- Marka samochodu
- Kia Venga
- Budżet/ile litrów
- bez ograniczeń/3.3 litra
- Silnik
- 1.6 CVVT (G4FC)
- Data produkcji
- 2011
- Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
- Nie
- Pobór oleju na 1000 km
- nie wiem (nowy zakup); MAX. 1 l /1500 km (standardowe) MAX. 1 l /1000 km (ekstremalnie) według angielskiej wersji instrukcji (polska wersja nie precyzuje)
- Jakiego oleju wymaga instrukcja
- API SL lub SM, ACEA A3 lub wyższa, zatwierdzone przez KIA Motors, 0W-40, 5W-30, 5W-40
- Jaki olej masz obecnie
- Norauto Fassoel 5W-40 (właściciel niemiecki, rachunek ATU.de z sierpnia 2020), wcześniej wg książeczki serwisowej do 2017 roku 5W30 w ASO
Kupiłem Kia Venga (2011) 1.6 benzyna z przebiegiem niecałe 190 tysięcy kilometrów, przydałoby się zmienić olej. Niestety sprawa jest trochę pogmatwana, może Wy mi pomożecie rozwikłać zagadkę co tam tak naprawdę powinno być zalane
Instrukcja:
Z tym, że w przypadku bliźniaczego modelu Hyundai ix20 z tymi samymi silnikami jest SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40 (API Service SL, SM / ACEA A5 lub wyższa). Niektórzy pisali, że podobno w ASO lali A5 oraz na A5 trochę lepiej auto "chodzi" zimą, a poza tym żadnych różnic.
W znalezionej instrukcji serwisowej z 2010 roku jest:
Z dodatkowych informacji to w instrukcji i pod maską logo Shell Helix jako zalecane dla Europy. Z informacji od innych użytkowników, podobno w Polsce mieli umowę z Lotosem i lali jakiś A5 specjalnie dla Huynday/KIA, teraz podobno mają jako dostawcę olei TOTALa.
Jeśli chodzi o wyszukiwarki poszczególnych firm produkujących oleje często wskazują nawet ACEA C3 do tego samochodu.
Pytania:
Instrukcja:
API klasa jakości SL lub SM, ACEA A3 lub wyższa
Należy wykorzystywać oleje silnikowe
zatwierdzone przez KIA Motors.
W celu uzyskania szczegółów należy
skonsultować się z autoryzowanym dealerem KIA
0W-40, 5W-30, 5W-40
Z tym, że w przypadku bliźniaczego modelu Hyundai ix20 z tymi samymi silnikami jest SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40 (API Service SL, SM / ACEA A5 lub wyższa). Niektórzy pisali, że podobno w ASO lali A5 oraz na A5 trochę lepiej auto "chodzi" zimą, a poza tym żadnych różnic.
W znalezionej instrukcji serwisowej z 2010 roku jest:
Olej zalecany dla Europy | 5W-30/A3 (A5)/SL | Jeżeli nie jest dostępny, należy odwołać się do zalecanych klasyfikacji ACEA lub API oraz klas lepkości SAE. |
Rodzaje oleju | API SL lub o wyższej klasyfikacji jakościowej ACEA A3 (A5) | Spełniające wymagania normy ACEA lub API. |
Klasa lepkości SAE | Zalecana klasa lepkości SAE | Patrz podrozdział „Układ smarowania” |
Z dodatkowych informacji to w instrukcji i pod maską logo Shell Helix jako zalecane dla Europy. Z informacji od innych użytkowników, podobno w Polsce mieli umowę z Lotosem i lali jakiś A5 specjalnie dla Huynday/KIA, teraz podobno mają jako dostawcę olei TOTALa.
Jeśli chodzi o wyszukiwarki poszczególnych firm produkujących oleje często wskazują nawet ACEA C3 do tego samochodu.
Pytania:
- Powinienem szukać olei A3 czy A5 do tego samochodu? Czym mogą być spowodowane różne zalecenia: A3 w Kia Venga i A5 w bliźniaczym Hyundai ix20 mimo tego samego silnika? Venga miała premierę w 2009, a ix20 w 2010.
- Jaka jest różnica względem A3 czy A5? Czy do silnika gdzie zalecany jest A5 można bezpiecznie lać A3 i odwrotnie? Z informacji zaczytanych w sieci A3 lepiej chroni silnik, a A5 bardziej oszczędza paliwo (i nie wszędzie A5 może być zalane), ale to tylko takie zdawkowe informacje.
- Czy ACEA C3 może być kompatybilna z A3/A5 nawet jeśli wymienione jest tylko C3? W wyszukiwarkach olejów producentów często "wyskakują" oleje ACEA C3.
- Jak 0W40 ma się do 5W30 czy 5W40? Jako, że normalnie (nie przy Covid-19) pokonuję głównie krótkie dystanse, myślałem nad 0W40 (może szybciej będzie się nagrzewał zimą szczególnie, że raczej będzie stał na zewnątrz), ale nie wiem czy warto, bo nigdy jeszcze nie schodziłem poniżej 5 i się trochę boję Może zostać przy standardowym 5W30 czy 5W40? Jeśli 5W to 5W30 czy 5W40?
- I w sumie główny punkt - jaki olej polecacie? Jeśli 0W40 to myślałem nad RAVENOL SSL 0W40 CleanSynto USVO ze względu na PAO i wolfram, ale to tak wstępnie, bo wciąż nie wiem czy wychylać się z 0W40 jeśli rekomendowany jest raczej 5W30. Co o tym sądzicie? Możecie polecić coś lepszego? Jakbyście dorzucili jakieś uzasadnienie to by było miło.
- Może to za dużo w tym samym wątku, ale możecie polecić jakąś płukankę? Dotychczas lałem tak naprawdę pierwszą lepszą. Niedawno natknąłem się na TEC2000, ale odstrasza mnie trochę ich marketing (multum filmików wyglądających jako sponsorowane zazwyczaj nieoznaczone jako sponsorowane).