• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kia Ceed 1.4 G4LC 100KM 2016

Pawe13034

Użytkownik
Samochód
Kia Cee'd 1.4 g4lc 2016
Marka samochodu
Kia Ceed
Budżet/ile litrów
200/4
Styl jazdy
Silnik
1,4 MPI G4LC
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30/5W40/0W40 A5/B5 SM
Jaki olej masz obecnie
SHELL ULTRA 0W40 A3/B4 SN+
Witam!
W tym roku postanowiłem zakończyć serwisowanie samochodu w ASO i wszystkie wymiany wykonałem na własną rękę. W serwisie nie potrafili (!) mi podać dokładnego oznaczenia oleju jaki leją do tych silników, tylko, ze Orlen 5w30.
Samochód ma przejechane 54 tys. km, jeżdżę nim od nowości. Producent zaleca ACEA A5/B5, API SM. Lepkość 0W40, 5W40, 5W30.
Gdy nie jest dostępny A5/B5 producent zezwala na uzycie A3/B4.
Jeżdżę głównie do pracy 11km w jedną stronę, 2 km miasto, 9km poza miastem. Poza tym dosyć często zdarzają się odcinki 1-2 km, dosyć często niedogrzany silnik.
Zdecydowałem się na olej Shell Ultra 0W40 A3/B4 SN+.
Wymieniam co około 10tys. km.
Czy ten olej będzie dobrym wyborem czy lepiej trzymać się kurczowo tego co producent przewidział czyli A5/B5 5W30?
 
Najlepsza ochrona to wymiana oleju na jakikolwiek z interwałem max do 10 000km. Te silniki dobrze pracują na a5/b5, polecam 5w30.
 
Jeśli uważasz, że A5/B5 jest zbyt lekkobieżny możesz użyć shell HU 5w30 A3/B4. Będziesz miał olej o pośredniej lepkości i na bazie GTL czyli coś co wyróżnia oleje shell z pośród innych "zwykłych".
Shell AF jest na bazie HC czyli nie wyróżnia się niczym z pośród całej masy olejów z aprobatą ford ..913c/d.

Oczywiście jak pasuje Ci Shell 0W40 to silnikowi na pewno nie zaszkodzi.
 
5w30 A5/B5- taki leje do siostry Rio z tym silnikiem.

2 wymiany na Totalu 5w30 A5/B5 i wszystko jest okey. Szczególnie na tak krótkich odcinkach silnik będzie się szybciutko nagrzewał na tym oleju.

Na następną wymianę na pewno zaleje Texaco Energy 5w30 A5/B5.
Wymianę tego oleju zalecam max co 10 000 km.
 
W teorii ten Shell jest ok, mieści się w widełkach producenta, ale ja bym wrócił do 5W-30. Możemy być nawet Shell Helix Ultra, tylko w tej lepkości. Spełnia wymogi API.

Ewentualnie kupuj Orlen MaxExpert F 5W-30.
 
Ten silnik radzi sobie na oleju 5W20 wiec nie ma potrzeby pakować mu SAE40. Ja obecnie mam w 1.6 G4FC Totala NFC. Nie mam zastrzeżeń. To olej praktycznie 1:1 z Orlen ME F (nie patrz na analizę NFC) Cenowo też bardzo blisko, 4L Total jest o 7-8zł droższy.

U mnie następny będzie chyba Eneos Multi Hyper 5W30. Podoba mi się nowa etykieta ;) Olej w opisie dedykowany autom koreańskim na pierwszym miejscu, a nie do forda :)

"Ten olej ogólnego przeznaczenia został specjalnie opracowany dla samochodów koreańskich, europejskich i starszych japońskich z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi bez filtra cząstek stałych."
 
nie ma potrzeby pakować mu SAE40
Co do lepkości to raczej nie mam większych wątpliwości, tym bardziej letniej, często w lecie temp. 35⁰C, stanie w korkach, włączona klimatyzacja, wiec olej ma co robić. Bardziej obawiam się spełnienia norm. Przy tym Shellu norma API jest wyższa niż zalecana, ale norma ACEA A3/B4 juz nie pokrywa się z zalecana A5/B5.
 
Skoro jesteś zdecydowany na 0W40 to API SN+ w niczym nie przeszkadza. ACEA A5/B5 kończy się na SAE30.
 
Wybierasz olej wg jednej z norm. One nie są tożsame, olej musi mieć ACEA A5/B5 (europejską) albo SM i wyższą (amerykańska).
 
A czy oleje z normą A5/B5 czy inaczej mówiąc lekkobieżne mają jakąś przewagę nad "zwykłymi" olejami?
Jak to wygląda w przypadku pokonywania krótkich odcinków i niedogrzania zimą oraz "gotowania" silnika latem w korku?
 
Przewagę? Nie, to środek smarny jak każdy inny chyba że weźmie się pod uwagę oszczędność paliwa. Zazwyczaj też są czystsze niż starsze normy. Z tym, że ze względu na niski zakres HTHS w porównaniu do olejów w normie A3/B4 nie nadają się do każdego silnika.
 
To też rodzaj normy, kolejny zresztą.

ACEA - to europejskie normy
API - normy USA
ILSAC - międzynarodowe, używane głównie w Azji, reszta świata stosuje API albo ACEA zależy z kim mają bardziej po drodze

Możesz sobie wybrać dowolną z tych norm i wg nich dobierać olej. Nie musi spełniać wszystkich naraz. Ja w swojej Kijance dobieram wg ACEA, ale głównie dlatego że preferuję "eko" oleje (czyli te z normami C), ale mógłbym dobrać też wg API, to bardziej preferencje kupującego.
 
Czyli podsumowując Shell Ultra 0W40 A3/B4 SN+ będzie dobrym wyborem?
Czy moze biorąc pod uwagę specyficzne warunki eksploatacji lepszy będzie 5W30 A5/B5 SM?
 
Przy twoim sposobie eksploatacji bez znaczenia jaki olej wybierzesz.
I tak z 70% czasu nie osiągnie temperatury roboczej.
 
Jeśli opisywany przez Ciebie sposób eksploatacji zdecydowanie przeważa to nie ma sensu pchać się w lepkość W40 bo od września do marca to przez zdecydowaną wiekszośc czasu nie złapiesz temperatury roboczej (co Saczi trafnie zauważył) i wyższą lepkością tylko będziesz męczył silnik. Shell wprawdzie jak na W40 ma niską lepkość w 100 stopniach ale wybrał bym coś z W30.
 
Bardzo sie zmeczy ten silnik, zeby zadyszki nie zlapal...

A tak na powaznie, to nie ma tutaj duzego znaczenia jak juz @SACZI napisal, lecz tutaj istotniejsza bedzie nieco wyzsza rezerwa z ewentualnym rozcienczeniem paliwa.
 
Te silniki były robione po małe, miejskie samochody. Nie ma co przesadzać z zapasem lepkości, to nie silnik z limiuzyny użytkowany w mieście. Nie słyszałem, żeby ktokolwiek skarżył się na to że Kappy podlewają nadmiernie paliwem, a gro tych silników jeździ w mieszczuchach w stylu Rio/i20 i pochodnych czy na taksach.

Wg mnie lej 5W-30 jak przewidział producent i nic złego nie będzie się działo.
 
Back
Top