi najlepszą robotę.
A to ciekawe bo dobieraczka oleju na stronie Castrola zaleca CASTROL TRANSMAX Manual Multivehicle 75W-90 a nie FE, a w karcie produktu stoi Meets Ford WSD-M2C200-C (dla skrzyń MMT6)


Ale muszę przyznać, że Castrol miesza, bo dla skrzyń MMT6 dobiera również FE 75 (zależy jaki samochód się wybierze), zaś w karcie produktu widnieje taki opis:

"Castrol Transmax Manual FE 75W z technologią Smooth Drive TechnologyTM jest w pełni syntetycznym olejem przekładniowym do konwencjonalnych manualnych skrzyń biegów oraz z mokrym sprzęgłem, gdzie wymagane jest poziom jakości API GL-4. Zastosowana technologia pozwala na wydłużenie żywotności przekładni. Został zaakceptowany do wszystkich aplikacji wymagających normy Ford WSS-M2C200-D2 np. Ford Focus, C-Max, Mondeo, SMax, Galaxy, Transit, Volvo C30, S40, V50, S60, V70, XC60, XC70. Jest także zaaprobowany przez MB do samochodów marki Smart wyposażonych w skrzynię biegów Getrag DC BR 453."
 
Last edited:
Ale muszę przyznać, że Castrol miesza, bo dla skrzyń MMT6 dobiera również FE 75 (zależy jaki samochód się wybierze)
Po prostu, w trakcie produkcji jednego modelu Ford zmienił wytyczne dotyczące olejów. I tak w przypadku Mondeo do bodajże pierwszego kwartału 11 roku stosowali 75W90, później do wszystkich modeli zaczęli stosować 75W FE, który warsztaty leją też do skrzyń, które wcześniej pracowały na 75W90, bo zwyczajnie na 75W FE pracują wyraźnie lepiej.
 
No i jestem po zmianie i pierwszym 1000km.

Jednak chodzi gorzej i nie jest to sugestia przez Was ;) Ciężej biegi wchodzą i wychodzą.
Zmienię za jakiś czas na ten nowszy...
 
Back
Top