• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Liqui Moly TopTec 4100 SAE 5W40 Skoda Superb 1.8TSI rocznik 2013 270+KM 89tys km

Rpetryko

Użytkownik
Samochód
Mercedes-Beniz W447 2.2d
Cześć,
Gorąca prośba o analizę:
Olej używany, po przebiegu 9 tys km. Liqui Moly 5W-40 TopTec 4100. Pojazd: Skoda Superb II FL 1.8 TSI 2013 rok. Nominalnie 160KM, po tuningu (większe turbo, downpipe, program) 270+KM. Stan licznika 89tys km. Kupiłem z przebiegiem 30tys km i od tamtej pory olej zmieniany co 10tys km. Data pobrania próbki: 15.07.2021 przy temperaturze silnika 90°C. Nie występują dolewki między interwałami. 90% miasto (małe, bez stania w korkach), reszta trasa. Program zrobiony pd paliwo 98 oktanów i na takim tylko jeździ. Zapocenia przy rozdzielaczu oleju - nowy czeka już na serwis olejowy i wymianę przy okazji. Zostać przy tym oleju czy zmienić na coś innego?
Raport SKODA.png
 

Attachments

  • #-5811-1-Z-203144-Sev3.pdf
    104,1 KB · Odwiedzin: 177
Last edited:
Silnik wali żelazem i benzyną w olej.
270KM to chyba za dużo dla tej konstrukcji.

Poza tym, TAN jest przeszło 2x wyższy niż TBN, czyli "kwas się z oleju zrobił".
Lepkość już typowa jak dla 5w30.
 
Wygląda na to , że interwał 10tys po tych modyfikacjach to za dużo. Paliwem pewnie leje żeby dziury w tłoku nie wypalić.
 
Tam jest rozrząd na łańcuchu czy na pasku?
Rozrzedzenie ogromne.
Wiadomo, że silnik z Bezpośrednim Wtryskiem zawsze podlewa paliwem, ale prawie 6% to masakra.
Na pewno trzeba zdecydowanie skrócić interwał wymiany.
Może zastosowanie tutaj cudownej puszki od Archoil coś pomoże.
 
Moc zwiększona, a natrysk oleju od spodu nie. Podlewanie paliwem być może jest celowe.
 
Ktoś może wyjaśnić dlaczego TAN tak wysoki, a TBN bardzo mocno spadło, mimo stosunkowo niskiego interwału + jest to benzyna. Czy wpływ na to ma głównie wysokie rozrzedzenie paliwem (podlewanie w czasie jazdy) czy coś innego?
 
Ja myślę, że niespalona benzyna obmywa tłoki z kwaśnych produktów spalania po czym przedostaje się do oleju co powoduje wysoki TAN.

To takie moje przemyślenia, chemikiem nie jestem.
 
Dzięki za odpowiedzi.
Obecnie auto "pokonuje" coś około 3 tys km rocznie, więc interwał będzie raczej liczony datami (raz na rok), a nie kilometrami.
Czy zostać przy tym oleju co jest? Jeśli zmienić to na co?
W planach lepszy intercooler i korekta programu.

Tam jest rozrząd na łańcuchu czy na pasku?
Łańcuch.
 
Kurcze, gruby ten program zrobiłeś. 75% przyrostu mocy to na prawdę sporo dla seryjnego silnika. Dziwię się, że dopiero teraz myślisz o większym IC i że seryjny to pociągnął. Nie miałeś spadków mocy na serii przy wyższych temperaturach? Ja bym pomyślał również o zmianie wtrysków na wydajniejsze. Chyba, że już to zrobiłeś;)
 
75% przyrostu mocy to na prawdę sporo dla seryjnego silnika.
Tutaj podobno ograniczeniem byłoby DSG. Ale jest manual, więc mogłem tyle. Choć sprzęgło poszło mocniejsze.

Nie miałeś spadków mocy na serii przy wyższych temperaturach?
Miałem, ale rzadko cisnąłem po garach, żeby się zagrzewał. Nie przeszkadzało mi to zbytnio.

Ja bym pomyślał również o zmianie wtrysków na wydajniejsze.
To na późniejszy etap. Wtedy pomyślę o większym turbo, dolocie i ponownym strojeniu.
 
To na późniejszy etap. Wtedy pomyślę o większym turbo, dolocie i ponownym strojeniu.
To jeśli myślisz o jeszcze większych mocach to ja bym już zakuwał silnik. Bo na seryjnych bebechach to długo nie pojedziesz. Ten silnik to nie 2JZ, że zniesie wszystko.
 
Skrócić interwał a olej zmianić na coś mocniejszego bo top tec 4100 to dobry olej ale w tym wypadku radzę zdecydowanie pójść w kierunku oleju na IV grupie.
 
Back
Top