• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

klasy ACEA - jaka najlepiej chroni? - A3/B4 zamiast eko/LL C1/C2/C3/C4/A1/A5?

kalamiter

Użytkownik
Samochód
626 GF, 1.8 FP, 1998r.
Koledzy,
Kiedyś próbowałem o to pytać na forum pewnego znanego sprzedawcy, ale bez odzewu. Tutaj widzę, że fajne dyskusje prowadzicie i obalacie różne mity, więc ponowię pytanie na tym forum:

Chodzi mi o klasy ACEA (całkiem pomijając lepkość SAE). Mianowicie:

Zakładając, że:
- mam stary samochód bez: DPF/FAP, VVTi, bezpośredniego, pompowtrysków i turbiny
- zmieniam co 10 tysięcy km, niezależnie od tego czy mogę rzadziej
- nie liczę oszczędności z niższego zużycia paliwa o ~2%
- nie dbam o ekologię *)
- producent auta zaleca olej C1/C2/C3/C4 A1/B1 A5/B5
ALE:
- najważniejsza jest dla mnie trwałość silnika.

... to czy mogę bez negatywnych konsekwencji używać oleju klasy ACEA A3/B4?


Czy jest jakaś inna klasa oleju, która lepiej dba o trwałość silnika? Z większą odpornością na ścinanie?
Czy nie jest tak, że stawia się w opozycji trwałość silnika (jakość smarowania) przeciw pozornym oszczędnościom w postaci minimalnie niższego zużycia paliwa i rzadszym zmianom oleju?


*) nie to że jestem nieekologiczny. Ekologia dla mnie = jeżdżenie autem od nowości przez 25 lat, dbanie o silnik i nie rzucam papierków na ulicę.
 
Moim zdaniem możesz. Jednak Twoje założenia nic nie mówią o tym czy silnik łyka olej? Bo to jest w pewnym sensie wskazówka czy jesteś eko czy trujesz. Do tego brakuje badań składu używanego przez Ciebie oleju po 10 tys km. Wtedy wiesz czy używany aktualnie olej chroni silnik (mało metali w próbce), czy wręcz przeciwnie. Sprawę załatwiają dodatki np. producent zaleca olej A1/A5 a Ty dokładasz AR9100 i go wzbogacasz o to co fabrycznie mu wykastrowali. Szczerze powiedziawszy też miałem taki dylemat co lać do mojego zabytka zamiast 15W40.
 
Sprawę załatwiają dodatki np. producent zaleca olej A1/A5 a Ty dokładasz AR9100 i go wzbogacasz o to co fabrycznie mu wykastrowali
Chyba nie za bardzo pojmujesz skład pakietu dodatków w olejach, to że olej ma normę np. A5 nie znaczy że jest wykastrowany z pakietu ZDDP ....ta kwestia dotyczy olejów z normami eko czyli C, ale też nie do końca bo nowe pakiety mają je wzbogacone np. o związki boru....ale to już trochę inny temat.
Po za tym jest jeszcze kwestia HTHS....
 
Witam wszystkich jako tu, zaciekawiło mnie Wasze forum, na początku odpowiem koledze kalamiter, trochę mnie dziwi, że masz już auto jak piszesz stare i są tam oleje eco, niskolepkościowe, do tego auto czy to diesel (bez pdf) czy pb, nic Twemu silnik nie zapewnia lepszej ochrony jak olej A3 / B4, SAE to już wybierz sam czy 0 / 5W30, 0 / 5W40 oczywiście W 30 bez upalania normalnej jazdy, ja wybrałbym W40 ze względu na to, że już jestem autko trochę i jak hula będzie hulał.
 
Last edited:
To kolega musiałby się jasno wyrazić skąd zalecenia eco (, silnik raczej pb , może w Japoni już były takie normy ,(ktoś mu powiedział),20 lat temu u nas mało kto używał takie oleje ( rp. 1998), piszący pytanie powinien jasno pisać
 
Może inaczej:

1579994681600.png


ACEA TBN.png
 
Znam to na pamieć , sam widzisz po kolei od oleju naj po nie. Pokazujesz normy dziś , piszemy do silnika kalamiter 1,8 rok rodukcji 1998
 
Kolego 20 lat to przepaść pisałem kto używał olej A5, A1 w roku 1998 , technologia obróbki metalu poszła bardzo.
Post automatically merged:

Serio? ACEA składa się z tabelki od oleju naj po olej nie naj? :D
A co ma do rzeczy rok produkcji silnika?
Napisałem ACEA
Post automatically merged:

Tabelka uporządkowana od oleju benzyna po diesel dyskusję rozpoczołem od benzyny kolega kalamiter
 
Last edited:
Skupiłem się na benzynie starszego silnika kolegi kalamiter ,poczytaj forum hondy civic , zajmie to czasu wyciągnij wnioski , sory idę spać , podyskutujemy jeszcze ,dobranoc pózno.
 
Tabelka uporządkowana od oleju benzyna po diesel
Nie idź ta drogą dalej bo prowadzi na manowce ;) Któtkie wyjasnienie tabel ACEA, na pewno się przyda:
"The CLASS indicates oil intended for a general type of engines – currently there are: A/B = Gasoline and Light Duty Diesel Engines C = Catalyst compatible oils for Gasoline and Light Duty Diesel Engines with Aftertreatment devices E = Heavy Duty Diesel Engines Other classes may be added in future if, for example, Natural Gas Engines may prove to require oil characteristics which cannot readily be incorporated into existing classes. "
Źródło: https://www.acea.be/uploads/news_documents/ACEA_European_oil_sequences_2016.pdf

Odnośnie tego wspomnianego forum, raczej podziękuję bo chyba nie dowiem się z niego nic pożytecznego odnośnie olejów ;)
 
Na wstępie dziękuję za taką ilość odpowiedzi! Nie spodziewałem się. Fajnie, że tu jesteście.

Auto nie posiada eko systemów oczyszczania spalin a zalecane jest C1/C2/C3/C4 A1/B1 A5/B5 ? Nie klei mi się to za bardzo....
No dobra, trochę mnie rozgryzłeś :) .
Mam na myśli ogólne zasady doboru. Auto w profilu podałem, bo chyba nie dało się nie podać :) . Przepraszam za zamęt. Ale ok, mogę jeszcze wrócić do jego kwestii, ale to z całkiem innych powodów i trochę później.

Chodzi mi o to, czy aby na pewno ZAWSZE muszę lać to co instrukcja każe / sprzedawca mówi? W sensie czy muszę lać inne oleje niż A3/B4, jeśli nie ma ku temu żadnych istotnych przesłanek technicznych?

Bo skąd są te ich zalecenia? Nie jest przypadkiem tak, że producenci muszą podawać emisję CO2 i są rozliczani przez Unię Europejską z tego ile sumarycznie emitują ich samochody? Przecież emisja CO2 wynika wprost ze spalania! Nie da się jej inaczej ograniczyć. Więc trzeba ograniczać spalanie. A jak najprościej? - Lekkobieżny olej. A, że silnik szybciej padnie (tu pewnie zacznie się polemika) i wcześniej będzie trzeba zmieniać auto na nowe, to nieistotne, bo to JESZCZE nie interesuje ekologów. Jak już zainteresuje, to pewnie powiedzą "tylko elektryki"...
Także o to mi chodziło pytając czy jest coś lepszego niż A3/B4.

Niektórzy piszą, żeby lać eko/LL, ale badać olej zużyty. Ok, ale kogo stać na badanie każdej zlanej michy oleju? Podejście typu "będę badał co 5 lat" jest słabe, bo możemy przegapić moment w którym powinniśmy porzucić eko/LL i przejść na A3/B4, bo silnik zaczął mocniej zużywać się np. już 4 lata temu.
Nie jestem z takich co "jak zacznie brać olej, to uleczę doktorem i sprzedam, a kto inny będzie miał zmartwienie".

Cytrynowiec, nie wiem skąd bierzesz te tabelki, ale są fajne. Oryginał znam (https://www.acea.be/uploads/news_documents/ACEA_European_oil_sequences_2016_update_REV_2.pdf i ta starsza wersja, którą też wstawiałeś), ale tam wszystko jest bardziej rozwleczone.
 
Last edited by a moderator:
...
Chodzi mi o to, czy aby na pewno ZAWSZE muszę lać to co instrukcja każe / sprzedawca mówi? W sensie czy muszę lać inne oleje niż A3/B4, jeśli nie ma ku temu żadnych istotnych przesłanek technicznych?

Bo skąd są te ich zalecenia? Nie jest przypadkiem tak, że producenci muszą podawać emisję CO2 i są rozliczani przez Unię Europejską z tego ile sumarycznie emitują ich samochody? Przecież emisja CO2 wynika wprost ze spalania! Nie da się jej inaczej ograniczyć. Więc trzeba ograniczać spalanie. A jak najprościej? - Lekkobieżny olej. A, że silnik szybciej padnie (tu pewnie zacznie się polemika) i wcześniej będzie trzeba zmieniać auto na nowe, to nieistotne, ...
Krótki, ZAWSZE trzymamy się zaleceń producenta.
W instrukcjach przeważnie piszą coś takiego:
zalecana klasa jakości API xx, ACEA yy
Lepkość preferowana xW-yy.
Dopuszcza się klasy jakości lepkości xyz, zxy, itd

Wtedy wiesz, jakie masz pole manewru co do jakości i lepkości oleju, chyba, że są to jakieś specyficzne wymagania, jak VW 505.01 (pod PD), czy Dexos1 gen 2 pod LSPI. Wtedy trzymasz się kurczowo zapisów.

Taka Honda np pisze, że zaleca olej OEM Honda 0w20, a jak niedostępny, to wg klas A1/B1, A5/B5, A3/B3 lub C2/C3.
Lepkość dopasować do temperatur otoczenia.
Mówiąc krótko, co wlejesz, to będzie OK, ale tu trzeba wiedzieć, że takie silniki opracowywane są pod oleje o bardzo niskich lepkościach i nie masz tak naprawdę dowolności w doborze.

Generalnie, bez większych konsekwencji zwiększasz lepkość o 1 klasę w górę, czyli zamiast 5w30, możesz używać 5w40.
 
Taka Honda np pisze, że zaleca olej OEM Honda 0w20, a jak niedostępny, to wg klas A1/B1, A5/B5, A3/B3 lub C2/C3.
Tylko pisz jaśniej , C2/C3 dotyczy diesla by ktoś nie lał do pb . 0W20 zaleca nie nakazuje. W krajach poza unią dopuszcza nawet 0/5W40 pomyśl dlaczego , nie ma norm eco.
 
, a C to low/mid saps zarówno do benzyny jak i do diesla
Bzdura totalna , jak już to tylko do silników najnowszych z dpf . A3/B4 to jest do benzyny i diesla bez filtrów pdf diesel , gpf benzyna . Dowiedz się po co są oleje C nisko popiołowe ,aby tych gpf , pdf nie zapchać , po co lać olej wyjałowiony [saps smaruje] , bez tego pdf czy gpf.
 
Back
Top