• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

klasy ACEA - jaka najlepiej chroni? - A3/B4 zamiast eko/LL C1/C2/C3/C4/A1/A5?

Panowie jak mają się do siebie takie normy producentów, w klasie lepkości 0W-30 i normie C2:

FORD: WSS-M2C950-A vs. BMW: LONGLIFE-12 FE vs. PSA: B71 2312 ?

Która z tych norm jest najbardziej wymagającą co do oleju? Da się je jakoś ze sobą zestawić?
Nie da się, przynajmniej na podstawie narzędzia Lubrizola, bo nie wszystkie są ujęte.
Z porównana C2, BMW LL04 i PSA 2312, to ta ostatnia stawia najwyższe wymagania, głównie pod katem ochrony przeciwzużyciowej (Wear).
2312 jest norma bardzo wymagającą i porównywalną do VW504507 (wg Lubrizola).
 

Attachments

  • chart.jpeg
    chart.jpeg
    46,1 KB · Odwiedzin: 731
  • psavw.jpeg
    psavw.jpeg
    47 KB · Odwiedzin: 709
Super, dzięki Saczi, mniej więcej o to mi chodziło. Powiedz mi, czy jesteś w stanie takie wykresy znaleźć dla BMW LL - 12 FE lub dla normy Forda WSS-M2C950-A? Sam szukałem i możliwe, że nie wiem gdzie szukać...
 
Też mnie zaciekawiło skąd te wykresy i znalazłem. Lubrizol ma narzędzie do tego: https://www.lubrizol.com/Lubricant-...-Oil-Additives/ACEA/Relative-Performance-Tool
A nawet dwa - do osobówek:
i do ciężarówek:

Rozgryzam je - dzięki za inspirację :)

Feecle,
Faktycznie C3 najszerzej obejmuje to co dla mnie istotne. Aż się dziwię, że osiąga się "eko", bez utraty ochrony. A nawet C3 jest mniej podatna na zagęszczanie od utleniania. Hmm... Może się nawrócę na eko?
Przepatrzę i porównam jeszcze inne klasy. Ogromne dzięki za danie do myślenia :)
 
To ich narzędzie zwraca uwagę jeszcze na jedną rzecz: A3 z 2016 r. jest sporo inne niż A3 z 2002 roku. A producenci olejów nie zawsze piszą, że to A3-16 a nie A3-02.

No i oczywiście zawsze dochodzi kwestia wiarygodności danego narzędzia. Nic nie podważam, ale do wszystkiego muszę mieć jakiś dystans.
 
@SACZI faktycznie, przepraszam za moje gapiostwo... Czy może ktoś z Was widział w necie analizę świeżego Mobil 1 ESP LV 0W-30 właśnie z BMW LL - 12 FE?
 
Kolego @kalamiter optymalna będzie norma ACEA C3.

View attachment 1647
A czemu nie C1? C1 zajmuje na maksa całą tą siatkę wypasionych parametrów. Same korzyści, bez wad???

Wgryzam się w narzędzie i...

Od roku 2008, każdy jeden olej typu "C" jest niegorszy od A3/B4 z 2008. Ochrona taka sama, a w gratisie niższe spalanie i lepsze spaliny.
W kolejnych latach, mimo że specyfikacja A3/B4 delikatnie się rozwijała, to "C" jeszcze mocniej ją przebijało.

Czy to może być aż takie piękne??? Bez żadnych haczyków i gwiazdek?

Hmm... a jeśli dany olej spełnia C1, C2 albo C3, ale sprzed 2008 roku? Np. 2007 albo 2004. Wtedy jest wyraźnie gorszy. Jakoś nie każdy producent podaje to tak szczegółowo, a handlarze to generalnie dziwne rzeczy piszą.
 
Oleje tzw. eko z poszczególnych norm podlegają różnym testom: VW RNT 650h (504/507)/ Opel 400h (dexos1/2) / BMW (LL-04) N52 350h / MB 250h łącznie z (229.51/52)
 
@cytrynowiec, skąd masz takie info?
Mnie korci zrobienie takiej matrycy porównującej wymagania poszczególnych norm, ale ciężko mi dogrzebać się do suchych danych/wymagań.
 
Mid-saps to nie są ograniczone dodatki przeciwzużyciowe i ochronne.
 
Jak to nie? Masz limit popiolów a to wprost wpływa na mozliwość kształtowania pakietu ochronnego.
 
Powielasz nieprawdziwe mity. Ograniczona ilość popiołu wymusza zastosowanie innych formulacji, ale to nie znaczy, że olej nie zapewnia takiego samego poziomu ochrony.
 
Najwyraźniej nie zrozumiałeś tego co napisałem. Ja przytaczam fakty a nie powielam mity. Ale rozumiem co chcesz przekazać, mianowiceie że oleje C3 w nowych formulacjach mogą zapewnić wysoki poziom ochrony. Tutaj zgoda ale limit sapsów wynosi 0,8 i przy mniej lub bardziej standardowych pakietach (a oleje spełniajace normy producenta zwykle mają dośc wąski margines jeśli chodzi o dowolnośc stosowanych pakietów dodatków) zwykle te oleje mają o wiele uboższy pakiet dodatków przeciwzuzyciowych niż "klasyczne" full sapsy jak np. Meguin Super Leichtlauf 5W40 czy Eurol Super Lite 5W40. Pół biedy jak mamy do czynienia z nowymi pakietami zawierajacymi bor, który w odpowiedniej ilości pełni funkcje przeciwzużyiową ale często oleje C3 mają po prostu klasyczny pakiet dodatków tyle tylko, że obcięty do limitu wymaganego normą C3.
 
Przytaczasz mity i własne domysły. Fakty są takie, że nowoczesne oleje mid-saps i low-saps zapewniają taki sam, a nawet wyższy poziom ochrony.

chart.jpeg
 
W gruncie rzeczy chodzi o to, aby interpretować receptury indywidualnie.
 
Oleje same z siebie postawione jeden obok drugiego mogą się faktycznie różnić. Ale jest jeszcze konstrukcja silnika no i to co producenci pakują do oleju, a o czym nie mówią i co nie wyjdzie w standardowej analizie.

Nowoczesne silniki jeżdżą tak samo dobrze, mimo niższych tolerancji i większego skomplikowania co stare. A są smarowane niskopopiołowymi olejami.

Diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach.
 
Przytaczasz mity i własne domysły. Fakty są takie, że nowoczesne oleje mid-saps i low-saps zapewniają taki sam, a nawet wyższy poziom ochrony.

View attachment 3406
No i czego to ma niby dowodzić? Że norma 502/505 jest mniej wymagająca od VW504/507? Przecież każdy wie, ze normę 502/505 to delikatnie mówiąc niezbyt wymagająca norma, którą spełniają nawet oleje półsyntetyczne.
Nie brnij już dalej bo nie ma sensu udowadniać, że olej C3 ma nieograniczony pakiet dodatków ochronnych. A dyskusja zaczeła się od Twojego stwierdzenia iż " Mid-saps to nie są ograniczone dodatki przeciwzużyciowe i ochronne" . Jeśli nie są ograniczone to rozumiem, ze są nieograniczone. I z tym twierdzeniem się nie zgadzam. O tym jaki pakiet w jakim konkretnym oleju z jaką normą zapewnia lepsza ochronę możemy sobie podywagować ale trzymajmy się faktów.
 
Fakty są takie, że oleje mid-saps i low-saps wbrew temu co sugerujesz oferują doskonałą ochronę. Dolewanie AR9100 do Ravenol VMP 5W30 nie ma sensu.
 
W takim razie jeśli producent zaleca norme 502 lub 504 dla tego samego intetwału to który olej bedzie lepiej chronił silnik.
 
Back
Top