A skąd ukierunkowanie akurat na lepkość 5W-40?
Mam generację starszego Legacy IV z silnikiem "EJ204" (w gen. V chyba wciąż ten sam?) i tam rekomentowany olej wg instrukcji to 5W-30 API SM/SL. Od ok. 2010/2011 r. do kolejnej generacji jednostek 2.0 "FB20" producent zaleca jeszcze niższą lepkość 0W-20 API SM/SN.
Od nowości do 200kkm leję olej Lotos 5W-30...z ASO - pokłosie dawnej współpracy Subaru z Lotosem na naszym rynku.
Oleju nie ubywa pomiędzy wymianami. Ostatnio zrobiłem analizę Lotosa po 7kkm eksploatacji w podmiejskim trybie 10km dojazdów do pracy: żelazo/miedź < 5ppm, aczkolwiek zapas TBN już skąpy - wymiana w czas.
W przyszłym roku myślę "pełnolatkowi" zaaplikować coś z większą ilością dodatku Molibden/Bor (modyfikatory tarcia): jak AMSOIL SS 5W30 ASL, bądź z tańszych, ale wciąż niezłych: Orlen MAXExpert DEX1 5W30, Shell Helix Ultra 5W30 A3/B4, Total HKS G-310.
Nad jakość, bazę PAO czy konkretna lepkość przedłożyłbym interwał wymiany - zalecany na amerykańskim rynku i zbieżny z powszechnymi opiniami na forum:
- do 12 kkm - eksploatacja normalna (w trasie)
- do 8 kkm - eksploatacja ciężka (miasto/góry)
Rosjanie mają długą dyskusję o olejach do Subaru:
klik