• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mercedes Benz R 3.0 CDI V6 DPF

Zbyszko

Użytkownik
Samochód
Mercedes Benz W251
Witam serdecznie. Od kilku miesięcy jestem użytkownikiem ww. auta. Po zakupie wymiana oleju na taki jaki wlany był wcześniej czyli Motul 5w30 x clean +. Pytanie czy zostać przy tym czy zmieniać na coś "lepszego"?
Pozdrawiam
 
Motul Xclean + 5W30 to niezły olej choć są lepsze. Przyszedł mi do głowy Ravenol VMP 5W30 ale sprawdziłem i nie spełnia on MB 229.51 a tylko 229.31 więc raczej odpada. Normę (aprobaty brak) spełnia Penrite Enviro+5W30 i to jest bardzo dobry olej ale też bardzo drogi. Z własnego podwórka przychodzi mi do głowy Millers , Neste oraz Eurol. I z tej trójki o dziwo najtańszy Eurol Fluence DXS 5W30w dieslach Mercedesa zbiera najlepsze opinie. Neste Pro W longlife III 5W30 oraz nowy Neste Pro C2/C3 5W30 to niezłe oleje i pewnie nie gorsze od Motula ale czy lepsze to trudno powiedzieć. Millers EE longlife C3 5W30 bardzo dobry olej ale jeden mój Klient, który jest bardzo dobrym i wyczulonym testerem mającym kilka aut i wymieniającym oleje bardzo często (nawet co 2-3 miesiące) zdecydowanie pochlebniej wypowiadał się o Eurolu Fluence DXS 5W30 (ma też aprobatę 229.52), który jest prawie 2x tańszy wiec bądź tu człowieku mądry. ;)
Bez patrzenia na budżet to bym brał Penrite ale cena nieco odstrasza.
Inna sprawa czy ma być koniecznie 5W30 czy nie może być 5W40 bo tutaj jest kilka ciekawych olejów i niekoniecznie drogich a wielu użytkowników Mercedesów wybiera właśnie oleje spełniające normę ale lepkość 5W40.
 
Jakieś wczesno-weekendowe zaćmienie miałem z tym Ravenolem. Zacząłem sprawdzać czemu nie ma MB 229.51 i oczywiście ma wieć jak najbardziej mogę ten olej polecić tym bardziej, ze jest jeszcze w promocyjnej cenie do kupienia.
 
@Zbyszko, z Motuli masz jeszcze Specific z ww normą:

To, czy lepszy będzie SAE30, czy SAE40, nie można decydować ot tak sobie.
Na to pytanie musisz mieć jakieś wiarygodne dane, które pozwolą na podjąć taką decyzję.
Mam na myśli analizę oleju przepracowanego, która pokaże Ci co w nim piszczy; tak pokrótce:
- jeździsz po mieście, a więc pewnie na niedogrzanym silniku - SAE30
- masz DPF'a, a przez niego silnik często lubi dolewać paliwa do oliwy - SAE40
- jeździsz po mieście, a więc obecność paliwa w oleju -SAE40
- jeździsz w trasie, a więc silnik jest mocno obciążany -SAE40
Ale to specyfika silnika, może wymagać/preferować konkretną lepkość oleju. Ja nie znam mercedesów, więc tego nie wiem.

I wcale "lepszy" olej (w sensie bardziej "syntetyczny") niekoniecznie musi być lepszym dla danego silnika, stylu i charakteru jazdy.
Konkretne propozycje olejów podadzą Ci na forum, tylko to będzie "strzelanie na oślep".
 
Saczi bardzo słuszne uwagi odnośnie W30 lub W40. Norma MB 229.51 dopuszcza obie lepkości. Jak dla mnie jeśli W40 to takie, które dobrze płynie w niskich temperaturach (przynajmniej na zimę). Analiza zużytego oleju by wiele powiedziała.
 
Oszczędniej, ale za to częściej wymieniać Orlen Max Expert 5w40 C3? Nie będę ukrywał, że w poprzednim aucie (Ford Galaxy 2.0 benzyna) zmieniałem dwa razy w roku średnio co 6-7 tyś kilometrów. Tutaj też bym wolał częściej
 
Nie przesadzajmy już z tym skracaniem interwałów!
Skoro producent dopuszcza npdo 30 tys, to skrócenie wymian do 15 tys km już jest znacznym polepszeniem kondycji oleju.
Proponuję analizę właśnie po to, żeby przekonać się co dzieje się w silniku przy Twoim sposobie jego eksploatacji.
Jeżeli parametry oleju są prawidłowe (TBN i lepkości) oraz rozcieńczenie paliwem nieznaczne, to możesz i co 15-20 tys km wymieniać olej.
"Częściej = lepiej", tylko po co wymieniać co 5 tys km, jak wystarczy co 10 tys?

Ja po takiej analizie wiem, że w żadnym przypadku 10 tys km nie mogę przekroczyć na oleju, bo silnik wzbogaca mi go benzyną.
Komputer po tych 10 tys km pokazuje jeszcze 50% "żywotności" oleju.
 
Olen C3 229.31 to ciekawy i mocny olej, trochę "gruby" bo pierwszeństwo ma ochrona nad ekonomią i trochę skromny pakiet ale mocna i wytrzymała oliwa. Pakiet można uzupełnić AR9100 jak jest chęć i potrzeba. Relacja cena/jakość korzystna.
Starsza analiza, ale myślę że wcale nie taka nieaktualna https://www.oil-club.ru/forum/topic/12894-orlenoil-platinum-maxexpert-c3-5w-40-svezhee/
W 229.51 też można znaleźć ciekawe i niedrogie MOL Dynamic Prima o ile pamiętam dobrze, a jeżeli nie - to niech @Robert1 mnie poprawi - bo interesował się tym olejem, ale też NOACK poniżej 9 ma chyba.
Na koniec Eurol Fluence 5w40 229.51 też masz jego analizę tu na forum.
A propos skracania inetrwałów każdy przypadek jest osobny np. wczoraj zmiana oleju była w Carismie DID, roczny przebieg wyszło 15 kkm (łączny przebieg 250 kkm), olej 5w40 tłuścioch starszej generacji i wyleciała zupa, że czarna to norma, ale że gęsta to już nie było fajne.
 
Teraz właśnie dojrzałem, że Orlen ma normę 229.31, a do mojego ma być 229.52 ze względu na ustrojstwo w postaci DPF. Czyli nie powinienem tego Orlena stosować?
 
MOL Dynamic Prima ma Noack 8.5
 
Przepraszam, mój błąd i pomyłka. Pisałem z pamięci. Przepraszam jeszcze raz za wprowadzenie w błąd. Powinna być 229.52
 
Z MB 229.52 to kojarzę tylko oleje w lepkości 5W30 tak na szybko z głowy aprobaty mają Eurol Fluence DXS, Neste City Pro C2/C3, Motul Specyfic MB 229.52
 
229.52 to oleje low saps, do silników Mercedes Bluetec OM642 z DPF oraz SCR.
Lepkości różne ale przeważnie 5w30
 
Dlatego ważne jest jaki model i dokładnie rocznik, bo MB przekazuje to tak dla tego silnika:

Mercedes OM642.gif
Mercedes OM642.gif


Coś mi tu jednak Lotos nie pasuje, niby w spisie jest ale Lotos na swojej stronie pokazuje tylko 229.51 - może kwestia aktualizacji, w każdym razie MB ma go na swojej liście.
W budżecie spokojnie mieści się Texaco ProDSM https://www.oil-club.ru/forum/topic/34174-texaco-havoline-prods-m-5w-30-svezhee/
 
Last edited:
Rok produkcji 2009, model R w251, VIN WDC2510261A100944
Powiedzmy, że lekko zgłupiałem z tymi normami, za dużo tego wszystkiego jest.
 
VIN decoder pokazuje 280 CDI 2009 rok.
Instrukcja PL na stronie MB pokazuje:

Silniki wysokoprężne z filtrem cząstek stałych

Dopuszczenie MB

R 300 CDI BlueEFFICIENCY

R 300 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY

R 350 CDI 4MATIC

R 350 BlueTEC 4MATIC

228.51, 229.31, 229.51


Manuala nie masz?
 
Mój model ma jeszcze oznaczenia sprzed liftu. Mam tylko DPF, nie posiadam adblue czy SCR. Bluetec, blueefficiency to już polifty. Manuala nie mam
 
Back
Top