• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kia Sportage 2.0 CVVT, 2011 r.

Anduin

Użytkownik
Marka samochodu
Kia Sportage III
Budżet/ile litrów
- / 4,1 l.
Styl jazdy
Silnik
2.0 CVVT, 163 KM
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ACEA A3/A5. 5W30/5W40
Jaki olej masz obecnie
5W40
Witam Panie i Panowie :)

Proszę o dobór oleju silnikowego dla Kia Sportage, silnik 2.0, AWD, skrzynia automatyczna. Obecny przebieg to ~80 000 km. Auto jeździ głównie w mieście, jednak co pewien czas są też trasy górskie. Zależy mi na jak najlepszej ochronie w przypadku zimnych rozruchów i czystości silnika. Czy pójść w A3 czy jednak A5 ? Filtra cząstek stałych raczej nie ma. Obecnie zastanawiam się nad: Mobil 1 ESP 5W30 lub coś ze stajni Eurol'a, Lotos, Shell (z tych trzech to które konkretnie "modele" olejów możecie polecić ?).

Pozdrawiam.
 
Jeżeli możesz mieć A3 to Shell Helix Ultra 5W-40. Eurola aż tak dobrze nie znam, więc nie będę nic polecał. Lotos to albo Aurum A5/B5 5W-30 którego analizę wczoraj zamieściliśmy na forum (solidna oliwa, żaden super olej ale zrobi co ma zrobić), albo Synthetic Plus 5W-40.

Wg mnie kolejność od najlepszego do najgorszego (co nie znaczy że złego, po prostu jakoś trzeba pogrupować): Mobil 1 ESP, Shell Helix Ultra, Lotos Aurum, Lotos Synthetic. Gdzieś tam między nimi będzie Eurol, ale dwa pierwsze miejsce się nie zmienią, Mobil 1 ESP 5W-30 i Shell Helix Ultra 5W-40 to najlepsze oleje z wymienionych.
 
Może nie co odbiegając od tematu, ale jakie są zasadnicze różnice pomiędzy ESP 5W30, a ESP Formula 5W30 ?
Co do doboru oleju: Mobil 1 ESP 5W30 czy Shell Helix Ultra 5W40 bądź Lotos Aurum (bardziej kieruje się w stronę ESP, w innym aucie już stosuję ten olej) dorzucać do któregoś z nich, np. AR9100 ? Kwestia też czy nie przeszkadza, że ESP nie spełnia A3/A5 tylko C2/C3 ?

Edit: chyba, że pójść w jakiegoś tłuściocha, Shell HU 5W40 lub ... ?
 
Last edited:
Eurol Super Lite 5w40 to właśnie tłuścioch i analiza jego najnowszej wersji jest u nas na forum, jeżeli to o niego chodzi. Shell to nie tłuścioch, to inna nowocześniejsza fomuła z nowym pakietem dodatków pod SN Plus. (Anty LSPI)
Odnośnie Mobila 1 ESP 5w30 to dobry olej, karty jednej i drugiej wersji do porównania. Imho różnica w zawartości norm.
 

Attachments

  • GL-XX-Mobil-1-ESP-Formula-5W30.pdf
    116,7 KB · Odwiedzin: 844
  • GL-XX-Mobil-1-ESP-5W30.pdf
    120,4 KB · Odwiedzin: 852
Po przeanalizowaniu Waszych inf. na boju pozostaly nastepujace oleje:
Mobil 1 ESP 5W30 (nie spelnia A3)
Shell Helix Ultra 5W40
I polecany czesto na forum: Meguin Superleichlauf 5W40
Biorac pod uwage zmienne fazy rozrzadu, jak maja sie te oleje do tego? Przypuszczam, ze jedna z najwazniejszych cech to pomowalnosc?
 
Mobil to zupełnie inna bajka niż Meguin. Oba będą odpowiednie bo do tego silnika można wiele rożnych olejów o rożnych specyfikacjach i będzie ok. ale to trochę jak wybór miedzy kombi a kabrioletem.
 
Czyli brak A3 w Mobil 1 ESP 5W30 nie przeszkadza? To teraz przychodzi mi na mysl Mobil 1 FS 0W40, z tym ze to juz nie ta lepkosc, co w instrukcji. Chyba, ze w tym przypadku to rowniez nie przeszkadza 🙂
 
W takim razie pozostaje Shell Helix Ultra, ewentualnie Meguin Superleichlauf oba 5W40.
Przy okazji chcialbym zapytac, czy spotkaliscie sie w tym silniku z nagarem, wynikajacym z konstrukcji/oleju ? Nie jest to wtrysk bezposredni, wiec myśle, ze nie powinno byc problemu ?
 
Trudno pojąć o co Ci chodzi. Nagar/ konstrukcja oleju/wtrysk niebezpośredni? Pytasz o występowanie LSPI w tym silniku?
 
Raczej o nagar na zaworach. Jeżeli to nie jest wtrysk bezpośredni to nie powinno być problemu.
 
Zwiększyła się ilość tras po mieście, dlatego padła decyzja o montażu LPG do tego silnika (trasa również, ale z mniejsza częstotliwością, za to więcej autostradą). Obecnie, zgodnie z Waszymi opiniami zalany jest Shell HU 5W40 wraz z AR9200. Biorąc pod uwagę informacje wyszukane na forum, dotyczące oleju silnikowego przy LPG (np. niski poz. popiołów, poziom TBN, TAN i inne), co możecie polecić ? Czy pozostać przy Shell czy raczej coś innego, inna lepkość, pozostanie przy ACEA A3/A5 ?
 
Możesz zostać przy Shellu. Oleje LPG to wisienka na torcie. Maja pozytywny wpływ na silnik, ale jest on w cywilnym użytkowaniu pomijalny.
 
Ok, czyli Shell może zostać. Napisałeś o pozytywnym wpływie na silnik oleju pod LPG - możesz rozwinąć temat, jak wpływają, na co i ewentualnie przykładowy olej ? A przy okazji: której generacji polecacie instalacje LPG, IV, V inna ?
 
Last edited:
IV w dobrym zakładzie. Nie ma sensu nic innego do tego silnika.

LPG nie jest badane jako paliwo używane w tym silniku przez KIA - brak takich testów. Jeżeli chcesz mieć pewność poprawności użytkowania, to dobierasz lepkość zgodnie z zaleceniami producenta i że względu na zmianę zasilania olej przeznaczony do LPG. Mają one inną konstrukcję, zoptymalizowaną pod LPG. W przypadku stosowania oleju zwykłego, zaleca się jego użytkowanie jak w warunkach trudnych. To jest zwiane z tym, że olej może na LPG różnie reagować i nigdy niewiadomo jak, zazwyczaj szybciej przebiega jego oksydacja i nitryfikacja. Oleje dobrej klasy sobie poradzą.

Jak lałeś 5W40 to Motul robi Specific CNG/LPG, 5W30 Repsol Autogas, możesz też poszukać co akurat jest dostępne. Ja uważam, że jest sens stosować olej LPG, bo są one przez producenta badane do stosowania w silniku zasilanym tym paliwem i dzięki temu masz pewność, że w okresie pomiędzy wymianami utrzyma jakość na odpowiednim poziomie.
 
Panowie, dyskusja o środkach smarnych dla silników zasilanych LPG jest pod poniższym linkiem:
 
Małe pytanie w temacie oleju do silnika z ninejszego tematu: aktualnie został w nim zamontowany LPG. Wymagania co do oleju wg instrukcji, jak wyzej. Myśle, ze nie powinien to być problem, ale proszę o opinie czy nie ma przeciwskazań żeby zalać lepkość 0W40 do tego silnika (mam tu na myśli Mobil1 FS).
 
Back
Top