• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kia Sportage 1.6 GDI +LPG

Nemeziz1

Nowy użytkownik
Samochód
Kia Sportage 1.6 GDI
Marka samochodu
Kia Sportage III
Budżet/ile litrów
100/4-5
Styl jazdy
Silnik
1.6 GDI G4FD
Data produkcji
2012
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30, 5W40, ACEA A5, gdy niedostępny A3
Jaki olej masz obecnie
Valvoline 5W30 SynPower FE
Witam.

Przebieg auta niecałe 175kkm. Dołożony LPG 12-13 tyś km temu, czyli od niedawna w gazie. Jako że silnik z bezpośrednim wtryskiem to ma dotrysk benzyny ok. 1.5-2l/100km.
Od początku zalewany olejami 5W30. Na początku po 10 tysiącach, a potem niestety co 30 tyś. Ja po odkupieniu auta przy przebiegu ok. 140kkm leję tylko Valvoline 5W30 z interwałem ok. 10kkm z płukaniem co 2-gą wymianę płukanką również firmy Valvoline.
Pobór oleju do 1,5l na 10 000. Przy ostatniej wymianie dolałem dodatek do oleju Valvoline (monotematycznie 😏) i ma mniejszy apetyt, ale nie chcę lać dodatków co wymianę.
Przy następnej wymianie myślałem o zmianie na olej 5W40.
Teraz pytania do Was:
czy to dobry pomysł?
Jak tak, to jaki olej?
Jak nie, to na jaki 5W30 przejść z Valv?
 
Cytując klasyka: Jeżeli silnik ma zużycie oleju, to skądś je ma.
Bez zajrzenia do środka niewiele da się powiedzieć. Endoskop przez otwór świecy, zdjęcie pokrywy zaworów, miska olejowa jak masz możliwość. Potem ewentualnie de-karbonizer, płukanka i dopiero można pomyśleć o oleju.
Bardziej lepki olej = mniejszy przepływ, więc jeżeli pierścienie zablokowane, to tylko pogorszy sprawę.


Pozdrawiam,
 
Auto było w ASO. Bez luzów zaworowych, góra szczelna. Miska zrzucona, dół też wzorowo, panewki nie przytarte. Natomiast przez endoskop widać coś w rodzaju ciemnego pierścienia na gładzi 4-tego cylindra. Jakby odcisk zapieczonych pierścieni. Póki co można jeździć i nie chcę wchodzić w remont bo to koszt ok. 6-7 tyś złotych. Dlatego myślałem o dobrej płukance jak AR2820 i zmianie oleju na kolokwialnie pisząc "gęstszy".
 
Być może to korozja . Jesli silnik stał dłuższy czas po uszkodzeniu np uszczelki pod głowicą.
 
Mam w Rodzinie takie auto (2012 produkcja) ale bez LPG. Od początku na Specolu Spec Premium C3 5W30 lub Specolu Spec Premium C3 VW 504/507 5W30. Zero poboru (od początku ani jednej dolewki) i zero problemów. To zużycie wydaje się dość duże bo przebieg nie jest jakoś specjalnie duży aby mechanicznie mogło być duże zużycie silnika.
 
Wiadomo że olejem silnika się nie naprawi, ale olej olejowi nierówny i nie koniecznie zmiana klasy a tylko producenta może zrobić różnicę.
Jak pisałem leję w sumie nie najgorszy Valvoline (choć wiem że nie jest to top topów), ale może nie sprawdza się on zbyt dobrze w tym silniku.
Stąd moje pytanie co proponujecie. Może wypróbuję tego Specola, choć nie jest mi to znana marka. A może jakieś inne propozycje?

Co do korozji to raczej wykluczam, gdyż auto było użytkowane cały czas bez przestojów. Nie ma wycieków z uszczelek. Było lekkie pocenie w misce, ale zostało dobrze oczyszczone i uszczelnione silikonem (do tego silnika nie ma uszczelki miski) i jest sucho.
Fakt że jest coś w czwartym cylindrze. Może zapieczone pierścienie, stąd moja myśl o zmianie na 5W40 z jednoczesnym płukaniem czymś lepszym od płukanek na bazie nafty.
A nuż coś pomoże, a na rozebranie silnika zawsze będzie czas. W sumie niczym nie ryzykuję jeśli będę trzymał się wytycznych producenta i nie zaleję silnika 15W40.
 
Back
Top