• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mercedes Benz silnik M119.980

Petrus

Użytkownik
Samochód
Mercedes Benz M119.980/Honda CBR F4i ulubiony zawsze będzie Fiat Cinquecento VK
Dzień dobry, chciałbym się dowiedzieć jaki płyn do chłodnic użyć (blok silnika oraz chłodnica są aluminiowe) do 2012 r. MB sugerował stosowanie bazy G5 (żółta) a następnie (chyba ze względu lobby ochrony środowiska) oficjalnie wskazał płyny na bazie G48 (konkretnie: Valvoline 325.0 MB approval). Znalazłem płyn Mannola AG13+ ale tu na forum widziałem głosy, że płyny i oleje Mannola są niezbyt dobrej jakości.
 
Last edited by a moderator:
G05 ==> Mobil Antifreeze Heavy Duty
G48 ==> Mobil Antifreeze Extra
Oparte na produktach BASF i dostępne w sieci sprzedaży PL

Jest miedzy nimi pewna róznica, wiec warto sprawdzić co masz w instrukcji.
Różnica może zależeć od tego czy masz w układzie dodatkowy wsad z uwalniającym się dodatkiem do płynu wydłużąjącym m.in. okres ekploatacji.
 
G05 ==> Mobil Antifreeze Heavy Duty
G48 ==> Mobil Antifreeze Extra
Oparte na produktach BASF i dostępne w sieci sprzedaży PL

Jest miedzy nimi pewna róznica, wiec warto sprawdzić co masz w instrukcji.
Różnica może zależeć od tego czy masz w układzie dodatkowy wsad z uwalniającym się dodatkiem do płynu wydłużąjącym m.in. okres ekploatacji.
Problem z tym autem mam taki, że instrukcja wskazuje aby zgłosić się do serwisu Mercedes Benz na wymianę po 15 latach lub 250000 km przebiegu... W instrukcji mam podaną tylko pojemność 16,5 litra... Tak samo jest niestety ze wszystkimi płynami - serwis Mercedesa jest wyrocznią albo stosuje co akurat ma pod ręką... W załączonym pliku są wewnętrze wytyczne dla serwisów Mercedesa. Dlatego pytam specjalistów, bo nie jest to dla mnie oczywiste. Chyba wszystkie bazy są robione przez koncern BASF zgodnie z tym co widziałem tu na forum? Dodatkowo widzę te specyfikacje dla G5 i G48 - oprócz kwestii środowiskowych nie widzę większych zmian...
 

Attachments

  • antifreeze_TSB_2012_G-48-1.pdf
    200,4 KB · Odwiedzin: 179
  • technisches_datenblatt_g05_eng.pdf
    37,6 KB · Odwiedzin: 245
  • Glysantin_G48.pdf
    44 KB · Odwiedzin: 188
G05, G48 to oznaczenia BASF.
Przy takim okresie I dystansie wymian podejrzewam, że w układzie jest/był wsad z uzupełniający skład płynu.
Z którego roku jest przedmiotowy uklad?
 
Układ nie wiadomo... Poprzedni właściciel twierdził, że chłodnica była wymieniana w czasie jego kadencji. Węże maja po 25 lat, tak samo jak pompa wody. Układ jest dość skomplikowany (o pojemności ponad 16 litrów), bo ciecz chłodząca dochodzi przez przewody aluminiowe i węże gumowe np. do podgrzewania płynu do spryskiwaczy (tam jest grzałka, która już zdjąłem, przeczyściłem i jest drożna), do podgrzewania dysz spryskiwaczy, do Webasto, do dodatkowej pompki postojowego ogrzewania/chłodzenia, która jest wyposażona w elektromagnetyczne zawory nie wiem z jakiego materiału. Informacje dostępne w sieci są często wykluczające się wzajemnie, dostęp do oryginalnych dokumentów jest utrudniony a książki serwisowe to „białe kruki” albo nie potrafię ich wyszukać. Podkreślam, że nie mam wiedzy na temat składu poszczególnych produktów/baz/frakcji ani przeprowadzonych analiz dlatego zawracam głowę tutaj...
 
Mając dwa do wyboru, bez specjalnych wymagań materiałowych ze strony producenta silnika, wybrałbym G05.
Z obliczeń wynika że to 1995 (bo wciąz nie widzę daty ;) ) - to tym bardziej w takim wyborze by mnie umocniło.
Opcja koncetratu pomaga przy napełnianiu układu, po wcześniejszym płukaniu układu wodą, aby uzyskać 50/50.

W załaczeniu artykuł, który może być przydatny dla Ciebie.
 

Attachments

  • MB antifree dec04_0-1.pdf
    1,7 MB · Odwiedzin: 196
Mając dwa do wyboru, bez specjalnych wymagań materiałowych ze strony producenta silnika, wybrałbym G05.
Z obliczeń wynika że to 1995 (bo wciąz nie widzę daty ;) ) - to tym bardziej w takim wyborze by mnie umocniło.
Opcja koncetratu pomaga przy napełnianiu układu, po wcześniejszym płukaniu układu wodą, aby uzyskać 50/50.

W załaczeniu artykuł, który może być przydatny dla Ciebie.
Dziękuje za artykuł.
Co do roku - blisko ale dokładnie to marzec 1996 r. ;)
Z artykułu wynika, że Mercedes sam opracował formule płynu chłodzącego do swoich układów.
Czy zatem użyć płynu Mercedesa czy mogę spróbować koncentratu wskazanego przeze mnie (żółty Mannol niby zgodny z normami MB 325.0) a może zupełnie coś innego.
Wiem, że to z pozoru błacha sprawa ale ze względu na stopień skomplikowania układu chłodzącego, nie chciałbym tego później rozbierać... Pytam tez dlatego, że np. Bosch robi świece dla GM na pierwszy montaż do silnika Z14XEP a kupując na wymianę wskazany model Boscha nie sprawdza się tak samo jak niby te same świece ale ze znaczkiem GM kupionymi w ASO... Nie wiem dlaczego tak jest, nie rozumiem tego ale wielokrotnie to zaobserwowałem...

PS. Zdaje sobie sprawę, że dyskusja powinna być w innym dziale ale nie wiem jak ja przenieść.
 
W dokumentach, które załączałeś, jest jasne wskazanie na G05 jak i G48.
Jeden i drugi deklaruje posiadanie oficjalnych aprobat MB.

Przykładowo :
1587905814523.png


MB również potwierdza aprobaty na produkty BASF
(zgodnie z ich zmianą, teraz na G48)
1587906495171.png


Przy cenie detalicznej na pułapie 82,85PLN za 10ltr po przygotowaniu roztworu 50/50 (Mobil Antifreeze Heavy Duty), do aut które wymagają G05 nie widziałem potrzeby szukania innych zamienników o nieznanym składzie i deklaracjach nie wiem na czym opartych.
 
Back
Top