• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kia Sportage IV 1.6 T-GDi

Sinus

Użytkownik
Samochód
Skoda Superb III 2.0 TDI 190KM 2016
Marka samochodu
Kia Sportage IV
Budżet/ile litrów
300zł/5l
Styl jazdy
Silnik
1.6 T-GDi
Data produkcji
2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Nie wiem
Jaki olej masz obecnie
Millers XF Longlife 5w30
Cześć Wszystkim,

zaraz wybije mi 90k km i czas na kolejną wymianę oleju.
Auto na gwarancji, wcześniej wszystko robiłem w ASO na ich częściach (oleje lotos, później orlen). Od jakiegoś czasu przywożę im swoje części i obecnie mam zalany millers XF Longlife 5w30.
Z tego co zdążyłem wyczytać z innych tematów, to nie ma uzasadnienia dla takich cen brytyjskiego oleju i spokojnie można wybrać coś tańszego, niekoniecznie tracąc na jakości. Co możecie polecić? :)
Budżet to 300 zł/5L, wydaje mi się, że autko nie ma filtra czastek stałych, ale majstrem nie jestem ;)

Zastanawiam się także nad wymianą oleju w skrzyni automatycznej...
Rozumiem, że jeśli się zdecyduje, to tylko wymiana dynamiczna, tak? Jaka +- jest cena takiej zabawy i jaki olej/filtr możecie polecić do tej skrzyni?
 
Z 2017 to raczej jeszcze bez GPF, KIA chyba pierwszy raz zamontowała GPF w Ceedzie III. Możesz zrobić zdjęcie instrukcji z wymaganymi olejami? Zwłaszcza do skrzyni, chociaż do silnika też się przyda. Z tego co kojarzę to 1.6 bez GPF wymaga 5W-30 A5/B5 ale wolałbym się upewnić, zwłaszcza że wóz na gwarancji.

Dowiedz się, czy w twoim ASO leją oleje serwisowa KIA czy nadal Orleny. Jeżeli OEM KIA to wg mnie to będzie dobry wybór, te oleje robi Total w ramach współpracy z KIA. Miałem takiego w swojej Kijance i nie narzekałem, a ceny za te oleje są w miarę rozsądne (w przeciwieństwie do cen za Orlen :D).

Jak wstawisz info z instrukcji to wymyślimy co jeszcze. Castrol Edge mógłby być fajnym smarowidłem albo jakieś Texaco czy ewentualnie Eneos. No, ale to się zobaczy.
 
Wrzucam fotki z instrukcji.
Nie ukrywam, że obecnie mam jakieś uprzedzenie do olejów ASO z beczki ... 😂
No i chciałbym zastosować płukankę/i (nie wiem, czy w skrzyni też się stosuje), jaką polecacie? Osobiście myślałem o bizolu.


Jako że mam napęd AWD, robiąc zdjęcia zauważyłem, że dotyczy mnie jeszcze wymiana w skrzynce rozdzielczej i tylnym mechanizmie różnicowym. Co jaki interwał czasowy powinno się to robić i jakich kosztów się spodziewać? :D
 

Attachments

  • 196889833_3014528268781235_1262605140191805083_n.jpg
    196889833_3014528268781235_1262605140191805083_n.jpg
    205,5 KB · Odwiedzin: 598
  • 197295282_195421872481334_7853451032636265179_n.jpg
    197295282_195421872481334_7853451032636265179_n.jpg
    176,3 KB · Odwiedzin: 446
  • 198222658_531217571401545_4279467499207656521_n.jpg
    198222658_531217571401545_4279467499207656521_n.jpg
    149,3 KB · Odwiedzin: 433
Dodam jeszcze, że dzwoniłem do serwisu skrzyń w Gdańsku i powiedzieli mi 1200 zł za kompletną wymianę.
Nie realizują wymian na olejach klienta, sami leją liqui moly atf 1200.
Warto?
 
Wstyd przyznać, ale ... nie mam pojęcia :(
Po wynikach wyszukiwania w google wydaje mi się, że druga opcja.
 
Last edited by a moderator:
Wymiany dynamicznej dokonuje się tylko w skrzyniach hydrokinetycznych tzw. klasycznych. Są to skrzynie z konwerterem momentu obrotowego.

Skrzynia zrobotyzowana to skrzynia manualna z dołożoną mechatroniką sterującą. Olej zmienia się w niej tak samo, jak w skrzyni manualnej, czyli odkręca korek spustowy, wylewa olej i napełnia skrzynię nowym olejem. Procedura o wiele tańsza, dobry mechanik nie weźmie więcej niż 200zł za to, chyba że dostęp do skrzyni będzie jakiś bardzo utrudniony
 
Patrząc na zdjęcia instrukcji to 1.6 TGDI ma zwykłą dwusprzęgłówkę na suchych sprzęgłach - jak większość TGDI koncernu. Taka sama jest w Ceedzie.

Możesz tam wlać dowolny 70W z normą API GL-4. Olej OEM Kii byłby bardzo dobry, ale w Polsce jest praktycznie nie do kupienia, podobnie jak większość olejów o lepkości 70W. Możesz do niej zalać to co ja wlałem do swojego manuala, czyli Redline MT-LV 70W. Penrite chyba jeszcze oferuje 70W, albo możesz podjechać do ASO Alfa Romeo i zapytać o Tutelę 70W - używają takiej w skrzyniach Guilii. Ceny zawsze będą kosmiczne, ale Tutela może wyjść najtaniej, ASO grupy Fiata nie ma jakichś nadzwyczajnych cen swoich płynów.

Co do oleju silnikowego to wymagane jest ACEA A5/B5 i lepkość 5W-30, czyli tak jak myślałem. Jeżeli nie chcesz oleju z beczki ;) to możesz zalać olej "fabryczny" czyli Total HKS G-310 5W-30. Ciężki do kupienia, raczej tylko w necie.

Olej w mechanizmach różnicowych możesz wymieniać razem z olejem w skrzyni, chyba że instrukcja przewiduje konkretne interwały - to wtedy razem z instrukcją.
 
Do skrzynki liqui moly 5300. Jest dostępny chyba tylko w oficjalnym sklepie.

Total hks kupić można w jednej z sieciowych hurtowni motoryzacyjnych lub w internecie.
 
Meguin/Liqui Moly widziałem jakiś czas temu na popularnym portalu internetowym. Ale wiadomo nie śledzę tego na bieżąco.
 
Dziękuję za sugestie.
Skrzynia w mojej kii to dwuspęgłowe DCT (kopia niemieckich DSG?).

A coś w temacie płukanek? :)
Ta cena 1200 pln za wymianę wydaje mi się dość kosmiczna, ale może się nie znam i jest ok?
Jaka cena +- za wymianę w tych mechanizmie różnicowym?
 
Back
Top