dragster

Użytkownik
Samochód
Honda Civic R18A2
Panowie, prośba napiszcie jakich kluczy do filtra oleju używacie i polecacie.

Ja używam 2 łańcuchowych, ale odkręcanie nimi, przy często ograniczonych dostępach, nie jest za wygodne. Szukałem też kluczy nasadzanych i tutaj o ile średnica filtrów różnych producentów dla jednego silnika oczywiście jest identyczna, to jednak czasem puszki filtrów mogą różnić się liczbą kątów o 1 lub 2 kąty, i już klucz nasadzany nie pasuje.

Jak sobie radzicie?
 

Kevin88

Użytkownik
Samochód
Audi A4 1.8T(ANB), Suzuki Swift Sport(M16A)
Ja posiadam na stanie dwa klucze: łańcuchowy i opaskowy. Łańcuchowego użyłem tylko raz. Dobrym rozwiązaniem jest zestaw tych nasadek nakładanych na filtr ale to zależy czy je wykorzystasz. W moim przypadku w dwóch autach mam akurat filtry puszkowe i opaska sie sprawdza(jest dobry dostęp). Jak wymieniam olej znajomym a jest wkład filtra to w 99% na obudowie jest nasadka na klucz.
 

JNC_946

Użytkownik
Samochód
Jeździ, skręca, hamuje - tyle wystarczy
Jak sobie radzicie?
W fabii jest miejsce na nasadkę/płaski na puszce filtra.
Opaskę tam tylko urwałem i tyle.
Bo poprzednio olej wymieniał chyba kowal.
1637607709311.png


W volvo po zregenerowaniu opaski czyli przewierceniu i skręceniu taśmy, urwałem ją drugi raz. 🤣
Tam weszła ostatecznie opcja "Koniec zabawy" czyli młotek i gruby śrubokręt.

Jak zmieniałem raz łańcuchowym przywiezionym przez właściciela auta to jakoś poszło.

Jeśli jest puszka plastikowa i wkład to w cenie wymiany mamy dedykowany klucz i nie ma problemu.
Przy kolejnej wymianie oszczędzamy, a do tego robimy zazwyczaj dokładniej niż mechanik.

A jak jest dobry chwyt to potrafią wystarczyć rękawiczki robocze z gumą i siła mięśni rąk.

Generalnie ile filtrów tyle sposobów podejścia, ja nie umiem znaleźć jednego uniwersalnego.
Do każdej wymiany trzeba podejść inaczej i innym sposobem.
 

Dulin7

Użytkownik
Samochód
Volvo v70 2.5 benz ' 98
Dokładnie. Ten co podałem wyżej i wszystkie puszki odkręcasz. A jak widzę na pyszce miejsce na klucz to wiem że będą problemy z odkręceniem bo kowale wykorzystują to do dokręcania.
 

Kuba

Użytkownik
Samochód
Mitsubishi Lancer 1.6 98km 4g18
W Lancerze mam idealny dostęp do filtra puszkowego więc odkręcam go ręką lub jak mocno siedzi to żabą. W 307 jest wkład na klucz chyba 27 i dostęp też dobry.
 

JNC_946

Użytkownik
Samochód
Jeździ, skręca, hamuje - tyle wystarczy
A najśmiesznieszy jest patent który używam w 1,9TD 1,9TDI VP i różnych pokrewnych.
1637608605583.png

W tą wypustkę na końcu puszki idealnie pasuje włożona bokiem klamka od drzwi. Takich starych z PRL.
Odkręca się błyskawicznie i nie ma zabawy w zakładanie żadnych kluczy.
 
Last edited:

Speedmaniac41

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta QV 1.75TBi TCT
@JNC_946 Brzmi to niedorzecznie, ale liczy się skuteczność.

Ja polecam klucz paskowy, jeżeli ktoś kto dokręcał filtr miał mózg, to spokojnie wystarczy do odkręcenia.

Regulowane klucze łańcuchowe z Yato też spoko, ale u mnie każdy filtr ma inny rozmiar, więc mam tylko jeden taki klucz
 

Speedmaniac41

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta QV 1.75TBi TCT
Na filtrach niektörych producentów jest podany moment z jakim powinno się filtr zakręcić. U mnie wynosi on 16Nm, nie uzyskasz tego ręką. Pomimo to i tak dokręcam ręką tak mocno jak to tylko możliwe i za rok nie mogę odkręcić bo się zapiekł, wtedy wystarczy mi lekko pomóc kluczem ;)
 

denton88

Użytkownik
Samochód
honda
Miałem paskowy, pazurkowy. W miarę skuteczne ale upierdliwe i nieporęczne. Metoda na śrubokręt potrafi się skończyć złamaniem wkrętaka jak filtr ktoś d*****... Zdecydowanie wolę moje długie knipexy, żaden nawet lata nie ruszany filtr nie miał szans.... Dokręcanie najpierw ręką, aż pojawi się opór, potem kluczem max pół obrotu i będzie cacy.

Mojej siostrze kiedyś mechanik tak filtr ręką dokręcił, że aż alladyn się odezwał (grubo ponad litr wyleciał)... Podobno po wymianie było sprawdzane i nie ciekło 😑 Myślę, że zgodnie ze sztuką powinno być stopami, albo zębami... było by lepiej.
 
Last edited:

Kuba

Użytkownik
Samochód
Mitsubishi Lancer 1.6 98km 4g18
ja zawsze smaruje uszczelkę olejem i wkręcam filtr ręką, jeszcze nigdy nie ciekło
 

Triumphator

Moderator
Lokalizacja
LPU
Samochód
Ford Mondeo MK IV 2.0 TDCi DW10C; Triumph Sprint ST 1050
Na filtrach niektörych producentów jest podany moment z jakim powinno się filtr zakręcić.
Na filtrach, w serwisówkach, o które nie trudno w sieci. U taty w c-maxie, na filtrach jest napisane "delikatnie dokręć ręką" ;)
Mojej siostrze kiedyś mechanik tak filtr ręką dokręcił, że aż alladyn się odezwał
Ja w tamtym tygodniu wymieniałem olej w c-maxie...nie miałem poprzednim razem czasu i tata podjechał do warsztatu, miałem dokładnie odwrotną sytuację, z filtrem oleju siłowałem się dobre półtorej godziny...nasadka na filtr poległa, po prostu się omknęła i filtr się zrobił okrągły, pazurkowy poległ ale łapał tak mocno, że zaczynała się skręcać puszka filtra. Filtr poszedł, ale miał zapięty klucz łańcuszkowy na przodzie i pazurkowy na tyle i na dwie ręce. W życiu nie spotkałem się z tak doje...nym filtrem.
Myślę, że zgodnie ze sztuką powinno być stopami, albo zębami... było by lepiej.
Wystarczy ręką, naprawdę. Mam klucze dynamometryczne i staram się ich używać, ale puszkowe zazwyczaj dokręcam ręką i nie na siłę, z czuciem, przecież czuć kiedy uszczelka zaczyna stawiać opór, do tego dokładam 1/2-3/4 obrotu i nigdy nie miałem problemów z wyciekami. To samo z korkami spustowymi, też niby dokręcam dynamometrem, ale nawet nie mając tak owego, przecież czuć kiedy poddaje się miedziana podkładka.
a zawsze smaruje uszczelkę olejem i wkręcam filtr ręką
Ja używam smaru silikonowego na uszczelkę i na gwint.
 

Triumphator

Moderator
Lokalizacja
LPU
Samochód
Ford Mondeo MK IV 2.0 TDCi DW10C; Triumph Sprint ST 1050
A teraz na Filtronie i Mann-ie miałem "tighten gently with hand" :p. Stwierdzili chyba, że "mocno" niektórzy rozumieją jako "dopier...aż popuścisz" ;).
 

analyzer64

Użytkownik
Lokalizacja
Warszawa
Samochód
Renault Laguna 3 ph3 M4R
Do puszkowych filtrów używam takiego i nie zdarzyło mi się nie odkręcić:

1637910579241.png
 
Top