• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kiedy sprawdzic poziom oleju ?

@orzeszpole
W pełni popieram.
Dokonując pomiaru wzrokowego oleju właśnie na zimnym silniku jest duża szansa, że uda się dostrzec wpływ warunków jazdy na sam olej. Przykładowo: jeżdżąc na krótkich odcinkach po mieście i dokonując pomiaru zarówno świeżo po wyłączeniu silnika (a więc na rozgrzanym mimo wszystko oleju) będzie zapewne stan zbliżony do MAX. Na zimnym silniku będzie bardzo podobnie. Ale jeśli samochód zaliczył dłuższą trasę, gdzie silnik pracował na wyższych obrotach to dopiero na zimnym silniku okaże się, że cała woda, wilgoć i paliwo uleciały z oleju i raptem stan na bagnecie to niecała 1/2. Po 10, czy tam 15 minutach od zakończenia takiej jazdy pewniej dalej stan na bagnecie będzie zbliżony do maksimum, bo olej jest mimo wszystko rzadszy. Sprawdzone empirycznie.

Czyli olej najlepiej trzymać w granicach maksimum, albo przynajmniej 3/4 i sprawdzanie na zimno.

W sumie do całej procedury pomiaru dodałbym zastrzeżenie, że jeśli samochód jeździł najczęściej w mieście na krótkich odcinkach to najlepiej sprawdzić poziom oleju na zimnym silniku. Jeśli jego poziom będzie maksymalny lub bliski maksimum to przejechać się w dłuższą trasę i po takiej jeździe ponownie sprawdzić poziom oleju na zimnym silniku.
 
Last edited:
Poza tym, sprawdzanie na zimnym jest wygodniejsze. Przychodzisz rano, sprawdzasz i jedziesz. Na nic nie trzeba czekać :) Co do stanu, to również preferuję max + dodatkowo zakładam większy filtr. Nie wiem, wydaje mi się, że im więcej oleju tym lepiej.
 
Jak to większy filtr?
 
np w 1.6 zetec se miałem do wyboru mały i duży filtr oleju, oczywiscie puszkowe.
 
Ludzie w instrukcji użytkownika jest podane kiedy sprawdzać olej i jaki stan jest prawidłowy. Po co otwierać otwarte drzwi? Wystarczy sprawdzić co zaleca producent 🤷
 
Jak w tytule. Na zimnym czy na ciepłym? Jak widać różnica jest spora.
Oleju po nocy jest mniej niż kilka minut po wyłączeniu rozgrzanego do temp.roboczej silnika.
 

Attachments

  • 20230121_111046.jpg
    20230121_111046.jpg
    743,9 KB · Odwiedzin: 137
  • 20230128_133221.jpg
    20230128_133221.jpg
    1 MB · Odwiedzin: 155
Instrukcja samochodu lub naklejka pod maską prawdę Ci powie :)
 
Instrukcja konketnego auta. Ja np. W Astrze poziomu oleju po postoju nie sprawdze.
 
Też nie rozumiem po co ze wszystkiego robić fizykę kwantową. Sprawdzać wg instrukcji producenta. U mnie jest napisane, by sprawdzać na ciepłym silniku, 5 minut od zgaszenia.
 
Tylko jakby sprawdzać tak z instrukcją to znaczy,że oleju mam za dużo.
Ale z drugiej strony warsztaty przy wymianie oleju też na to nie patrzą.Musieli by lać minimum aby po rozgrzaniu stan się zgadzał.
 
Tylko jakby sprawdzać tak z instrukcją to znaczy,że oleju mam za dużo.
Ale z drugiej strony warsztaty przy wymianie oleju też na to nie patrzą.Musieli by lać minimum aby po rozgrzaniu stan się zgadzał.
To znaczy, ze masz za duzo. Co mamy tu dalej tworzyć? Podrzucic Ci instrukcje od innego auta, żeby Twoj wynik stal się dobrym?
 
Różnica nie jest tak duża żeby nie można było zmieścić się na ciepło i na zimno pomiędzy min, a max na bagnecie.

@machony79 Jak zrobię takie porównanie w Hyundai to będę miał dokładnie odwrotnie.

Btw - nie pomyliły Ci się te fotki? Na zimno masz olej jaśniejszy olej jak na ciepło? To znów dokładnie odwrotnie jak u mnie
 
Nie,Nie pomyliłem zdjęć. Kolor oleju to kwestia zdjęcia i światła.
Też się spodziewałem,że będzie odwrotnie jak tutaj wielu pisało.Rada dla warsztatów jest taka aby nie lali maks podczas wymiany.
Pozdrawiam i dziękuje za informację.
 
U mnie w instrukcji jest napisane że na rozgrzanym co najmniej po 5 minutach. Więc może być więcej niż 5, np. 15. A różnica pomiędzy 5 a 15 minutami też jest spora. Więc jak chce ustawić olej na max to jest problem. Instruckja nie jest precyzyjna.
 
Sam sobie tworzysz problem. Czy Twoim zdaniem te 0,5-1 cm poniżej maksa zmieni coś w kwestii smarowania silnika?
 
Tak, masz nieco przelane. U mnie w poprzednim aucie również oleju było więcej na bagnecie 5 minut po jeździe niż po całonocnym postoju. Tylko, że był też jaśniejszy. Wg. instrukcji sprawdzało się na ciepło.

W obecnym samochodzie też instrukcja chce 5 minut po jeździe, chociaż stan po ostygnięciu się nie zmienia.
 
Ważne żeby wybrać sobie jedną metodę sprawdzania poziomu oleju. Nie ma co zawracać sobie głowy czy większy stan jest na zimno czy na ciepło.
 
Nie chodzi o zawracanie sobie głowy tylko czy jazda z przelanym olejem ma jakieś negatywne skutki.
 
Back
Top