Panowie, na stronie Lubrizola, jest narzędzie do względnego porównywania osiągów technicznych olejów: https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html dla norm ACEA, API i producentów aut.
Czy spotkaliście coś podobnego, co pokazywało by odporność na ścieranie (oprócz amatorskich testów Piotra Testera na YT)?
Np. pokazujące jak chronią przed zużyciem oleje z poszczególnym HTHS...
@dragster, ja się z czys takim nie spotkałem.
A nawet, gdyby ktoś przygotował takie porównanie, byłoby ono błyskawicznie do podważenia.
Za dużo zmiennych wchodzi w rachubę.
Na początek rodzaj kontaktu elementów wspolpracujacych:
- punktowy
-liniowy
-powierzchniowy.
Wartości siły nacisku, predkosci względne, temperatura testu,...
Dalej, rodzaj smarowania:
- natryskowy
- cisnieniowy
Ważne są również współpracujące materiały, formulacje olejów, ...
Widzisz teraz "sens" testów "pioteratestera"?
Jak pisal @poziom1989, testy silnikowe na danej jednostce dają poglad na dany olej.
@luckyboy Akurat na Shell HU 5W30 jest napisane API SN meets engine test więc nie chroni gorzej niż ECT.
Oleje z takimi samymi pakietami xW40 są API SN , a x/30 API SL. Chodzi o zawartość fosforu, ale nie rozumiem co zmienia w tym temacie klasa lepkości (po za wymogami formalnymi).
Są oleje z normą Fiata xxx-S2, które spełniają TYLKO MB229.31, czyli w zasadzie podstawowe C3.
Dlatego bezpiecznie jest szukać zamienników z MB229.51 i wszyscy będą zadowoleni.
Z mojego "dochodzenia" wychodzi, że Selenia K P.E 5W40 prawdopodobnie miała oficjalną aprobatę MB229.51. Dzisiejsza Selenia Mopar ma już tylko normę fiata ale nr aprobaty jest ten sam.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.