• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Liqui Moly Synthoil High Tech 5W-40, Alfa 156 V6, ca. 10000 km

Andrzejsr

Użytkownik
Poniżej analiza oleju Liquy Moly 5W40 , po 10tys km drogowych w Alfie 156 V6 z przebiegiem ok 180tys km, 2004 r
W oleju było trochę AR 9100, ale nie więcej niż 10-50 ml , resztka z buteleczki którą miałem akurat.
Ciekawostka tu występująca - podczas ostatnich kilku tys km (1 ? 2 nie pamiętam) czasem ubywało płynu chłodzącego, bez wycieków zewnętrznych tzn polikwidowane wszystkie zewnętrzne).
Zrobiłem tą analizę i się okazało że ten płyn tam jest (sód i potas w dużych ilościach ma o tym świadczyć) i "zadziałał" bo podniesione są poziomy metali - czyli olej nie smaruje dobrze.

Clipboard01.jpg
 
Last edited by a moderator:
Reasumując:
-bardzo duża ilość Fe, wychodzę z założenia, że silnik posiada także łańcuch rozrządu, ale mimo wszystko zwiększenie zużycia np. : Blok silnika, głowica, zawory, popychacze zaworów, prowadnice zaworowe, wał korbowy, wałek rozrządu itp.
-natomiast ilość Al i Cu w normie
-podwyższona ilość Pb, z reguły jest połączony z Cu o czym świadczy zużycie łożysk, lecz tutaj nie jestem pewien może jakieś propozycje?
-w rzeczywistości jest podwyższona ilość zanieczyszczeń w postaci Si, Na i K (tutaj z pewnością z Archoil)
-B podejrzewam większa ilość o ok. 80 ppm ze względu na Archoil
-ilość dodatków uszlachetniajacych: praktycznie dwukrotnie mniejsza ilość Zn, P oraz Ca tzn. spora degradacja, jedynie Mg w normie
-ilość paliwa oleju jest podwyższona, inna mapa? Lecz także to może świadczyć o jeździe na krótkich odcinkach, tym bardziej po okresie zimowym, jak dobrze pamiętam do 4% jest krytycznie, tutaj jest na granicy. Lecz spadła lepkość w temperaturze 100°C, już jest na granicy SAE 30 i 40
-biorąc pod uwagę, że ten olej nie zawiera Estrów wzrosła wartość utleniania, to może świadczyć o przegrzaniu oleju, jeżeli np. nie miał odpowiedniej ilości czasu aby ostygnac, lecz także podwyższona ilość paliwa ma wpływ
-nitrowanie, tutaj istniało ryzyko tworzenia się szlamów

Szkoda, że te laboratorium nie robi badania pod kątem obecności Glikolu.
 
Żelazo ma pochodzić z pierścieni. Jak się zużyły + lepkosć oleju spadła to może stąd paliwo w oleju, krótkie odcinki owszem to połowa użytku auta.
Ołów - z panewek - też wynik osłabienia oleju.
A i jeszcze przytarte krzywki wałków rozrządu miałem, nie wiem jaki tam metal głównie jest.
(łańcucha nie ma, w programie nic nie grzebane - seria )
 
Tak, odnosnie lepkosci podkreslilem to ma z tym zwiazek. W krzywkach jest dodawany Cr (Chrom) jak sie nie myle, lecz u Ciebie jest 0.
 
W sumie co z tego wynika? Olej to lipa czy silnik jest w kiepskim stanie +trudne warunki?
 
Wystarczy zobaczyć, że w oleju jest spora zawartość paliwa oraz ślady płynu chłodniczego (sód i potas), a to nie wina oleju.
 
Back
Top