• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Klasyfikacja jakościowa ACEA A3/B4

Mam z początku 2020r i ma zapach zbliżony do 10w40, bardziej intensywny niż specol
 
To wprawdzie tylko subiektywne odczucie, ale Lotos 5W40 z ok. 2012 - 2013r. rzeczywiście można powiedzieć, że śmierdział (w praktyce nie ma to dla mnie znaczenia, ale jak ktoś dużo siedzi na forach, to potem takie rzeczy ;)).

Najlepiej pachniały Xado 5W40 (atomic rewitalizejszyn coś tam...) i Neste 0W40. Zapach tego Lotosa w nowej formacji jest mniej ostry. Jak to kiedyś jeden z olejowych guru na Octavia Club Polska napisał, Lotos korzysta z baz robionych z ropy Morza Północnego.
 
A jest dla benzynowych, B dla diesli.
A5 - przede wszystkim do Fordów (także Volvo, Jaguara, Hondy i nie tylko), wymagających lżejszej pracy silnika, czyli lepkości przy 150oC HTHS poniżej 3,5mPas
A3 - samochody inne niż A5, wymagające lepszej ochrony silnika, tj HTHS powyżej 3,5mPas
Równoznacznej nie ma (A2 nie obowiązuje).

Czy prawdą jest, że A5 ma słabszy film olejowy (czyli rozumiem słabiej smaruje) na wysokich obrotach niż A3? Powiedzmy, że chcę sobie ostro pojeździć, zamykając obrotomierz. Czy można być spokojniejszy mając A3 przy takiej jeździe? Mówię o Hondzie, gdzie producent rekomenduje A3 lub A5.
 
Czy prawdą jest, że A5 ma słabszy film olejowy (czyli rozumiem słabiej smaruje) na wysokich obrotach niż A3?
To jest sprawa temperatury, nie obrotów, masz gorący silnik, zdejmiesz nogę z gazu, silnik od tego nie wystygnie, film będzie taki sam. Natomiast oczywiście sama tendencja do wysokich obrotów podnosi tę temperaturę. Jeśli rzeczywiście jest tak, że silnik dopuszcza obydwie klasyfikacje (choć osobiście nie spotkałem się z tym, by HTHS był dowolny), to wtedy w uproszczeniu mówiąc spokojniejszym będziesz z lepkością kinetyczną KV100 ok 10...10,5, i HTHS na granicy, czyli ok 3,5. I nie może to być olej pierwszy z brzegu, musi być przewidziany do tego silnika.
Jeśli się mylę, to zaraz pojawi się @Zielony34.
 
Last edited by a moderator:
Czy prawdą jest, że A5 ma słabszy film olejowy (czyli rozumiem słabiej smaruje) na wysokich obrotach niż A3? Powiedzmy, że chcę sobie ostro pojeździć, zamykając obrotomierz. Czy można być spokojniejszy mając A3 przy takiej jeździe? Mówię o Hondzie, gdzie producent rekomenduje A3 lub A5.
Nie masz czego się bać.
 
Jeśli rzeczywiście jest tak, że silnik dopuszcza obydwie klasyfikacje (choć osobiście nie spotkałem się z tym, by HTHS był dowolny), to wtedy w uproszczeniu mówiąc spokojniejszym będziesz z lepkością kinetyczną KV100 ok 10...10,5, i HTHS na granicy, czyli ok 3,5. I nie może to być olej pierwszy z brzegu, musi być przewidziany do tego silnika.
Tak, Honda w instrukcji pisze, że ma być A3 lub A5. Silnik 2.0 starej daty. Jedni mówili mi żeby brać A3 inni A5. Wybrałem i zakupiłem Ravenol SSO 0w30 A3, który ma HTHS 3.57 oraz KV100 12. Zrozumiałem, że im wyższy KV100 (czyli mam 12 zamiast 10, o którym wspomniałeś) to lepiej.
 
Czy prawdą jest, że A5 ma słabszy film olejowy (czyli rozumiem słabiej smaruje) na wysokich obrotach niż A3? Powiedzmy, że chcę sobie ostro pojeździć, zamykając obrotomierz. Czy można być spokojniejszy mając A3 przy takiej jeździe? Mówię o Hondzie, gdzie producent rekomenduje A3 lub A5.

Chcesz filmik jak jadę krętą leśną drogą mając w silniku "ekologiczny" 0W-30 C2 :D Nie masz się czego obawiać, silnik jest przystosowany do pracy na lekkobieżnym oleju w pełnym zakresie obrotów, biorąc pod uwagę że to japończyk to raczej lepiej mu jest na A5 niż na A3.

I nie, KV i HTHS nie przekładają się wprost na ochronę silnika. Wyższe nie znaczy lepsze, sporo zależy od pasowań, konstrukcji magistrali i użytych materiałów.
 
Zrozumiałem, że im wyższy KV100 (czyli mam 12 zamiast 10, o którym wspomniałeś) to lepiej.
Również wielokrotnie wyjaśniane zagadnienie. Jeśli masz olej o zalecanej lepkości SAE, to nie ma znaczenia, co tam masz za lepkość w danych temperaturach. To są wartości uśrednione. Trzeba patrzeć na formulacje całościowo.
 
Zrozumiałem, że im wyższy KV100 (czyli mam 12 zamiast 10, o którym wspomniałeś) to lepiej.
Nie no, bez przesady. Aż tak nie musisz klajstrować Japońca :)

Nie masz czego się bać.
Nie masz się czego obawiać, silnik jest przystosowany do pracy na lekkobieżnym oleju w pełnym zakresie obrotów
Oczywiście, napisałem tylko koledze w tym sensie co ewentualnie mógłby zrobić by być "wewnętrznie spokojniejszym", a nie że powinien, czy musi to zrobić.

Również wielokrotnie wyjaśniane zagadnienie. Jeśli masz olej o zalecanej lepkości SAE, to nie ma znaczenia, co tam masz za lepkość w danych temperaturach. To są wartości uśrednione. Trzeba patrzeć na formulacje całościowo.
Właśnie w tej kwestii zapytałem Cię w innym wątku, ale nie odpowiedziałeś:
"Może się ze mną nie zgodzisz, ale jeśli lep. kin. przy 100oC jest tylko poglądowa, to SAE tym bardziej jest niedokładna. Przecież to są widełki uogólniające tę właśnie poglądową wartość do pewnego zakresu."
 
Nie no, bez przesady. Aż tak nie musisz klajstrować Japońca
Tzn, jaka jest dokładnie różnica między np. KV100 10 a 12? O co chodzi? Jak się to przekłada na smarowanie silnika? Co masz na myśli przez klajstrowanie silnika? Czy to dobrze, że mam 12 a nie np. 10 czy nie?
 
Za bardzo filozofujecie, ogólnie dla ca. 90% silników wystarczy olej z HTHS ca. 3,3 cP. Oprócz tego należy uwzględnić daną jednostkę napędową tzn. luzy montażowe oraz temp. zewnętrzną w jakiej pracuje, do tego mieć podstawy z trybologii oraz reologii. Wtedy można wnioski wyciągnąć.
 
jaka jest dokładnie różnica między np. KV100 10 a 12?

2 :D

Na przykład 5W-30 - liczba 30 oznacza KV100 9,3...12,5, więc i 10 i 12 są do niej sklasyfikowane. W zakresie 30-tki oleje się minimalnie różnią, z zastrzeżeniem błędu pomiarowego. jeden kieruje się w stronę lżejszej pracy, a drugi lepszej ochrony, ale cięższej pracy i to nazywam klajstrowaniem. To też zgodzę się z kolegami, że w Twoim przypadku lepsza niższa i HTHS 3,3 (czyli ACEA A5).
Typowo oleje A5 mają KV100 ok. 9,5...9,8. A że wyrażasz pewne obawy, to dodałem od siebie że możesz zapodać 10...10,5 celem zniwelowania uczucia niepewności.
 
W zakresie 30-tki oleje się minimalnie różnią, z zastrzeżeniem błędu pomiarowego. jeden kieruje się w stronę lżejszej pracy, a drugi lepszej ochrony, ale cięższej pracy i to nazywam klajstrowaniem.
Czyli jak oleje mają KV100 np powyżej 14, tzn, że silnik ma leszpą ochronę ale cięższą robotę do wykonania? Silnik bardziej zaklajstrowany?
 
To jest źle dobrane słowo. Zaklajstrować silnik to może jakiś moto-doktor, a nie olej.
 
Last edited:
To jest źle dobrane słowo. Zaklajstrować silnik to może jakiś moto-doktor, a nie olej.
A to już taka moja metafora. Tak zwane retoryczne przegięcie. Wytłumaczyłem i wiadomo o co chodzi :)
 
Tutaj masz na przykład olej z ACEA A5 z podwyższoną KV100 do 10,2 mm2/s
Przecież to są wartości uśrednione. Powtarzasz nadal to, co zostało wyjaśnione.

Czy to dobrze, że mam 12 a nie np. 10 czy nie?
NIE MA ZNACZENIA. Masz mieć lepkość SAE według tego, co podaje producent, TYLE. Różnice, czy to 10, czy 12 są POMIJALNE, bo są to wartości uśrednione dla danego przedziału SAE. Każdy olej A5\A3 będzie odpowiedni w zakresie lepkości, jaką wymaga producent. Zagłębianie się w tak niewielkie różnice w lepkości nie ma sensu. Musisz patrzeć całościowo na formulację, bo lepkość to nie wszystko.

Ja nie widze, żeby to było specjalnie dla Hondy CR-V.
 
Ja nie widze, żeby to było specjalnie dla Hondy CR-V
Dobieraczka Millersa go podała jako pierwszego, no i jest tam dodatkowy dopisek "asian manufacturers"

lepkość to nie wszystko.
Wiem, ale chwilowo na niej się skupiamy.
Więc może wytłumacz mi to na przykładzie 3 teoretycznych olei:
5W-30 KV100 12,0
5W-40 KV100 12,8
5W-40 KV100 15,5
Które Twoim zdaniem są do siebie zbliżone lepkościowo, pierwszy z drugim, czy drugi z trzecim?
 
Dobieraczka Millersa go podała jako pierwszego, no i jest tam dodatkowy dopisek "asian manufacturers"
To nie znaczy, że jest to olej do Hondy CR-V... Na temat dobieraczek też już sporo zostało wyjaśnione. Dobieraczka zawsze poda Ci oleje, na które producent ma oficjalne aprobaty dla Twojego silnika\spełnia wymagania.

5W-30 KV100 12,0
5W-40 KV100 12,8
5W-40 KV100 15,5
Które Twoim zdaniem są do siebie zbliżone lepkościowo, pierwszy z drugim, czy drugi z trzecim?
Olej to nie tylko lepkość, piszę to chyba dokładnie po raz trzeci. Te parametry to wartości uśrednione - to natomiast piszę po raz czwarty chyba. Napiszę po raz ostatni - olej dobieramy według zaleceń SAE + specjalna, wymagana aprobata [ o ile jest i o ile jest to ważne, bo na przykład dla benzynowych Renault, norma jest pomijalna]. Nie ma to kompletnie znaczenia, że dwa oleje 5W40, czy 5W30 mają różną lepkość w kartach. Porównywanie według lepkości z karty dwóch 5W40, czy 5W30 nie ma kompletnie sensu.
 
Back
Top