• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mieszanie srodków smarnych o różnych lepkościach itp.

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Dex ma więcej zalet - głównie ze względu na ciekawszy pakiet
 
😆 zrobiłem teściowi do tego yarisa zlewkę wszystkiego co stało w garażu na następną wymianę. Wyszła mikstura:
  • Q8 5W30 A5
  • Castrol magnatec 5W40 C3
  • Castrol Edge 5W40 A3/B4 (dinozaur, zapieczętowany produkcja 2010 :oops:)
  • Lotos 10W40
  • Ipone 10W40
 
Panowie jak patrzeć na parametry temperatury zapłonu podczas mieszania dwóch środków smarnych?

Do zmieszania byłyby dwa oleje Eurol, celem zwiększenia lepkości do 15.2 cSt (taką właśnie lepkość ma Selenia Racing)

Eurol Fluence 5W40 C3 4L
kv 100°C - 14.2 cSt
FP - 237°C

Eurol Super Lite 5W50 1L
kv 100°C - 19.6 cSt
FP - 200°C

O ile Eurol Fluence ma bardzo fajną temperaturę zapłonu o tyle Super Lite trochę blado wypada.

Temperatura się uśrednia, tak jak lepkość? Czyli liczymy ją w taki sposób: ((4*237)+(1*200))/5 ?
 
Last edited:
Po prostu się tym nie przejmujemy. SL 5W40 też ma w TDS temperaturę zapłonu 200stC , a w analizie 230stC
 
Od ok. 3500 km jeżdżę na Castrolu Magnatec 5w40 z domieszką Molibdenu od Mannola. Z racji zwiększonego poboru postanowiłem dolać Valvoline 10w60. Czy taka mieszanka nie będzie kolidować ze sobą? Sprzedawca w sklepie odparł, że przy takim mixie mogą oddzielać się frakcje oleju i może być problem. Coś nie chce mi się w to wierzyć. Który z nas ma rację?
 
Super Lite trochę blado wypada
Może to wynikać z innej metodologii badania (otwarty vs. zamknięty "kocioł"). I to już wystarczy by wyniki były odmienne. Jako przykład podam, że przy Eurolu Fluence FE 5w30 w karcie widnieje 196 st.C. A w analizie wyszło 239 st.C.
 
@joshua79 zmiesza się, do Castrola 10w60 dolewałem Mobila 0w40, i żadna fakcja mi się nie oddzieliła, olej dojeździł do wymiany :)
 
Może to wynikać z innej metodologii badania (otwarty vs. zamknięty "kocioł"). I to już wystarczy by wyniki były odmienne. Jako przykład podam, że przy Eurolu Fluence FE 5w30 w karcie widnieje 196 st.C. A w analizie wyszło 239 st.C.
ztcp są dwie normy badanie temp zapłonu, z końcówką 92 i 93 -info z pamięci, więc warto sprawdzić
 
@joshua79 co za bzdury. Oleje silnikowe są mieszalne. To nie płyny przekładniowe itp.
 
@Hlava

Oba oleje badane są tą samą metodą ASTM D 93

Informacje wziąłem bezpośrednio z kart Eurola, które oczywiście mogą być w rzeczywistości lepsze.
 
@Speedmaniac41 obstawiam, że w karcie jest błąd co do normy. Takie pomyłki mogą się zdarzać. A Eurolowe karty mają trochę bałaganu. Zdaję się wspominał kiedyś o tym @tomek evo
Najlepiej byłoby zapytać oficjalnego dystrybutora
 
@Zielony34 być może i nie ma sensu, być może moje myślenie jest błędne albo zbyt uproszczone, ale postanowiłem w ten sposób podnieść ciut lepkość po "w", gdyż konsumpcja oleju następuje na gorąco, przy mocnym obciążeniu. Wolałem w ten sposób, niż dolać jakiegoś "klajstra" typu Motodoktor, a głębaszą diagnostykę dlaczego spala ponad normę zostawić sobie po powrocie z urlopu.

A co do Molibdenu od Mannola to jest to nowa wersja (płynna), nie ten "miód w puszce" wycofany ze sprzedaży jakiś czas temu.
 
gdyż konsumpcja oleju następuje na gorąco, przy mocnym obciążeniu.
Ale to wcale nie oznacza, że wyższa lepkość coś tutaj pomoże. To tak nie działa. Nie znając dokładnej formulacji, możemy sobie przy takich olejach narobić więcej szkody, niż pożytku w okolicach pierścieni i przyniesie nam to odwrotny efekt do zamierzonego. Kolejny raz - olej to nie tylko lepkość.

A co do Molibdenu od Mannola to jest to nowa wersja (płynna), nie ten "miód w puszce" wycofany ze sprzedaży jakiś czas temu.
Nie widzę sensu stosowania takich wynalazków. Przesadzanie z tego typu dodatkami, które zmieniają nam formulację oleju może być również nieprzewidywalne. Szczególnie w przypadku takiego koncernu, jak SCT.
 
Ciężko się tutaj wstrzelić w trend. Jedni piszą, że wszystko jest ze sobą mieszalne, że można tym w ograniczonym zakresie manewrować lepkością, a inni że taka domorosła chemia odpada.
Nie jestem w tej materii aż tak obeznany żeby przyjmować za pewnik jedną, albo drugą wersję, ale wydaje mi się że swoim działaniem wybrałem mniejsze zło.
 
Pierwsza zasada działania dodatków
NIE SZKODZIĆ
 
@joshua79 mieszalnosc oleju to żaden trend.

@Hubert1 co do tej zasady, to nie jestem taki pewny. Ludzie jakieś proszki sypią do silników, których działanie może być nieprzewidywalne.

Ja na ten przykład ostatnio dolałem olej 4T do Laguny.
 
Last edited:
A mając 2 albo 3 różne marki ale o tej samej lepkości i normach można je pomieszać ?
Konkretnie myślę o 0w20 C5 rn17fe (oczywiście - bo to moj olej "gwarancyjny") - jeśli wszystko pójdzie jak ma razie- czyli bez dolewek, to zostanę z 3litrami olejow gulf-a i Shella i jeśli dokupilbym jeszcze literek jakiegoś smarowidła (kiedyś) to byłaby mieszanka na kolejną zmianę
 
Teoretycznie można ponieważ mieszalność zapewnia norma ASTM D6922

Praktycznie to nie zastosował bym na cały interwal. Używałem mixu czterech olejów i oilsyn RT Power Flush do płukania silnika. I myślę, że zlewki do takich celów nadają się idealnie.
 
Last edited:
Back
Top