• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Lancia Kappa 2.0 16v Turbo

Damian_1044

Nowy użytkownik
Samochód
Volvo 960 B204FT, Nissan Primera GT SR20DEH, Lancia Kappa 2.0 16v Turbo.
Marka samochodu
Lancia Kappa
Budżet/ile litrów
40zł/1l
Styl jazdy
Silnik
2.0 16v turbo 205km
Data produkcji
1998
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Selenia 20k 10w40
Jaki olej masz obecnie
valvoline max life 10w40
Witam.
Szukałem podobnego wątku lecz nie znalazłem. Mam doczynienia z silnikiem który w opini "internautów" uchodzi za awaryjny, głownie chodzi o panewki korbowodowe, które ulegają wycieraniu. Nie znam historii tego samochodu, wiem, ze poprzedni właściciel zalał 10w40 valvoline i niby był zmieniany co 10k. Chce zdjąć mise olejową (i tak cieknie) oraz zrobić rewizje tych panewek. Poprzedni właściciel mówił o jednej dolewce oleju od wymiany do wymiany, czyli tez nie posiadam rzetelnych informacji na ten temat. Chciałbym zadbać o ten silnik, żeby mi trochę posłużył. Po przejrzeniu forum w oczy rzucił mi sie olej Meguin 5w40 super leichtlauf - czy on bedzie odpowiedni ? Czy to przerost formy nad trescia ? Czy może lepiej zainwestować w coś innego ? Oczywiście cena oleju ma znaczenie, ale nie będę robił tym autem dużych przebiegów (myśle te 8k, dużo krótkich dystansów) także nie zbiednieje dopłacając 50zł za bańkę na cały rok.
 
Rozbierając silnik, zwróć uwagę na panewki korbowodowe. Główne są z reguły w stanie idealnym.

Prawdopodobnym problemem związanym z niewłaściwym smarowaniem panewek jest zbyt niskie ciśnienie oleju w magistrali olejowej, z której olej "podbiera" wał korbowy, przekazując go następnie na panewki korbowodowe. Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że przytarciu ulega 3 panewka korbowodowa. Dlatego uważam, podobnie jak wielu użytkowników, oraz mechaników specjalizujących się w tych jednostkach, że należy stosować olej bardziej lepki niż ten zalecany w instrukcji w celu nieznacznego podniesienia ciśnienia w magistrali, polecam stosować olej o lepkości 5W50.

Właściciele Fiatów Coupe lub Alf 155 Q4 / 164 Q4 oraz Lancii Delty Integrale bardzo często stosują lepkość 10W60 i na niej ten silnik wytrzymuje użytkowane w sposób wręcz ekstremalny. Jednak do cywilnej jazdy szczególnie na krótkich dystansach nie stosowałbym czegoś aż tak lepkiego.

Na Twoim miejscu wybrałbym Mobil 1 FS 5W50. Gdy rozgrzany, jest bardziej lepki, niż typowe 10W40, a zimą zapewni łatwiejszy rozruch i nie będzie problemów z odpaleniem przy -20 ;)
 
Rozbierając silnik, zwróć uwagę na panewki korbowodowe. Główne są z reguły w stanie idealnym.

Prawdopodobnym problemem związanym z niewłaściwym smarowaniem panewek jest zbyt niskie ciśnienie oleju w magistrali olejowej, z której olej "podbiera" wał korbowy, przekazując go następnie na panewki korbowodowe. Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że przytarciu ulega 3 panewka korbowodowa. Dlatego uważam, podobnie jak wielu użytkowników, oraz mechaników specjalizujących się w tych jednostkach, że należy stosować olej bardziej lepki niż ten zalecany w instrukcji w celu nieznacznego podniesienia ciśnienia w magistrali, polecam stosować olej o lepkości 5W50.

Właściciele Fiatów Coupe lub Alf 155 Q4 / 164 Q4 oraz Lancii Delty Integrale bardzo często stosują lepkość 10W60 i na niej ten silnik wytrzymuje użytkowane w sposób wręcz ekstremalny. Jednak do cywilnej jazdy szczególnie na krótkich dystansach nie stosowałbym czegoś aż tak lepkiego.

Na Twoim miejscu wybrałbym Mobil 1 FS 5W50. Gdy rozgrzany, jest bardziej lepki, niż typowe 10W40, a zimą zapewni łatwiejszy rozruch i nie będzie problemów z odpaleniem przy -20 ;)
No własnie spotkałem się z taką opinią, ze do tych silników zalewamy 10w60, ale mi sie wydaje, ze to olej do ekstremalnych warunków, jazdy torowej, a nie jazdy na codzień dlatego jestem tu i zadaje to pytanie.

Do tego Repsol Carrera i Gulf 5w50 ;)
Też brałem gulfa 5w50 pod uwagę, polecisz może jakiegos sprawdzonego dystrybutora (instrybutora :) ) w dobrej cenie ?
 
Osobiście zrobiłem 70 tyś km Od 110tyś km do 180tyś km, na 10W60 różnych producentów w 1.6 Twin Sparku. Były okresy że jeździłem po mieście jak i w trasie. Jeździłem "sportowo" i emerycko. Silnikowi absolutnie nic się nie stało, w momencie sprzedaży przy mojej weryfikacji panewek i wałków rozrządu był w stanie idealnym.

Po co weryfikowałem? Nie chciałem wcisnąć komuś trupa.

Także nie uważam, że wysoka lepkość szkodzi tym silnikom, jednak jazda na notorycznie niedogrzanym oleju może już pewne szkody wyrządzić a nie oszukujmy się, w mieście go nie zagrzejesz.
 
w Cenie niższej od Repsola, masz równie dobry olej, jakim jest Aral Supertronic 0W40. Poszedłbym w tym kierunku, bo cena Repsola jest spora i tutaj nie widzę argumentu, żeby dopłacać do Repsola. Mobil 1 0W40 FS\NL też będzie spoko.
Meguin 5w40 super leichtlauf - czy on bedzie odpowiedni ? Czy to przerost formy nad trescia ? Czy może lepiej zainwestować w coś innego ? Oczywiście cena oleju ma znaczenie, ale nie będę robił tym autem dużych przebiegów (myśle te 8k, dużo krótkich dystansów) także nie zbiednieje dopłacając 50zł za bańkę na cały rok.

Możesz zastosować jak najbardziej. Ale przy takich interwałach spokojnie poradzi sobie Eurol Super Lite 5W40, czy ELF SXR 5W40, lub Valvoline SynPower 5W40. Stosuj płukanki przy każdej zmianie oleju. Gulf 5W50 to ciekawa propozycja i jeśli manual takie lepkości dopuszcza, to ja dorzucam jeszcze Mobila 1 5W50. Cena będzie za Mobila sroga, uprzedzam.
Poprzedni właściciel mówił o jednej dolewce oleju od wymiany do wymiany, czyli tez nie posiadam rzetelnych informacji na ten temat

No tak, bo jedna dolewka, to może być opakowanie 1L, a może być to dolewka z opakowania 4L ;)
 
Last edited:
Myśle, że silnik jest dosyć specyficzny. Nie mam z nim doświadczenia, ale opinie ma na prawdę kiepskie jeżeli chodzi o te panewki. Może mit, może to prawda, chce dać mu dobrą oliwe, zeby nie wyszło, ze oszczędziłem 50zł lub źle dobrałem bo remont bedzie o proteg wyższy jak ta różnica w cenie bańki oleju. Tak jak wspomniałem, ile będę mógł to sprawdzę stan tego motoru, narazie nie wykazywałm żadnych niepokojących oznak zużycia, ale mimo to sprawdzę fizycznie jak to wygląda.

Speedmaniac41
Może warto sprawdzić/zadbać jeszcze o coś, motor ma fabryczną chłodnice oleju która tez nie jest szczelna wiec bede ją demontował i uszczelniał, może warto dać inne przewody, inną chłodnice, bądź poprawić tą podstawę filtra oleju. Szukam patentu na eliminacje tego seryjnego problemu jeżeli to w ogole prawda - niestety mało jest informacji w internecie na temat tego silnika.
 
Nie słyszałem aby te silniki miały tendencje do przegrzewania oleju. Jednak jak najbardziej warto to sprawdzić i zadbać o szczelność motoru. Kappa ma wskaźnik ciśnienia oleju. Sprawdź jakie masz ciśnienie na zimnym, oraz na gorącym silniku.

W moim Punto ciśnienia kształtują się tak:
Silnik gorący około 1bar.
Silnik zimny >3 bar

U mnie jest silnik Fire, więc to zupełnie inna jednostka, ale mniej więcej da Ci to pogląd jak wygląda sytuacja.

Trochę informacji technicznych znajduje się tutaj:
https://it.m.wikipedia.org/wiki/Motore_bialbero_FIAT
Wystarczy włączyć nakładkę google tłumacza i sobie poczytać. Informacji szukaj pod hasłami "Fiat TwinCam engine" oraz "Lampredi Engine" będzoe dużo więcej, niż na polskich forach ;)
 
Last edited:
Osobiście zrobiłem 70 tyś km Od 110tyś km do 180tyś km, na 10W60 różnych producentów w 1.6 Twin Sparku. Były okresy że jeździłem po mieście jak i w trasie. Jeździłem "sportowo" i emerycko. Silnikowi absolutnie nic się nie stało...

Też mam dobre wrażenia z jazdy na 10w60, pierwszym olejem była Selena Racing w Uno 1,1 , potem w Lanci Dedra 2,0 16v , i w Espace 4.
W Lanci raz wlałem Castrol edge 5w40 ło matko jak się tłukły koniki w silniku po tysiącu zlałem olej i po zalaniu 10w60 znów było przyjemnie.
To stare konstrukcje silników i tam oleje nowoczesne Eco nie mają zastosowania !
Nawet dzisiejszy 5w40 ma inny skład i pompwalność niż 20 lat temu 5w40.

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Nie słyszałem aby te silniki miały tendencje do przegrzewania oleju. Jednak jak najbardziej warto to sprawdzić i zadbać o szczelność motoru. Kappa ma wskaźnik ciśnienia oleju. Sprawdź jakie masz ciśnienie na zimnym, oraz na gorącym silniku.

W moim Punto ciśnienia kształtują się tak:
Silnik gorący około 1bar.
Silnik zimny >3 bar

U mnie jest silnik Fire, więc to zupełnie inna jednostka, ale mniej więcej da Ci to pogląd jak wygląda sytuacja.

Trochę informacji technicznych znajduje się tutaj:
https://it.m.wikipedia.org/wiki/Motore_bialbero_FIAT
Wystarczy włączyć nakładkę google tłumacza i sobie poczytać. Informacji szukaj pod hasłami "Fiat TwinCam engine" oraz "Lampredi Engine" będzoe dużo więcej, niż na polskich forach ;)

Ja wcale nie stwierdzam, że te silniki mają problem z przegrzewaniem oleju (ma nawet chłodnice) Stwierdzam, że panuje opinia o zacieraniu się panewek korbowodowych prawdopodobnie z powodu ciśnienia oleju i powszechnie polecany jest olej 10w60. Chciałem się dowiedzieć czym to jest spowodowane, skoro większość napina się "zalewa sie taki olej jaki poducent zaleca", a tu zaleca 10w40 i myślę, że to spora różnica, pozatym od 98 może sie coś zmieniło (na pewno dużo sie zmieniło) i może uda sie dobrać bardeziej przyjazny olej do tego silnika.

Nie wydaje mi się, żeby kappa miała wskaźnik ciśnienia oleju, jeśli tak to gdzie ? Czy ma po prostu przygotowane miejsce aby ten zegar dołożyć ? Widziałem sporo zaślepionych wejść w podstawie filtra oleju, może to któreś z nich ?
 
Fiatowskie mocno wysilone czterocylindrówki różnie działały, zresztą w ogóle koncern Fiata mieszał z olejami do swoich silników.

Tutaj może być podobnie z wyższą lepkością, chociaż zasadniczo silnik powinien bez problemu przeżyć tyle ile inżynier obliczył na podstawowym oleju. W starych wozach użycie wyższych lepkości to po prostu pudrowanie syfa i maskowanie problemów mechanicznych. Często taka zmiana pozwoli przedłużyć życie wozu wystarczająco, żeby go spokojnie poużywać i sprzedać jeszcze sensownie działającego.

Nie znam do końca tych silników, mój HGT latał na pięciocylindrowym następcy, ale albo zostałbym na 10W-40 i ewentualnie poszukał czegoś lepszego w tej lepkości (Liqui Moly MoS2 10W-40 na przykład - powinno się z trudem zmieścić w budżecie) albo kupił tego Meguina. Jeżeli panewki po przeglądzie będą w sensownym stanie to chyba nie ma sensu napinać się na wlewanie wyższych gęstości.
 
Podobno były jakieś problemy z ciśnieniem oleju, stąd zalecane jest zwiększenie lepkości oleju.

Rzeczywiście nie ma wskaźnika ciśnienia. Źle zapamiętałem. Masz za to napięcie na akumulatorze ;)

Co do oleju utrzymuję moją rekomendację, czyli 5W50 ;)
 
Podobno były jakieś problemy z ciśnieniem oleju, stąd zalecane jest zwiększenie lepkości oleju.

Rzeczywiście nie ma wskaźnika ciśnienia. Źle zapamiętałem. Masz za to napięcie na akumulatorze ;)

Co do oleju utrzymuję moją rekomendację, czyli 5W50 ;)
Właśnie zrobiłem rewizję panewek korbowodowych, mówią że najczęściej zaciera się 3. Patrzę, a tu całkiem ładna, pod palcem gładka, lekko upalona. Tknęło mnie żeby zobaczyć na 2 tłoku no i mamy ubytki, także panewki do wymiany. Na szczęście wał bez rys. Postanowiłem złożyć na nowych, zalać elfa 5w50, zrobić że 1-2 tys kilometrów by się dotarły i zmienić na gulfa 5w50. Dodam że silnik jak na te lata w środku ładny - czysty. Olej który zlalem prawdopodobnie 10w40 valvo po jakims 10k czarny, ale tak twierdził poprzedni właściciel
 

Attachments

  • IMG_20210409_190131.jpg
    IMG_20210409_190131.jpg
    2,6 MB · Odwiedzin: 162
Back
Top