• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mazda CX-7 2.3T DISI 260KM - silnik z Mazdy MPS

SmartCheetah

Użytkownik
Samochód
Chrysler 200C, 3.6 V6 Pentastar
Cześć :)

Auto mam od niedawna, w zeszłym tygodniu zalałem silnik Eurolem Fortence 5w30, który polecano mi na grupie Mazdy FB, jako, że ten silnik nie lubi "grubych" olei. Ale wgłębiłem się nieco w temat i specyfikacje i zacząłem się obawiać, czy ten olej nie jest jednak zbyt "rzadki" kosztem ochrony...

Przebieg: 7-9k rocznie. Na liczniku obecnie 142k.
Tryb: miasto/trasa 50/50, przy czym najczęściej wygląda to tak, że kręcę się po mieście cały miesiąc robiąc poniżej 300km, a potem wyjeżdżam i robią drugie tyle jednym wyjazdem.

Specyfikacja:

Density at 20°C 0.8475 kg/l
Viscosity, kinematic at 40°C 53.3 cSt
Viscosity, kinematic at 100°C 9.6 cSt
Viscosity index 166
Viscosity, dynamic (CCS) 3490 cP
Sulphated ash 1.22 wt%
Flash point 207 °C
Pour point -48 °C
HTHS <3,5
TBN 10.1

Dla porównania

Eurol Syntence 5w30, który wg. strony jest rekomendowany do tego silnika:

Density at 20°C 0.8504 kg/l
Viscosity, kinematic at 40°C 71.2 cSt
Viscosity, kinematic at 100°C 12.3 cSt
Viscosity index 172
Viscosity, dynamic (CCS) 5590 cP
Sulphated ash 0.67 wt%
Flash point 207 °C
Pour point -42 °C
HTHS = 3.5

Natomiast na forum Mazdy MPS polecają Valvoline Synpower 5w40.

Moje pytania:

1. Czy mam się obawiać jeżdżenia na obecnym Fortence 5W30?
2. Powinienem zalać 5w30 czy 5W40 przy następnej wymianie?
3. Co powinienem zalać następnym razem, proszę o pomoc w doborze :)
 
Co podaje manual dla tego silnika?
 
Podaje 5w30 na Europę i 5w40 na Stany. Przy czym jak silnik zaczyna pobierać olej i pojawia się dym na wolnych obrotach to sugerują przejście na 5w40. Ja jeszcze nie wiem czy moon egzemplarz pobiera, ale na pewno nie dymi
 
To podaj jeszcze specyfikację oleju według instrukcji API/ACEA. Czy ma być mid saps czy full saps czy z wysokim HTHS czy z obniżonym.
 
Książka serwisowa mówi: API SL lub ACEA A3/A5.
Na Facebooku zadałem to pytanie i ktoś napisał: HTHS poniżej 3,5 czyli acea a1, a5, ewentualnie jeśli bez lpg może być c1 lub c2.

Mam nadzieję, że ma to sens.
 
Jak się pojawia dym niebieskawy na wolnych obrotach, to nawet 15W50 nie pomoże, bo pierścienie są do zmiany.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
W przypadku tego silnika to akurat nieszczelne turbo, ale tak czy siak to na razie nie mój problem. Odniesie się ktoś do moich pytań? :)
 
Czyli manual zaleca od "sasa do lasa" ;) Nie widzę powodów do obaw jeżeli chodzi o olej bo taki "cienki" to on nie jest, pakiet full saps co widać po TBN i poziomie popiołów, a i parametry na zimno są niezłe - ale to domena wspólna olejów dla Forda. Można oczywiście lepiej, ale dużo zależy od charakteru jazdy. Przebiegi roczne nie duże, więc jeżeli jeździsz spokojnie martwiłbym się bardziej o zawartość paliwa w oleju niż że olej nie da rady. Można (ale czy trzeba?) wzmocnić olej dodatkiem ,ale to już do rozważenia dalszego. Z tego co widziałem w U.S leją do nich 5w30 a są tacy co schodzą jeszcze niżej. Obserwowałbym bagnet oleju częściej (ubytki, kolor) i jeździł :)
 
SmartCheetah napisał:
Odniesie się ktoś do moich pytań? :)

Ad.1 Nie
Ad.2. Nie, jeśli na 5W30 nic się nie dzieje
Ad.3. Wróć z pytaniem jak będziesz przed kolejną zmianą. Obserwuj jak się auto sprawuje na obecnym oleju.
 
Cytrynowiec, dziękuję Ci, uspokoiłeś mnie :) Tak, ten silnik ma tendencję ponoć do przedostawania się benzyny do oleju (bagnet zaczyna śmiedzieć) ale ja i tak mam zamiar zmienić olej za jakieś 8, maks 10k, więc raczej nie zdąży mocno zmienić właściwości oleju.

Jeżdżę raczej spokojnie, jak chcę przycisnąć to auto ma prawie maksymalny moment przy 2.5k RPM, także nie ma potrzeby piłowania.

Pływak Dzięki :)

Ostatnie pytanie - Fortence vs Syntence, na podstawie specyfikacji z pierwszego posta - który wy byście rekomendowali do tego silnika i mojej eksploatacji?
 
Dziękuję za pomoc, Pływak :)

Podoba mi się to forum, konkretna wiedza. Na forum Mazdy MPS stwierdzili, że olej średni, bo niskie HTHS, TBN trochę słabsze od Motula i Flash point też dość słaby.
 
Ale skoro Mazda życzy sobie olejów ACEA A5/B5 to właśnie HTHS w nich jest 2,9 do 3,5 bo to determinuje ta norma. Jeśli faktycznie używałbyś auta w trudnych warunkach z mocnymi obciążeniami to możesz pomyśleć o jakimś dobrym 0W40 ale póki co bym się nie przejmował bo masz zalany olej zgodny ze specyfikacją producenta.

Co do fejsbuków to po tym co na temat olejów czytam na niektórych grupach to oczy krwią. Ludzie potrafią do auta jeżdżącego wokół komina zalewać 5w50, 10W60 i inne wynalazki i twierdzić, ze są lepsze od zalecanych przez producenta 5W30 czy 5W40 ewentualnie druga grupa znawców to tacy co im szwagra, ojca, syna, znajomy powiedział, ze wszystkie oleje to to samo i nie ma sensu przepłacać bo różnią się tylko bańki ;)
 
Eurol Fortence jest wyborem dobrym pod kątem norm producenta auta, ale także stylu jazdy jaki uprawiasz. Odnośnie punktu zapłonu w parametrach oleju, może być badany dwoma metodami, albo w tyglu otwartym (wyższa wartość - tak robi większość firm), albo w tyglu zamkniętym (wartość niższa - i tak robi Eurol). HTHS wynika z normy, ale to nie znaczy (jeżeli producent ją dopuszcza / zaleca) że olej jest gorszy, w jednym czy drugim przypadku.
 
Na forum Mazdy MPS dość zgodnie zalecają Valvoline 5W40 Synpower. Chyba przede wszystkim dlatego, że ten silnik ma sporą tendencję do rozcieńczania oleju paliwem, gęstszy olej i wyższy HTHS daje większy bufor ochrony przed kolejną wymianą. Ma to sens? Inna sprawa, że to forum dla Mazdy MPS (3 i 6) silnik ten sam, ale to są mniejsze i lżejsze auta o charakterze bardziej sportowym, a więc częściej "upalane".

Teraz będę obserwował ewentualne ubytki oleju i czy bagnet po paru tysiącach nie zacznie śmierdzieć, ale tak czy siak na wymianę się szykuję za jakieś 7-8k.

Co sądzicie o samym Valvoline Synpower?
 
Tak ma to sens, jak najbardziej. Ale zeby sie upewnic nalezy zlecic analize przepracowanego oleju. I piszemy o lepkosci, nie o gestosci...Odnosnie tego oleju, uwzgledniajac podstawowa analize nic niezwyklego, typowa masowka, olej bazowy HC.
 
SmartCheetah napisał:
Na forum Mazdy MPS dość zgodnie zalecają Valvoline 5W40 Synpower. Chyba przede wszystkim dlatego, że ten silnik ma sporą tendencję do rozcieńczania oleju paliwem, gęstszy olej i wyższy HTHS daje większy bufor ochrony przed kolejną wymianą. Ma to sens? Inna sprawa, że to forum dla Mazdy MPS (3 i 6) silnik ten sam, ale to są mniejsze i lżejsze auta o charakterze bardziej sportowym, a więc częściej "upalane".

Teraz będę obserwował ewentualne ubytki oleju i czy bagnet po paru tysiącach nie zacznie śmierdzieć, ale tak czy siak na wymianę się szykuję za jakieś 7-8k.

Co sądzicie o samym Valvoline Synpower?

Żeby stwierdzić czy ma tendencję do rozrzedzania proponuje jak kolega wyżej po interwale wydać 100zł na analizę starego oleju. Zobaczysz czy spadła lepkość i ile faktycznie paliwa jest w oleju i jak to wpływa na zużycie silnika. Co do samego oleju Valvoline to już bym wolał zalać Mobil1 FS 0W40 od tego Valvo albo Shell Helix Ultra.
 
Aż tak chyba nie będę się w temat wgłębiał, żeby oddawać na analizę. Na forum MPS wyczytałem, że po paru tysiącach km bagnet zaczyna po prostu pachnieć benzyną.

Co do tego Shell Helix Ultra 5W40 to zastanowię się nad nim jako alternatywie dla obecnego Fortence 5W30 przy kolejnej wymianie. Dziękuję wszystkim :)
 
Back
Top