• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Lexus GS430 4.3 V8 (3UZ-FE)

feecle

Zbanowany
Samochód
Lexus GS430
Lexus GS430 z silnikiem 4.3 V8 (3UZ-FE) na wtrysku pośrednim. Przebieg 290.000km. Zawory bez hydrauliki (płytki), zmienne fazy rozrządu VVTi, brak EGR. Kute korbowody i wał. Silnik z racji bardzo dużego momentu i niezbyt ciężkiej stopy kierowcy rzadko przekracza 3000RPM. Użytkowany raczej głównie w mieście na dość krótkich odcinkach, ale raz w miesiącu jest dłuższa trasa. Instrukcja zaleca lepkość 5W30 i obecnie zalany jest Gulf Ultrasynth GMX 5W30 + Ceratec.

Samochód robi codziennie krótkie odcinki dom-szkoła, więc aby ułatwić rozruch i początkowe kilometry rozważam poniższe oleje, które mają lepsze parametry od obecnego z naciskiem na niższą lepkość. Minimalne HTHS jakie dopuszczam przy moim dość emeryckim stylu jazdy to 2.9.

Millers XF 0W30 LL
Viscosity @ 100 °C: 10,19
Viscosity @ 40 °C: 52,93
Viscosity index: 185
Pouring point: -50 °C

Eneos Sustina SN/RC 5W30
Viscosity @ 100 °C: 10,32
Viscosity @ 40 °C: 51,76
Viscosity index: 193
Pouring point: -50 °C

Na chwilę obecną moim faworytem jest Millers ze względu na dostępność oraz niższą o 60zł cenę za bańkę 5l. Proszę o opinie.
 
Możesz dorzucić
Shell Helix Ultra 0W30
Neste City Pro 0w30
lub coś z Ravenola np SSO ale to już typowe ACEA A3/B4
 
A co podaje instrukcja? Nie ma tam info o ILSAC GF i A1/B1 A/5B5 ? Coś mi się wydaje że jest,czyli oleje lekkobieżne właśnie, a więc Amsoil z serii SS 5w30, mocna i sprawdzona oliwa.
 
Coś mi się wydaje, ze kolega chciał napisać maksymalne HTHS dlatego przy ostatniej propozycji zaznaczyłem, ze to nie A1, A5 tylko typowe A3 z wysokim HTHS >3,5. Do wymienionego zastosowania nie miało by takie HTHS żadnego uzasadnienia.
 
Dlatego napisałem co podaje manual, bo ztcp w dużych japońskich silnikach Toyota(Lexus) Nissan (Infiniti) jest info o Ilsac. Honda nawet w dużych V6 podaje jeszcze "nadworną lepkość" która w zależności od rocznika i modelu ma 0w20/5w20, ale większość do takich silników leje 5w30 , taki złoty środek. Też poprawiłem poprzednią wypowiedź, bo z rozpędu napisałem HTHS do 2,9 a w przypadku A5/B5 jest od 2,9 do 3,5 właśnie, Amsoil SS 5w30 ma 3,11 wg producenta.
https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g2880.pdf
 
Jeśli chodzi o HTHS to zależy mi na sensownej ochronie i uważam, że HTHS >=2.9 powinen zapewnić odpowiednie minimum. Millers XF 0W30 (bez C2) posiada odpowiednie HTHS wg. specyfikacji ACEA A5/B5.

Instrukcja rekomenduje olej TGMO 5W30 albo inny tej lepkości z ILSAC GF-5. Poniżej parametry jako punkt odniesienia.

TGMO 5W30
Viscosity @ 100 °C: 9,95
Viscosity @ 40 °C: 56,2
Viscosity index: 165
Pouring point: -45 °C
 
No to teraz wszystko zależy ile kasy chcesz wydać. Najtaniej Shell ale mimo to jest bardzo dobrym olejem na bazie GTL, oczko wyżej Neste na PAO lub jeszcze wyżej wspomniany przez cytrynowca Amsoil Signature Series, który będzie miał najlepszy pakiet dodatków z tych trzech. Oczywiście jak masz millersa w dobrej cenie też będzie ok ale najlepiej chyba z wymienionych wypada właśnie Amsoil.
 
Millers XF 0W30 i Amsoil SS 5W30 na papierze oraz cenowo wypadają bardzo podobnie z niewielką przewagą tego pierwszego. Co przemawia na korzyść Amsoil?
 
Lepszy TBN, PAO,Estry, sprawdzony w tych jednostkach w USA, rowniez moze byc wersja 0W30. Jesli Millers bedzie sporo tanszy to mozna wziasc pod uwage
 
Amsoil SS 5w30 to przede wszystkim baza pao estrowa, mocna i stabilna.W końcu najwyższa linia do czegoś zobowiązuje. Najnowszy pakiet dodatków, podyktowany spełnieniem LSPI, oparty jest na magnezie i borze, a więc mniej popiołów a równie wysoka zasadowość (TBN). Wynikową jest poza niskim punktem płynięcia, bardzo dobry flow, chyba jeden z niższych CCS w klasie i dobry noack.
O tym Millersie oprócz danych producenta nie ma w analizach nic, jest tylko wskazówka w postaci innych produktów tej serii, że bazowo oparte są na III grupie czyli HC , grubo i mocno, z niezłym noackiem, ale pakiet dodatków to już w tym przypadku niewiadoma.
Dochodzi do tego Ilsac o którym pisaliśmy, a więc Amsoil jest dedykowany do wymagań producenta.
Imho te oleje klasowo to inna liga.
 
Back
Top